Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2513963_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. januar 2022
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 11. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international godskørsel
i varebiler, betingelser for udøvelse af national godskørsel i varebi-
ler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 63:
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag
med bemærkninger, der fjerner de forøgede kontrolmuligheder,
som forslaget giver anledning til, så Færdselsstyrelsen ikke får mu-
ligheder for til enhver tid og uden retskendelse af få adgang til
vognmands- og transportvirksomheder i forbindelse med kontrol?
Der henvises til foreslåede ny § 14 i godskørselsloven og § 14c i bus-
kørselsloven.
Svar:
Transportministeriet har på baggrund af ønsket om teknisk bistand
til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der fjerner de
forøgede kontrolmuligheder, som anført i spørgsmålet, udfærdiget
vedlagte ændringsforslag.
Jeg skal i øvrigt tilkendegive, at jeg ikke kan støtte vedlagte æn-
dringsforslag.
Det følger af artikel 12, stk. 1, i forordning nr. 1071/2009, som æn-
dret ved forordning nr. 2020/1055:
”De kompetente myndigheder fører tilsyn med, at de
virksomheder, som de har udstedt vejtransporttilla-
delse til, til stadighed opfylder kravene i denne for-
ordnings artikel 3. Med henblik herpå foretager
medlemsstaterne kontrol af virksomheder, der er
L 62a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der fjerner de forøgede kontrolmuligheder, som forslaget giver anledning til, så Færdselsstyrelsen ikke får muligheder for til enhver tid og uden retskendelse at få adgang til vognmands- og transportvirksomheder i forbindelse med kontrol, til transportministeren
2513963_0002.png
Side 2/2
klassificeret i en højere risikoklasse, herunder, hvor
det er relevant, kontrolbesøg i den pågældende virk-
somheds lokaler. Medlemsstaterne udvider derfor
det risikoklassificeringssystem, som medlemssta-
terne har indført i medfør af artikel 9 i Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2006/22/EF, til at om-
fatte alle de overtrædelser, der er anført i denne for-
ordnings artikel 6.”
Som det fremgår er medlemsstaterne efter forordningen forpligtet
til at føre tilsyn med, at tilladelsesindehavere til stadighed opfylder
betingelserne for deres tilladelser (etableringskrav, vandelskrav,
krav om tilstrækkeligt økonomisk grundlag og krav til faglige kvali-
fikationer), herunder også ved fysiske kontrolbesøg ude på virk-
somhederne.
Baggrunden for de foreslåede bestemmelser til godskørselslovens §
14, stk. 1, og buskørselslovens § 14 c, stk. 1, er, at det som led i ud-
møntningen af forordningens tilsynsforpligtelse vurderes hensigts-
mæssigt, at Færdselsstyrelsen – ligesom en række andre tilsyns-
myndigheder i Danmark – har adgang til at gennemføre kontrolbe-
søg uden retskendelse med henblik på at udføre et effektivt tilsyn
med virksomhederne, f.eks. hvis en virksomhed ikke samarbejder
med styrelsen om tilsynet. Fraværet af muligheden for kontrolbe-
søg uden retskendelse vil således primært være til fordel for even-
tuelle ”brådne kar” i branchen.
Jeg skal for en ordens skyld bemærke, at hjemmel til adgang til fy-
siske lokaliteter uden retskendelse som led i tilsyns- og kontrolind-
satser ikke er usædvanligt i dansk ret. Endvidere forudsættes det
praktiske tilsyn at være baseret på samarbejde og dialog mellem
Færdselsstyrelsen og tilladelsesindehaverne. Jeg henviser til min
besvarelse af L 62 spm. nr. 65 og 66.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht