Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.)., som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udval-
get.
Spørgsmål nr. 56:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/12-21 fra Kristelig
Fagbevægelse vedrørende 11 kg reglen, jf. L 62 - bilag 6?
Svar:
Kristelig Fagbevægelse bemærker i sin henvendelse, at en afskaf-
felse af 11 kg-reglen vil medføre færre krumspring for at få en leve-
rance delt op i mindre pakker. Denne holdning deler jeg, og det er
blandt andet derfor, at jeg foreslår, at reglen ophæves, således der
er lige vilkår for godskørsel for fremmed regning uagtet vægten på
det gods, der transporteres.
Jeg vil dog gerne fremhæve, at der med varebilslovgivningen ikke
er lovbestemt mindsteløn, hvilket heller ikke er tilfældet for køretø-
jer over 3.500 kg, idet vi i Danmark ikke har indført mindsteløn.
I varebilslovgivningen er der alene krav om, at en varebilsvirksom-
hed, for at få eller opretholde en tilladelse, skal følge bestemmelser
om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster. Der er ikke et krav til, hvilken overens-
komst der skal følges – ej heller dens indhold. Modsat godskørsels-
lovens regler for tunge køretøjer er der på varebilsområdet ikke
forud godkendte overenskomster, hvis omkostningsniveau skal føl-
ges for at få tilladelse.