Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 53:
Vil ministeren oplyse, hvordan karensperioden (artikel 8, stk. 2a)
skal beregnes, herunder om der eksempelvis er tale om hele dage
eller løbende 24 timer?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen har udarbejdet en vejledning om cabotagekørsel,
som kan findes på
www.fstyr.dk.
Vejledningen beskriver ligeledes,
hvordan karensperioden skal beregnes. Det fremgår af artikel 8 (2)
i forordning (EF) nr. 1072/2009, at en udenlandsk virksomhed må
udføre tre cabotagekørsler inden for 7 dage i Danmark efter en endt
international transport. Der skal i den forbindelse foreligge klart be-
vis for den indgående internationale transport samt bevis for hver
efterfølgende cabotagekørsel.
Karensperioden skal beregnes efter kalenderdage og ikke løbende
24 timer. Derfor kan det ud fra artikel 8 (2) i forordningen fortolkes,
at 7 dages-perioden gælder fra kl. 00:00 dagen efter, at den sidste
aflæsning er foretaget i forbindelse med den internationale trans-
port.