Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 25 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 25
Hvad er ministerens holdning til en række artikler på Energiwatch den 16. og 17.
november vedr. små netselskabers samt multiforsyningers syn på lovforslaget, hvor
der gives udtryk for en stor bekymring for nye byrder? Og vil ministeren åbne for en
mulighed, hvor der indføres en bagatelgrænse for de aftalte tiltag vedr. habilitets-
regler, således at netselskaber med færre end f.eks. 10.000 netkunder kan undta-
ges nye habilitetskrav, herunder at skulle udpege flere bestyrelsesmedlemmer,
som fører til nye administrative byrder, hvoraf omkostningerne påføres netkun-
derne, og som derfor rammer netkunder i små netområder ekstra hårdt?
Svar
Habilitetskrav til små netvirksomheder
I forhold til habilitetskravene til små netvirksomheder er det et vigtigt hensyn at
sikre proportionale krav. De små netvirksomheder, dvs. alle dem med under
100.000 kunder, har hidtil været helt undtaget for habilitetskrav. Det betyder f.eks.
for de små netvirksomheder, at samme personer kan deltage i ledelsen af både
netvirksomheden og konkurrenceudsatte kommercielle virksomheder inden for
samme koncern. De nye krav i lovforslaget, som udmønter stemmeaftalen fra 4.
juni 2021, skal sikre et minimum af uafhængighed i netvirksomhedernes beslut-
ningstagen og er ligesom de eksisterende krav skaleret, så de små netvirksomhe-
der kun omfattes af nogle af de mindst byrdefulde krav til habilitet.
Netvirksomhederne er naturlige monopoler. Det har derfor været et hensyn i den
politiske aftale at sikre, at beslutninger om netvirksomhedernes forhold alene træf-
fes ud fra hensyn til netvirksomheden og elforbrugerne med klar adskillelse til an-
dre selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter, så de ikke får en urimelig
konkurrencefordel, der skader konkurrencen på elhandelsmarkedet eller andre kon-
kurrenceudsatte markeder og fører til højere priser.
Risikoen for interessesammenblanding er til stede i både store og små netvirksom-
heder, hvis de har selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter. Det er på
den baggrund, at der også indføres et minimum af adskillelse i de små netvirksom-
heder ved eksempelvis at kræve to uafhængige bestyrelsesmedlemmer, hvis de
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/4