Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2501573_0001.png
NOTAT
Bidrag til svar fra transportministeren på ud-
valgsspørgsmål vedr. L 62
6. december 2021
J.nr. 2021 - 11261
CALI
Mette Buur
Anledning
Beskæftigelsesministeriet er af Transportministeriet anmodet om at bidrage til svar
på spørgsmål 52 vedrørende L 62 - Forslag til lov om ændring af lov om godskør-
sel, lov om buskørsel og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Tilladelses-
ordning for international kørsel i varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af na-
tional godskørsel i varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.).
I spørgsmål 52 anmoder Transportudvalget transportministeren om at kommentere
henvendelse af 29/11-21 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk vedrørende bemærknin-
ger til lovforslaget, jf. L 62 - bilag 5.
Beskæftigelsesministeriet er nærmere anmodet om bidrag til at besvare følgende
spørgsmål fra Foreningen Rejsearbejdere.dk:
”Hvilke konsekvenser kan Kommissionens Åbningsskrivelse NOTAT. BEU. Alm.
del. Bilag 51. 16. november 2021. Evt. have for Lovforslag L 62.?
Vi henviser til Artikel. 12, a) Bidrag til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede
(AFU), b). Alle arbejdsgivere, der udstationerer arbejdstagere i Danmark, skal
indbetale bidrag til (AFU)”.
Svar
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at EU-Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2021/2157 bl.a. handler om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU),
som er en solidarisk finansieret sikringsordning, der har til formål at sikre udstatio-
nerede lønmodtageres løntilgodehavender, når tilgodehavendet er fastslået fagret-
ligt, og når den udenlandske arbejdsgiver ikke vil betale den udestående løn.
Fonden er baseret på ensartet og obligatorisk bidragspligt for alle ATP-pligtige ar-
bejdsgivere og udenlandske arbejdsgivere, der er anmeldt i Registret for Udenland-
ske Tjenesteydere (RUT). Bidraget er et kronebeløb pr. ansat hos den pågældende
arbejdsgiver. Bidragssatsen til AFU for 2022 vil være 7 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
lønmodtager.
Levering af en tjenesteydelse i form af vejtransport af gods eller passagerer er und-
taget fra anmeldelsespligten til RUT, jf. lov om udstationering af lønmodtagere
m.v. § 7 b, stk. 2, idet de skal anmelde sig i Register for udenlandsk transportkørsel
(UTIK). Det medfører, at en udenlandsk tjenesteyder, der leverer en tjenesteydelse
i form af vejtransport af gods eller passagerer tillige er undtaget fra at indbetale bi-
drag til AFU.
L 62b - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 52: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/11-21 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk vedrørende bemærkninger til lovforslaget, til transportministeren
Med L 62 foreslås det at indføre en pligt for udenlandske virksomheder, der udsta-
tionerer chauffører i Danmark, til at anmelde deres kørsel ved at indsende en udsta-
tioneringserklæring via Informationssystemet for det indre marked (IMI) senest
samtidig med, at kørslen påbegyndes.
Beskæftigelsesministeriet er opmærksom på, at en udstationereringserklæring i IMI
potentielt kunne danne grundlag for opkrævning af bidrag til AFU hos udenlandske
virksomheder, der udstationerer chauffører på samme måde, som det sker i forhold
til virksomheder, der er anmeldt i RUT. Dette forudsætter imidlertid en ændring af
reglerne om bidragspligt i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede.
Beskæftigelsesministeriet bemærker hertil, at indførelsen af en sådan bidragspligt
vil medføre udgifter dels til samkøring af it-systemer mellem IMI og AFU, og dels
til AFU’s administration af bidragsopkrævning. Henset til den korte udstationering
af chauffører i forbindelse med kørsel i Danmark bemærkes det endvidere, at bidra-
gene vil udgøre meget små beløb. ATP har til Beskæftigelsesministeriet oplyst, at
AFU-bidragets kronebeløb pr. ansat pr. dag er ca. 2-3 øre kr.
Beskæftigelsesministeriet vil drøfte med AFU’s bestyrelse, om udenlandske virk-
somheder, der udstationerer chauffører i Danmark, bør betale bidrag til AFU i lyset
af det ovenfor anførte om administrative og økonomiske konsekvenser. Beskæfti-
gelsesministeriet vil på den baggrund vende tilbage til udvalget.
2