Fra:
Sendt:
20. december 2021 12:41
Emne:
Til transport udvalget,
Til Transport udvalget,
Først tak for jeres konstruktive modtagelse af mine henvendelser,
Samt også tak til Trafikministeren for svar vedr. spørgsmål nr. 8. i forbindelse med lovforslag L 62.:
Hvor transportministeren bekræfter udgiften på kr.39,2 Mio, der vil blive pålagt
vognmænd/transportører,
Hvis Transportministerens forslag om bortfald af 11 kg´s reglen vedtages.
Hidtil har vi hørt fra færdselsstyrelsen, at der ved 11 kg´s reglens bortfald vil blive ansøgt tilladelser fra
1400 virksomheder.
(se side 15 i lovforslag L 62 ”Derudover vil det estimerede antal på 1400 nye indehavere af nationale
varebilstilladelser medføre merudgifter for færdsel styrelsen i størrelsesorden kr.4,2 mio.)
Altså må vi konstatere at færdselsstyrelsen den 10 nov. ved fremsættelsen af lovforslag L62 stadig
regnede med kun 1400 tilladelser,
et tal der tilsyneladende efter mine henvendelser er steget til 5600 tilladelser.
Nu må vi forstå på færdselsstyrelsen, at hver virksomhed vil ansøge om 4 tilladelser,
Det vil givet et efter færdselsstyrelsen skøn, give antal på i alt på 5600 nye ansøgninger til tilladelser,
Denne viden er ny for mig, men jeg gør opmærksom på at selv om færdselsstyrelsens skøn er
underestimeret,
udløser det ekstraomkostninger for vognmænd & transportører på kr.39,2 Mio.
herudover tabt arbejdsfortjeneste i kursusdagene på yderligere 7000 dage af minimum kr. 1000 i alt kr.7
mio.
Altså efter færdselsstyrelsens skøn vil ekstraudgiften for vognmænd & transportører vil blive : 39,2 mio.
plus 7 mio. i alt 46,2 mio..
For vognmand/transportør.
Så udtaler Trafikministeren at han og færdselsstyrelsen ikke vil forholde sig til mit skøn på minimum
30.000 tilladelser,
Som tidligere nævnt af mig vil det koste 312 mio. for vognmænd & transportører, at fjerne 11 kg´s reglen.
(herudover et to cifferet mio. beløb i udgift for offentlige)
De 30.000 varetilladelser, der skal udstedes ved bortfald af 11 kg´s reglen jeg har nævnt tidligere,
Men som Trafikministeren ikke vil forholde sig til,
Bygger på oplysninger fra DST vedr.
De 376.000 varebiler under 3500 kg. Der pt er indregistreret i Danmark.
Jeg har i mere end et halvt år undersøgt markedet for varebilskørsel, med biler under 3500 kg.
Der findes ingen tilgængelige lige statistikker, på hvor mange af dem der kører efter 11 kg´s reglen.
Men jeg har talt med mere end hundrede personer i varebils-branchen eller tilknyttet branchen.
Der kan nævnes i ikke prioriteret rækkefølge:
Chauffører, vognmænd, online virksomheder, dagligvarevirksomheder, kørselsformidlere, arbejdsgiver
repræsentanter,