Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. januar 2022
4. udkast til
(Ændringsforslag fra V og NB)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.
(Tilladelsesordning for international kørsel i varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i varebiler,
udstationering af førere i vejtransporten m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 29 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-6, 8-12,
14-17, 19-21, 23-26 og 29, herunder forslag om deling af
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 7 og 22. Venstres og Nye
Borgerliges medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 13, 18 og 27. Venstres medlemmer af udvalgets har
stillet ændringsforslag nr. 28.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget indstiller, at 11 kg-reglen bevares. En
afskaffelse af 11 kg-reglen under den nuværende godskør-
selslov vil have flere vidtrækkende, negative konsekvenser,
og der er ikke sagligt grundlag for at afskaffe reglen. Partier-
ne ser derfor positivt på, at ministeren splitter lovforslaget,
så debatten om 11 kg-reglen behandles særskilt.
Varebiler bør ikke være omfattet af godskørselslo-
ven. Partiernes grundlæggende opfattelse er, at godskørsels-
regler for varebiler ikke har nogen positiv effekt for noget
som helst, men medfører chaufførmangel, bureaukrati og et
nyttesløst ressourceforbrug hos både erhvervet, myndighe-
derne og ikke mindst hos Politiet, der har rigeligt med andre
opgaver. Den nuværende ordning friholder de chauffører og
vognmænd, som kører med gods under 11 kg. Derfor øn-
sker partierne at fastholde den nuværende ordning, såfremt
det ikke er muligt helt at fjerne varebiler fra godskørsels-
loven. En afskaffelse af 11 kg-reglen vil medføre øgede
administrative byrder for distributionsbranchen, og i værste
fald vil det blive umuligt at operere for centrale dele af
branchen. Den aktuelle situation med mangel på chauffører
og arbejdskraft forstærker den vurdering, hvilket ikke blot
rammer varebilerne, men alle som benytter chauffører. Kra-
vene i loven til transportleder og chauffører vil påvirke ar-
bejdsudbuddet negativt og øge chaufførmanglen i branchen.
En afskaffelse af 11 kg-reglen vil være i strid med den
danske model, idet et sådant tiltag vil medføre en udvidelse
af godskørselslovens bestemmelser om at følge lønniveauet
i kollektive overenskomster til nye områder. En sådan udvi-
delse bør kun ske efter fælles indstilling fra parterne. Hvis
Folketinget regulerer aftaleområder uden om arbejdsmarke-
dets parters ønsker, medvirker det til at undergrave aftale-
modellen. En afskaffelse af 11 kg-reglen rammer de mindste
og dem på kanten, og vil medføre administrative og øko-
nomiske konsekvenser på et velfungerende område, hvor
lovlydige virksomheder opererer. Det vil være vanskeligt
for disse virksomheder at skaffe arbejdskraft til distribution
DokumentId
Journalnummer