Fra:
Sendt:
30. marts 2022 07:51
Emne:
Tak til Transportministeren for svar af 28 marts 2022 2021-3527.
Til Transportudvalget,
Tak til Transportministeren for svar af 28 marts 2022 2021-3527.
Som er vedhæftet, samt svaret fra Transportministeren fra 8 december 2021 som også er vedhæftet i en
PDF.
Transportministeren skriver nu i svaret af 28 marts 2022:
Samlet vurderes det, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet
med tilsyn og ny ansøgninger både for virksomheder, der er omfattet af eksisterende tilladelser og for
virksomheder som nu omfattes pga. det nye krav om tilladelse til international kørsel med varebiler.
Disse konsekvenser vurderes samlet set at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Dette svar harmonere ikke med tidligere svar på mine spørgsmål, jeg kan blandt andet henvise til
Transportministerens svar på mine spørgsmål af 23 november 2021 :
Svaret er dateret den 8. december 2021-3527 hele besvarelsen er vedhæftet som PDF, hvor det tydeligt
fremgår at Transportministeren mener at der er en omkostning på kr. 39,2 mio.
(Transportministeren har endda ikke medtaget tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med kursus for
chauffører og vognmænd på i alt kr.19 mio.)
Herunder indsat min henvendelse Transportudvalget af 23/11-21 om L 62:
Til Transportudvalget, stor tak for jeres vidersendelse af spørgsmålet til Transportministeren,
Som nu har svaret på min henvendelse til Transportudvalget af 23/11-21 om L 62.(se vedhæftet PDF)
Det er min oplevelse, at svaret viser, at der er endnu flere udgifter vedr. tilladelser og offentlige udgifter,
Men Transportministeren undgår at sætte pris på erhvervslivets/vognmændenes/transportørernes,
Omkostninger, ud over den faktiske omkostning til kursusudgiften.
Men Transportministeren undgår også at nævne, den store omkostning ved tabt arbejdsfortjeneste,
På grund af henholdsvis 3 kursus dage til chauffør og 5 kursusdage til vognmand/transportør..
Indløsningsafgift af varebilstilladelser 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnits pris for kursus kr. 5000 x 30.000 i alt kr.150 mio.
plus tabt arbejdsfortjeneste for do, blanding af 3 dage for chauffør og 5 dage for vognmand.
gennemsnit 4 dage pr tilladelse, 30.000 x 4 dage af kr. 1000 pr dag i alt kr.120 mio.
I alt kr.312 mio.
Herudover årlig” ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500
= kr.45 mio.
Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt stort kaos i den danske distribution,
Det vil jeg gerne at Transportudvalget hjælper med at få opklaret via Transportministeren.
Herudover er Færdselsstyrelsen nu kommet frem til at de nævnte 1400 tilladelser,
Beskriver de nu som vognmænd der hver især vil søge 4 tilladelser, så de 1400 bliver til 4x 1400
tilladelser.