Transportudvalget 2021-22
L 62 B Bilag 28
Offentligt
2535444_0001.png
Fra:
Leif Tullberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. februar 2022 14:36
Til:
TRU | Transportudvalget <[email protected]>
Emne:
Opdateret mail til transportudvalget i anledningen af høringen 3 marts vedr. 11 kg. reglen L 62 B.
Kære medlem af Transportudvalget,
Jeg har opdateret mailen til jer fra 16 februar vedr. 11 kg´s reglen,
Hvis fjernelse transportministeren oprindeligt havde med i lov udkast L 62
Men fjernelsen af 11 kg´s reglen blev sat på pause, med ændringsforslag L 62 B.
Blandt andet efter det blev påvist at fjernelsen, ville koste et eksorbitant million beløb.
Det kan nævnes at i udkastet til lovforslaget i L 62 under bemærkninger på side 17/18/19 oplyser
Transportministeren,
At der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´s reglens bortfald.
Det vil koste erhvervet 39,2 mio. baseret på de 5600 nye tilladelser, som ministeren nu har oplyst, der vil
blive behov for.
(se ministerens svar på spørgsmål nr. 8 af 8. december 2021 vedhæftet)
Men ministeren har kun medtaget vognmænd & chaufførernes udgifter til varebilsgebyrer og
kursusudgifter.
Vognmænd og chaufførernes tabte arbejdes fortjeneste, i forbindelse med kursuset er ikke medtaget.
Tabt arbejdsfortjeneste kr.19 mio.*.
Så omkostningerne for vognmænd & chauffører inkl. gebyrer og kursus,
og tabt arbejdsfortjeneste, vil være i alt kr. 58.2 mio.
Samt årlige driftsudgifter på kr. 8.4 mio.**
Baseret på ministerens oplyste tal på 5600 tilladelser.
Hvis 11 kg´s reglen fjernes.
De 5600 nye tilladelser, mener jeg er underestimeret,
Mine undersøgelser viser at tallet 30.000 tilladelser er mere sandsynligt.
( alene ved tjek i markedet har fået oplyst ar der er enkelte varebilskørsels formidlere der har op til ca.
15.000 varebiler i kartoteket,
Samt at der pt i Danmark er indregistreret 371.771 biler under 3500 kg. Ifølge motorstyrelsen, samt
43.254 biler over 3500 kg.)
Hvis vi tager udgangs punkt i de på 30.000 tilladelser.
Vil omkostningen være kr. på i alt : kr. 311 mio. for at fjerne 11´kg´s reglen,
Plus kr. 45 mio.*** pr år fremover i administrations omkostninger.
Dette vil blive væltet over på vognmændene/chaufførerne/kunderne/forbrugerne,
Dette eksorbitante beløb skal holdes op imod, at ministeren i bemærkningerne til lovforslaget i L 62 på
side 17/18/19 oplyser,
Der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´ ´reglens bortfald.
Det får mig til at tænke på, at da man indførte en varebilsloven i juli 2019 .
Hvor der efterfølgende er blevet udstedt 12.300 varebilstilladelser,
Som efter de oplyste tal fra ministeren og mine tillægstal for tabt arbejdsfortjeneste har været en udgift
på ca. kr.127 mio.
L 62b - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse af 28/2-22 fra Leif Tullberg vedr. høring den 3/3-22 på lovforslaget
Plus en årlig driftsudgift på ca. kr.18,4 mio. For erhvervet.
Jeg har ikke medtaget det million beløb i mit regnestykke, det har kostet det offentlige i ekstra
administration..
Man har indført en varebilsloven efter et ønske fra fagforeninger og brancheforening med flere.
Samlet er det blevet eksorbitant dyrere for erhverv og kunder, samt det offentlige..
Det bedste der kunne ske, var man fjernede varebilsloven loven..
Alle ville spare penge og færdselsstyrelsen tid, samt politiet slap for den opgave, som politiet mener er
svær at håndterer.*****
-o�½��
BH Leif Tullberg..
Se venligst følgende :
*
Tabt arbejdsfortjeneste vognmand 5 dage af kr. 1000 kr.= 5000 x 1400 = kr.7 mio.
Tabt arbejdsfortjeneste chauffør 3 dage af kr. 1000 kr.= 3000 x 4000 = kr. 12 mio.
Tabt arbejdsfortjeneste i alt kr. 19 mio.
**
Vognmands administration af tilladelser pr stk. kr. 1500 pr år x 5600 = kr.8.4 mio.
***
Vognmands administration af tilladelser pr stk. kr. 1500 pr år x 30.000 = kr.45 mio.
****
Side 14 i bemærkninger til L62:
Vægtgrænsen på 11 kg er bl.a. baseret på Arbejdstilsynets
At-vejledning af september 2005, hvoraf det fremgår, at et
løft tæt på kroppen af genstande på op til 11 kg normalt
ikke anses for sundhedsskadelige løft på grund af vægt og
rækkeafstand.
*****
Bemærk venligst at det er det tilladelses antal der fremgår af lovforslaget, spørgsmål 8. er først tilsendt
udvalget 8 december 2021.
Side 14 i bemærkninger til L62:
Derudover vil det estimerede antal på 1.400 nye indehavere af nationale varebilstilladelser medføre
merudgifter for
Færdselsstyrelsen i størrelsesorden 4,2 mio. kr. Udgifterne
forventes gebyrfinansieret på samme måde som de eksisterende omkostninger på området.
Udsnit fra færdselsstyrens svar til ministeren i spørgsmål 8. af 8 december:
Færdselsstyrelsen er derfor heller ikke enig i vurderingen af, at for[1]slaget vil medføre 30.000
ansøgninger om en varebilstilladelse
som det ellers fremgår af henvendelsen. Ej heller henvendelsens
vurdering af øvrige omkostninger.
Det vil være fint om Transportudvalget vil bede Ministeren om at få færdselsstyrelsen til at forholde sig
L 62b - 2021-22 - Bilag 28: Henvendelse af 28/2-22 fra Leif Tullberg vedr. høring den 3/3-22 på lovforslaget
2535444_0003.png
til min beregninger og trykteste samme.
Der er jo ingen der bliver klogere af, bare at afvise beregningerne, jeg ser gerne at Ministeren og
styrelsen gør mig klogere..
Bedste hilsen.
Leif Tullberg
Mob.+45 40646900
[email protected]