Fra:
Sendt:
16. februar 2022 14:52
Emne:
Mail til transportudvalget i anledningen af høringen 3 marts vedr. 11 kg. reglen L 62 B.
Kære medlem af transportudvalget,
Som du ved har Jeg har siden april sidste år undersøgt forholdene vedr. 11 kg´s reglen,
Som transportministeren oprindeligt havde med i udkast L 62
Hvor han med et pennestrøg ville fjerne denne 11 kg´s regel”
Det angreb på 11 kg´s reglen blev midlertidig stoppet af jer,
Efter det blev påvist at fjernelsen ville koste over to hundrede millioner kr.
Plus en årlig driftsudgift på ca. 45 millioner kr.
Herudover skal det nævnes at i udkastet til lovforslaget i L 62 på side 17/18/19 oplyser
Transportministeren,
Via tre blanke rubrikker ar der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´ ´reglens bortfald.
Ifølge ministeren ville det koste erhvervet ca. 29 mio. baseret på ministerens egen beregning baseret på
5600 nye tilladelser,
Og det er kun de direkte udgifter til gebyrer og kursusudgifter.
Men vognmænd og chaufførernes tabte arbejdes fortjenester er ikke med taget af ministeren,
Måske ministeren har regnet med de deltog gratis”
Men jeg har medtaget det i mit regnestykke, så jeg ikke bliver anklaget for social dumpning.
Tabt arbejdsfortjeneste i alt kr.24 mio. .
ifølge ministerens opjusterede tal fra 1400 tilladelser til 5600 tilladelser,
Vil omkostningerne for transportører og vognmænd/chauffører være inkl. gebyrer og kursus,
Samt min beregning på tabt arbejdsfortjeneste, være i alt kr. 53 mio.
De 5600 nye tilladelser mener jeg ar voldsomt underestimeret,
Mine undersøgelser viser at tallet 30.000 tilladelser er mere sandsynligt.
Hvis vi tager udgangs punkt i de af mig estimerede tilladelser på 30.000,
Vil omkostningen være kr. på i alt : kr. 284 mio.
Plus ca. kr. 45 mio. pr år i administrations omkostninger.
Alt dette vil muligvis forsøges væltet over på kunderne/forbrugerne,
Dette eksorbitante beløb skal holdes op imod, at ministeren i udkastet til lovforslaget i L 62 på side
17/18/19 oplyser,
Via tre rubrikker at der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´ ´reglens bortfald.
Det får mig til at tænke på, at da man indførte en varebilsloven i juli 2019 .
Hvor der efterfølgende er blevet udstedt 12.300 varebilstilladelser,
Som efter de oplyste tal fra ministeren og mine tillægstal for tabt arbejdsfortjeneste har været en udgift
på ca. kr.117 mio.
Plus en årlig driftsudgift på ca. kr.18 mio.
Jeg har ikke medtaget det million beløb i mit regnestykke, det har kostet det offentlige i ekstra
administration..
Man har indført en varebilsloven efter et stort ønske fra 3F og DTL´s brancheforening,
Angiveligt for 3F kan få flere medlemmer og DTL højere priser,
Samlet er det blevet eksorbitant dyrere for erhverv og kunder..
Det bedste der kunne ske, var man fjernede varebilsloven loven..-o�½��