Retsudvalget 2021-22
L 78 Bilag 8
Offentligt
2523590_0001.png
Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 3. februar 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om pas til
danske statsborgere m.v.
(Styrket indsats mod seksuelle overgreb mod børn og styrket rådgivning til ofre for seksuelle overgreb)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker entydigt op om
intentionen i lovforslaget om at sikre børn og unge menne-
sker bedre mod seksuelle overgreb i almindelighed og vold-
tægt i særdeleshed. I Venstre er vi dog noget usikre på dele
af lovforslaget, da den videnskabelige evidens for bl.a. for-
buddet mod sexdukker er mangelfuld. Dog vil vi lade tviv-
len komme lovforslagets intention til gode og vil i den for-
bindelse følge udviklingen tæt. Venstre forventer ligeledes,
at justitsministeren følger udviklingen meget nøje og på sigt
lægger op til en evaluering af ordningen, hvori kommende
ny viden på området også bør forsøges fremskaffet. Venstre
så i den forbindelse gerne, at man bibeholdt muligheden
for at kunne benytte sexdukkerne i behandlingsøjemed. Der-
udover ser vi i Venstre med meget stor bekymring på den
praksis, man foreslår vedrørende advokatbistand forud for
en eventuel anmeldelse – noget, som bl.a. advokatsamfun-
det og Østre Landsret ligeledes påpeger i deres høringssvar
– herunder særlig i forhold til påvirkning af offeret forud
for samtale med en efterforsker og dermed risikoen for en
potentiel negativ påvirkning af selve efterforskningen, samt
om bistandsadvokater besidder de fornødne kompetencer til
at håndtere disse sager. Venstre appellerer til, at man sørger
for et grundigt forarbejde forud for implementeringen af
den endelige model. Ydermere vil Venstres medlemmer af
udvalget gerne påpege, at man bakker klart op om at undgå,
at der fremover gennemføres rejser til enkeltstående lande
med henblik på seksuelle krænkelser af børn, men vi skal
samtidig sikre, at proportionalitetsprincippet er overholdt.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at seksuelle overgreb mod børn er blandt de mest alvor-
lige og afskyvækkende forbrydelser, vi overhovedet kender
til.
SF hilser det derfor velkommen, at det fremover automa-
tisk vil være en voldtægt, hvis den forurettede er under 15
år, og gerningspersonen er fyldt 22 år. Dianalundsagen viste,
at vi havde et hul i lovgivningen på området. En dengang
32-årig lærer blev frifundet for voldtægt af en 13-årig pige
fra Dianalund i Sorø Kommune, men i SF’s optik skal et
barn aldrig stå med ansvaret for at sige fra over for en
voksen og aldrig kunne afgive lovligt samtykke til sex. Med
loven rettes der op på den skæve retstilstand for ofre under
15 år.
Samtidig foreslås det at forhøje straffen for andre seksu-
elle overgreb end samleje begået mod børn med 50 pct. i
forhold til den straf, der hidtil har været fastsat af domstole-
ne for den slags overtrædelser. Det støtter vi i SF fuldt op
om.
Lovforslaget her vil give ofrene for seksuelle overgreb
et bedre udgangspunkt i mødet med retssystemet og giver
AX027306
L 78 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 3. februar 2022
2523590_0002.png
2
ret til at modtage vederlagsfri bistand fra en advokat forud
for anmeldelse af overgrebet til politiet og efter sagens af-
slutning. Når man er blevet udsat for en voldtægt, er man
ekstremt sårbar, og derfor er det afgørende med en bistands-
advokat, som kan hjælpe offeret. Vi ved også, at når man
har en bistandsadvokat, fører det oftere til dom. SF vil dog
gerne påpege, at der skal mere til for at afhjælpe ofrenes
traumer, f.eks. støtte til senfølger eller vederlagsfri psyko-
loghjælp til at komme sig over krænkelserne.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter varmt
initiativerne for at styrke indsatsen mod seksuelle overgreb
mod børn, og for at ofrene får bedre støtte og vejledning
gennem retssystemet. I RV ønsker vi dog at gå endnu læn-
gere for at beskytte børn mod overgreb ved at indføre en
såkaldt groomingparagraf i straffeloven. Via digitale platfor-
me har krænkere fået en direkte adgang til børn og unge,
som kan bruges til at manipulere ofre til seksuel udnyttel-
se. Ved at kriminalisere grooming vil det blive lettere at
straffe gerningsmænd, men det vil også være et aktivt signal
til både børn, unge og voksne om, at grooming findes, og
at det er kriminelt. I RV er vi af den overbevisning, at en
groomingparagraf vil gøre straffeloven mere tidssvarende og
i højere grad beskytte børn mod manipulation og seksuel
udnyttelse.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er meget tilfredse
med, at dette lovforslag udvider adgangen til bistandsadvo-
kater for ofrene. Det har EL arbejdet for længe. Lovforslaget
bør efter EL’s opfattelse følges op af, at flere bistandsadvo-
kater får viden om, hvordan man er en god bistandsadvokat
for ofre for seksuelle overgreb. Det er et område, der kræver
specialviden. EL ser dette skridt med den udvidede adgang
som det første af mange for at beskytte ofrene bedre. I
forhold til overgreb mod børn under 15 år synes EL, det er
en naturlig forlængelse af samtykkeloven, at vi nu indfører
en aldersgrænse, således at der pr. definition er tale om
voldtægt, hvis forurettede er under 15 år og gerningsmanden
er fyldt 22 år, for en 12-årig er ikke i stand til at give et
samtykke over for en 30-årig.
EL mener, at der mangler forskning og viden inden for
området for børnesexdukker. Det vigtigste er at beskytte
børn mod overgreb, og nu forbyder vi børnesexdukker, men
det er samtidig vigtigt at følge op med forskning på området
for at være sikre på, det virker. Som minimum bør det efter
EL’s opfattelse ikke være ulovligt at bruge børnesexdukker i
forbindelse med behandlingsforløb af pædofile.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 334 a
ændres i
stk. 2, 5.
pkt.,
»godtgørelse« til: »eventuel godtgørelse«.
[Lovteknisk præcisering]
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 741 a, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »4« til: »5«.«
[Manglende konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i retsplejelo-
vens § 334 a, stk. 2, 5. pkt., om beskikkelse af en bistands-
advokat til forurettede i visse sager om seksuelle overgreb
forud for anmeldelse til politiet, at hvis advokaten efterføl-
gende beskikkes som advokat for den forurettede, fastsæt-
tes et samlet salær og godtgørelse ved særskilt beslutning
samtidig med sagens eller retshandlingens afslutning.
Der vil imidlertid ikke i alle tilfælde ud over salær skulle
fastsættes godtgørelse til en beskikket bistandsadvokat. Det
foreslås på den baggrund, at »godtgørelse« ændres til »even-
tuel godtgørelse«.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 2,
nr. 2.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 741 a, stk. 5, kan retten efter
anmodning beskikke en advokat for den forurettedes nære
pårørende, når særlige hensyn taler for det og betingelserne
efter stk. 1, 2 eller 4 er opfyldt, hvis den forurettede er
afgået ved døden som følge af forbrydelsen.
Med lovforslagets § 2, nr. 4, indsættes et nyt stykke i §
741 a efter det nugældende stk. 3. Det nugældende stk. 4
bliver herefter stk. 5.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en ændring af
henvisningen til stk. 4 i § 741 a, stk. 5, der med lovforsla-
gets § 2, nr. 4, bliver stk. 6, således at der fortsat vil være
adgang til beskikkelse af bistandsadvokat til den forurette-
des nære pårørende, når særlige hensyn taler for det og
betingelserne efter stk. 5 er opfyldt, hvis den forurettede er
afgået ved døden som følge af forbrydelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 2,
nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 26. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 78 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 3. februar 2022
2523590_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 30. september
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
467 (folketingetingsåret 2020-21). Den 10. november 2021
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
13
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
4