Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende vedrørende L 62 – Forslag til lov om
ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstati-
onering af lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international
kørsel i varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national
godskørsel i varebiler, udstationering af førere i vejtransporten
m.v.)., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 47:
Vil ministeren for hver kørselstype omfattet af udstationeringsreg-
lerne redegøre nærmere for, præcist hvornår udstationeringssitua-
tionen starter og slutter? Vil ministeren bl.a. redegøre for, om der
alene er tale om udstationering, når chaufføren transporterer god-
set og dermed yder en tjenesteydelse, eller om der også er tale om
udstationering i den tid, hvor chaufføren f.eks. kører tomt og ikke
udfører en tjenesteydelse, f.eks. i forbindelse med transport mel-
lem to særskilte cabotagekørsler?
Svar:
Helt grundlæggende vil en udstationerings begyndelse og ophør af-
hænge af førernes aktiviteter, herunder hvis der udføres flere akti-
viteter, med henblik på at fastslå, om der er tilstrækkelig tilknyt-
ning til værtsmedlemsstatens område.
For så vidt angår spørgsmålet, der relaterer sig til, hvornår udstati-
oneringsperioden starter og slutter for hver kørselstype, kan det
oplyses, at der i øjeblikket pågår et arbejde i regi af Kommissionen
og EU’s ekspertgruppe på området, der har til hensigt at præcisere
udstationeringstilfælde i de pågældende kørselssituationer. Færd-
selsstyrelsen vil udarbejde udførlige vejledninger herom, når Kom-
missionens vejledning foreligger.