Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. december 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 31 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 31
Vil ministeren oplyse, hvornår statens selskab Energinet forventer at have færdig-
gjort sin model for producentbetaling, og dermed, hvornår Energinet forventer at
kunne anmelde den til Forsyningstilsynet? Vil ministeren også oplyse, hvor lang tid
Forsyningstilsynet forventes at bruge på at sagsbehandle og godkende Energinets
model for producentbetaling og hvilke krav, der er for varsling over for elhandlere
ved indførsel af den del af producentbetalingen, der evt. opkræves som indfød-
ningstariffer?
Svar
For spørgsmålene om Energinets arbejde med modellen for producentbetaling og
varslingskrav er der indhentet bidrag fra Energinet, der oplyser følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
”En ny tarifmodel for producenter er en væsentlig og prioriteret opgave for Energi-
net, og Energinet arbejder efter, at den nye model kan træde i kraft fra 1. januar
2023. Energinet forventer i den forbindelse at udsende sin reviderede tarifmodel for
producentbetaling i høring i januar 2022. Herefter vil metoden kunne anmeldes til
Forsyningstilsynet inden udgangen af 1. kvartal 2022 med henblik på at skulle
træde i kraft fra 1. januar 2023.
Elleveringsbekendtgørelsen gælder alene for elforbrugere, der følger således ikke
af disse regler en frist for at varsle elproducenter om ændringer i deres indfød-
ningstarif. Energinet udmelder hvert år i andet halvår niveauet for de enkelte tariffer
i det følgende år. Udmelding af niveau for indfødningstariffen vil fortsat følge denne
proces.”
I forhold til spørgsmålet om Forsyningstilsynets forventede sagsbehandling og god-
kendelse af Energinets model for producentbetaling, så har Forsyningstilsynet op-
lyst en vejledende sagsbehandlingstid på ni måneder ved metodeanmeldelser, men
modtages en fyldestgørende anmeldelse, og modtages denne så hurtigt som muligt
vil Forsyningstilsynet bestræbe sig på en kortere sagsbehandlingstid. En kortere
sagsbehandlingstid er dog afhængig af anmeldelsens indhold og kvalitet, samt
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2