Til lovforslag nr.
L 62 B
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 00. april 2022
4. udkast til
(ændret forslagsstillere)
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(Ophævelse af 11-kg-reglen og hævelse af vægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg for tilladelsesordningen for national
godskørsel i varebiler)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht). Forslaget taget tilbage af transportministeren (Trine Bramsen) den 28/4 2022.
Forslaget optaget af Kristian Pihl Lorentzen (V), Mette Thiesen (NB) og Hans Kristian Skibby (UFG) den 28/4 2022]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udval-
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod at hæve
vægtgrænsen for tilladelsesordningen for national godskør-
sel i varebiler fra 2.000 kg til 2.500 kg, da en hævelse af
vægtgrænsen var en del af en samlet pakkeløsning, som
samtidig skulle afskaffe 11 kg-reglen. Med vedtagelsen af
Venstres ændringsforslag til 2. behandlingen af L 62 om at
bevare 11 kg-reglen, er grundlaget for at hæve vægtgrænsen
dermed forsvundet, og Enhedslisten kan således ikke støtte
dette.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Hævelse af vægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg for
tilladelsesordningen for national godskørsel i varebiler)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets undertitel præciseres til
udelukkende at nævne hævelse af vægtgrænsen, idet ophæ-
velse af 11-kg-reglen ikke længere indgår i lovforslaget
som følge af vedtagelse af ændringsforslag nr. 28 ved 2.
behandling. Ændringsforslaget er således en lovteknisk kon-
sekvensændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 17. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 18. januar 2022. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 20. januar 2022, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
DokumentId
Journalnummer