Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 9 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 9
Hvordan vil ministeren sikre, at administrative benspænd ikke hindrer fuld omkost-
ningsdækning for netselskaber, og dermed forbrugere, gennem udligningsordnin-
gen og kompensationsordningen? Hvordan forventer ministeren eksempelvis at
netselskaberne kan overholde ansøgningsfristen den 3. januar 2022 for sager til-
sluttet i slutningen af 2021, når det er et krav, at alle omkostninger er betalt inden
ansøgningsfristen, og når betalingsfristen for disse opgaver ofte er 60 dage?
Svar
Med henvisning til min besvarelse af spørgsmål 7 kan jeg indledningsvist oplyse, at
det ikke er min intention, at lokale elforbrugere skal betale for omkostninger til net-
tilslutning.
Fristerne for ordningerne er fastsat under hensyn til afslutning af henholdsvis PSO-
regnskabet og regnskabet for finansåret 2022. Vi har i den forbindelse bestræbt os
på at give netvirksomhederne så meget tid som muligt til at indsende ansøgning
om udligning. Nedenfor vil jeg gennemgå fristerne for de to ordninger, rammerne
for ansøgning samt baggrunden herfor.
Frist for ansøgning efter udligningsordningen
For udligningsordningen er fristen for ansøgning om udligning af nødvendige om-
kostninger til nettilslutning i 2021 eller tidligere sat til den 3. januar 2022. Fristen er
fastsat henset til afslutningen af PSO-regnskabet, hvor sagsbehandlingen skal
være afsluttet, og bogføringen skal ske senest den 21. januar 2022 for at sikre, at
udgiften bliver registreret i 2021-regnskabet.
Energistyrelsen har oplyst mig om, at praksis for den gældende udligningsordning
er, at det er tilstrækkeligt, at der indsendes fakturaer som grundlag for vurderingen
af udligningsberettigede omkostninger. Der er således ikke krav om, at der indsen-
des dokumentation for betaling, ligesom en eventuel betalingsfrist ikke vil stå i ve-
jen for indsendelse af ansøgningen. Det centrale er, at fakturaerne er indsendt og
ikke nødvendigvis betalt senest 3. januar 2022.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2