Fra:
Sendt:
13. december 2021 15:33
Emne:
Til transport udvalget,
Til Transport udvalget,
Først tak for jeres konstruktive modtagelse af mine henvendelser,
Samt også tak til Trafikministeren for svar vedr. spørgsmål nr. 8. i forbindelse med lovforslag L 62.:
Hidtil har vi hørt fra færdselsstyrelsen, at der ved 11 kg´s reglens bortfald vil blive ansøgt tilladelser fra
1400 virksomheder.
Nu må vi forstå på færdselsstyrelsen, at hver virksomhed vil ansøge om 4 tilladelser,
Det vil givet et efter færdselsstyrelsen skøn, give antal på i alt på 5600 nye ansøgninger til tilladelser,
Denne viden er ny for mig, men jeg gør opmærksom på at selv om færdselsstyrelsens skøn er
underestimeret, udløser det ekstraomkostninger for vognmænd & transportører på kr.23,5 Mio.
herudover tabt arbejdsfortjeneste i kursusdagene på yderligere 7000 dage af minimum kr. 1000 i alt kr.7
mio.
Altså efter færdselsstyrelsens skøn vil ekstraudgiften for vognmænd & transportører vil blive : 23,5 mio.
plus 7 mio. i alt
30,5 mio..
For den lille vognmand/transportør.
Så udtaler Trafikministeren at han og færdselsstyrelsen ikke vil forholde sig til mit skøn på minimum
30.000 tilladelser,
Som tidligere nævnt af mig vil det koste 312 mio. for vognmænd & transportører, at fjerne 11 kg´s reglen.
(herudover et to cifferet mio. beløb til for offentlige)
De 30.000 varetilladelser, der skal udstedes ved bortfald af 11 kg´s reglen jeg har nævnt tidligere,
Men som Trafikministeren ikke vil forholde sig til,
Bygger på oplysninger fra DST vedr.
De 376.000 varebiler under 3500 kg. Der pt er indregistreret i Danmark.
Jeg har i et halvt år undersøgt markedet for varebilskørsel med biler under 3500 kg.
Der findes ingen tilgængelige lige statistikker, på hvor mange der kører efter 11 kg´s reglen.
Men jeg har talt med mere end hundrede personer i varebils-branchen eller tilknyttet branchen.
Der kan nævnes i ikke prioriteret rækkefølge:
Chauffører, vognmænd, online virksomheder, dagligvarevirksomheder, kørselsformidlere, arbejdsgiver
repræsentanter,
Branche repræsentanter, pakkeselskaber, budtjenester, distributører, fagforenings repræsentanter,
formænd for brancheforeninger,
Samt samtaler med personer i de største arbejdsgiverforeninger.
Listen er ikke udtømmende, men tilstrækkelig til at underbygge min antagelse,
om minimum 30.000 varebiler der kører under og efter 11 kg´s reglen.
Det vil fører for vidt at nævne del tal, samt de fleste ar afgivet i fortrolighed .
Men jeg vil alligevel gerne nævne at alene kørselsformidlerene, har mere end 30.000 varebiler registeret i
Deres leverandørregister, en enkelt af kørselsformidlere har alene 15.000 varebiler i sit leverandør
register..