Transportministeren
Til Folketingets Transportudvalg
9. december 2021
2021-482
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om samspillet mellem vejpakkens
regler om udstationering af fører og de natio-
nale krav om minimumstimesats ved udfø-
relse af visse former for vejtransport
Der er i forbindelse med 1. behandlingen af L 62 - forslag til lov om
ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstati-
onering af lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international
kørsel i varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national
godskørsel i varebiler, udstationering af førere i vejtransporten
m.v.) blevet spurgt ind til, hvorvidt Danmark i medfør af EU-retten
er forpligtet til at udvide anvendelsesområdet for de nationale reg-
ler om fastsættelse af omkostningsniveau til chauffører, der udfø-
rer tredjelandskørsel.
Transportministeriet har i samarbejde med Beskæftigelsesministe-
riet udarbejdet vedlagte notat med henblik på at uderede reglerne
for udvalget.
Vedlagte notat redegør for, hvorvidt Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014 om håndhævelse af di-
rektiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i ud-
veksling af tjenesteydelser og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssyste-
met for det indre marked (»IMI-forordningen«) medfører, at der
ved implementering af vejpakken skal indføres krav om omkost-
ningsniveau ved udførsel af tredjelandskørsel.
Som det fremgår af notatet, er det Beskæftigelsesministeriets vur-
dering, at der ikke består en pligt til at omfatte udenlandske virk-
somheder, der udfører såkaldt tredjelandstransporter, af udstatio-
neringslovens regler om minimumstimesatser for udførsel af visse
transporter. At chauffører, der udfører tredjelandskørsel, i medfør
af Vejpakkens regler må betragtes som udstationerede, kan ikke
føre til en ændret vurdering.