Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2492211_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2 december 2021.
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 32 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 32
Med lovforslaget ændres elforsyningslovens § 45 om habilitetsbestemmelser for
netvirksomheders ledelse og bestyrelse sådan, at ”koncernforbundet” ændres til
”selskabsmæssigt forbundne” virksomheder. Der er tale om en udvidelse af habili-
tetsbestemmelserne, som indebærer, at selv meget små direkte eller indirekte ejer-
andele i konkurrenceudsatte elvirksomheder udløser disse habilitetsbestemmelser,
og dermed påfører netvirksomhederne, og de energikoncerner, de indgår i, øgede
organisatoriske og administrative omkostninger. Kan ministeren garantere, at disse
øgede omkostninger er proportionale og ikke vil føre til højere forbrugerpriser?
Svar
Den foreslåede udvidelse af habilitetsbestemmelserne følger op på stemmeaftalen
”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstil-
ling og elektrificeringen” af 4. juni 2021. Udvidelsen er begrundet i, at de risici, der
søges imødekommet med krav til netvirksomhedens habilitet vurderes at være til
stede, uanset, om der er tale om større eller mindre, direkte eller indirekte ejeran-
dele i f.eks. en konkurrenceudsat elektricitetsaktivitet.
Det drejer sig blandt andet om risikoen for ikke-neutral adfærd og manglende uaf-
hængig beslutningstagning samt interessekonflikter med fare for bl.a. konkurrence-
forvridninger på de konkurrenceudsatte elektricitetsmarkeder og manglende fokus
på netvirksomhedens omkostninger.
Samlet set vurderes de udvidede habilitetskrav, der indgår i stemmeaftalen af 4.
juni 2021, at være proportionale. Det skyldes, at tiltagene forventes at styrke adskil-
lelsen mellem netaktiviteten og bl.a. konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter, hvil-
ket styrker konkurrencen for disse ydelser. Styrket konkurrence kan føre til lavere
priser, der også kommer netvirksomhederne til gode, da netvirksomhederne ligele-
des kan agere købere på nogle af markederne.
Samlet set vurderes gevinsterne ved tiltagene at være større end de direkte om-
kostninger herved.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om garanti for, at de øgede organisatoriske og administrative omkostninger er proportionale og ikke vil føre til højere forbrugerpriser, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2492211_0002.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2