Først og fremmest mange tak for den konstruktive tilgang, der er fra alle ordførere i forhold til lovforslaget, både til selve lovforslagets materielle indhold, men også til at kunne få hastebehandlet lovforslaget hurtigst muligt. Det er som bekendt en rigtig ærgerlig fejl, der er sket i Færdselsstyrelsen, som er baggrunden for denne sag. De af jer, som var med til den tekniske gennemgang i sidste uge, hvor Færdselsstyrelsen var her for at holde oplæg, vil også vide, at man var meget beklagende der, og tilsvarende har man også været det i den pressemeddelelse, som er udsendt. Jeg kan også bekræfte, at der sikres en forøget kvalitetssikring, som det i den forbindelse bliver nævnt af flere ordførere, fra Færdselsstyrelsens side.
Når vi nu skal lave denne lovbehandling, er det jo for at sikre, at der er et egentligt ophæng i forhold til at kunne udstede de nødvendige bekendtgørelser, og dermed kan jeg for at svare på fru Anne Valentina Berthelsens spørgsmål sige: Der er altså ikke et lovophæng til at gøre det med. Det havde været nærliggende at sige: Kunne man ikke bare have genudstedt bekendtgørelsen? Men det kan man ikke, når der ikke er et lovophæng her, og så var tilgangen altså en af to mulige: Spørgsmålet var, om man skulle have lavet en ordinær lovbehandling med en almindelig frist på 30 dage – så var der nogle, der potentielt kunne være kommet i klemme i den forbindelse. Det er i øvrigt også blevet afsøgt, om det var muligt at lade loven få virkning fra fremsættelsesdatoen. Det vurderede man, bl.a. Transportministeriet og Justitsministeriet, altså heller ikke var muligt, og derfor er vi altså endt med, at dette har sin egen selvstændige hastelovbehandling. Og som sagt tak for den imødekommenhed, der har været, i forhold til at det kan lade sig gøre.
Der er tale om et område, som har været nævnt i debatten, og hvor det er private køretøjsejere, som får godkendt køretøjer, men det er altså også en branche, som er afhængig af at kunne få godkendt køretøjer til erhvervsformål og til produktionsformål, og som derfor er meget påvirket af de manglende regler. Helt kort kan jeg sige, at Transportministeriet altså tidligere på efteråret blev opmærksom på, at Færdselsstyrelsen ved en fejl afbrød den overgangsordning, der var for reglerne om godkendelse af registreringssyn af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne i synsloven, og den konkrete udfordring her er altså så, at der siden den 1. januar i år ikke har været hjemmel til de fastsatte regler i synsbekendtgørelsen om nationale køretøjsgodkendelser eller registreringssyn. Synscentrenehar dog igennem hele året gennemført registreringssyn, som om reglerne har været gyldige, da der ikke har været nogen, der har været opmærksomme på de ugyldige regler før her i efteråret. Der er tale om ca. 16.000 gennemførte godkendelser ved registreringssyn. Køretøjsejerne har derfor fået godkendt deres køretøjer til at køre på vejene. Det positive er derfor også, at det ikke som sådan er gået ud over nogen, at reglerne ikke formelt set har været gyldige. Derfor skal der jo stadig væk rettes op på dem.
I Transportministeriet har der derfor været fokus på at få undersøgt hurtigt, om de ugyldige regler om registreringssyn har haft bebyrdende virkning for køretøjsejere eller branchen. Der er, som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger, en række sanktionsmuligheder, som kan tages i brug, hvis reglerne om registreringssyn ikke overholdes. Det kunne f.eks. være nummerpladeinddragelse, bøde m.v. Vi ved med sikkerhed, at Færdselsstyrelsen ikke har truffet bebyrdende afgørelser over for køretøjsejere efter disse regler i år. Andre myndigheder – det kunne være politiet og anklagemyndigheden – er herudover i fuld gang med at identificere eventuelle bebyrdende afgørelser med henblik på at kunne få dem annulleret.
Det er den samlede foreløbige vurdering, at den bebyrdende virkning af de ugyldige regler for køretøjsejerne og erhvervet har været minimal. Med lovforslaget genetableres hjemmelen til at genudstede regler i synsbekendtgørelsen og de pågældende registreringssyn, sådan at synsvirksomhederne hurtigst muligt kan komme i gang med at godkende køretøjer igen. Herudover sikrer vi med lovforslaget, at de registreringssyn, som allerede er gennemført i år, altså over 16.000, opretholdes som gyldige, og at de afgørelser, der efterfølgende måtte være truffet under forudsætning af et gyldigt registreringssyn – det kunne f.eks. være i Skatteministeriets lovgivning – også får gyldighed.
Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget og står selvfølgelig også til rådighed for besvarelse af de spørgsmål, der måtte blive stillet, ligesom Transportministeriet og Færdselsstyrelsen står klar til at svare hurtigt på de spørgsmål, som udvalget måtte have inden anden- og tredjebehandlingen her senere på ugen. Tak for ordet.