Fra:
Sendt:
28. februar 2022 14:36
Til:
Emne:
Opdateret mail til transportudvalget i anledningen af høringen 3 marts vedr. 11 kg. reglen L 62 B.
Kære medlem af Transportudvalget,
Jeg har opdateret mailen til jer fra 16 februar vedr. 11 kg´s reglen,
Hvis fjernelse transportministeren oprindeligt havde med i lov udkast L 62
Men fjernelsen af 11 kg´s reglen blev sat på pause, med ændringsforslag L 62 B.
Blandt andet efter det blev påvist at fjernelsen, ville koste et eksorbitant million beløb.
Det kan nævnes at i udkastet til lovforslaget i L 62 under bemærkninger på side 17/18/19 oplyser
Transportministeren,
At der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´s reglens bortfald.
Det vil koste erhvervet 39,2 mio. baseret på de 5600 nye tilladelser, som ministeren nu har oplyst, der vil
blive behov for.
(se ministerens svar på spørgsmål nr. 8 af 8. december 2021 vedhæftet)
Men ministeren har kun medtaget vognmænd & chaufførernes udgifter til varebilsgebyrer og
kursusudgifter.
Vognmænd og chaufførernes tabte arbejdes fortjeneste, i forbindelse med kursuset er ikke medtaget.
Tabt arbejdsfortjeneste kr.19 mio.*.
Så omkostningerne for vognmænd & chauffører inkl. gebyrer og kursus,
og tabt arbejdsfortjeneste, vil være i alt kr. 58.2 mio.
Samt årlige driftsudgifter på kr. 8.4 mio.**
Baseret på ministerens oplyste tal på 5600 tilladelser.
Hvis 11 kg´s reglen fjernes.
De 5600 nye tilladelser, mener jeg er underestimeret,
Mine undersøgelser viser at tallet 30.000 tilladelser er mere sandsynligt.
( alene ved tjek i markedet har fået oplyst ar der er enkelte varebilskørsels formidlere der har op til ca.
15.000 varebiler i kartoteket,
Samt at der pt i Danmark er indregistreret 371.771 biler under 3500 kg. Ifølge motorstyrelsen, samt
43.254 biler over 3500 kg.)
Hvis vi tager udgangs punkt i de på 30.000 tilladelser.
Vil omkostningen være kr. på i alt : kr. 311 mio. for at fjerne 11´kg´s reglen,
Plus kr. 45 mio.*** pr år fremover i administrations omkostninger.
Dette vil blive væltet over på vognmændene/chaufførerne/kunderne/forbrugerne,
Dette eksorbitante beløb skal holdes op imod, at ministeren i bemærkningerne til lovforslaget i L 62 på
side 17/18/19 oplyser,
Der er ingen økonomiske gevinster eller fordele ved 11 kg´ ´reglens bortfald.
Det får mig til at tænke på, at da man indførte en varebilsloven i juli 2019 .
Hvor der efterfølgende er blevet udstedt 12.300 varebilstilladelser,
Som efter de oplyste tal fra ministeren og mine tillægstal for tabt arbejdsfortjeneste har været en udgift
på ca. kr.127 mio.