Transportudvalget 2021-22
L 91 Bilag 3
Offentligt
2484355_0001.png
20. november 2021
2021-3554
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Godkendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af type-
godkendelsesforordningerne)
Transportministeriet hørte den 17. november 2021 en række myn-
digheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over
forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretø-
jer (Godkendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodken-
delsesforordningerne). Høringsfristen udløb den 19. november
2021. Det har grundet lovforslagets hastende karakter ikke været
muligt at sende lovforslaget i høring inden fremsættelsen den 17.
november 2021.
1. Følgende myndigheder, organisationer m.v. har afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget: Autobranchen i Danmark,
Bilbranchen i DI,
Dansk Bilbrancheråd, De Danske Bilimportører,
DTL Danske
Vognmænd, Motorhistorisk Samråd
og Tekniske Konsulenter for
Vejtransport.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget:
ATAX,
Forbrugerrådet Tænk, Motorcykel
Forhandler Foreningen og TUR.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar til lovforslaget:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU Trans-
port Danmark, ATL - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Lo-
gistik,
Autoconsult,
AUTIG - Automobilbranchens Handels- & In-
dustriforening i Danmark, AutoBranchen Danmark, AutoCamper-
Rådet (ACR),
Bilsynsbranchen,
Brancheforeningen for Forret-
ningslimousiner, Camping Outdoor Danmark, Centralforeningen
af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.), Cyklistforbundet, DANAK -
Den Danske Akkrediteringsfond, Danish.Care, Danmarks Frie Au-
toCampere, Danmarks Motor Union (DMU), Dansk Automobil
Sports Union (DASU), Dansk Bilforhandler Union (DBFU), Dansk
Camping Union (DCU), Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv,
L 91 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2484355_0002.png
Side 2/6
Dansk Handicap Forbund, Dansk Kranforening (DKF), Dansk Kø-
relærer-Union,
Dansk Metal,
Dansk Mobilitet, Dansk Moto Cross
Union (DMCU), Dansk PersonTransport (DPT), Dansk Sidevogns
Klub (DSK), Danske Cykelhandlere, Danske Kørelæreres Landsfor-
bund (DKL),
Danske MotorCyklister (DMC),
Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder,
DDet
Centrale
Handicapråd, DFIM Dansk Forening for International Motorkøre-
tøjsforsikring , DH - Danske Handicaporganisationer, DI - Dansk
Industri, DI Transport, DTL's arbejdsgiverforening, Dækbranchen
Danmark,
DSRA - Danish Street Rod Association,
Elbilforeningen
FDEL, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd,
FDM (Forenede Dan-
ske Motorejere), Forenede Danske Amerikanerbilklubber (FDA),
Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Vognimportø-
rer i Danmark, Forsikring & Pension,
ITD - Brancheorganisation
for den danske vejgodstransport,
KL - Kommunernes Landsfor-
ening, Kran Blok Erfa,
Landbrug & Fødevarer,
Maskinleverandø-
rerne,
MCTC Landsforeningen for motorcyklister, Motorcykel Im-
portør Foreningen (MIF),
NOAH-Trafik, PolioForeningen, Rådet
for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
SKAD - Køretøjs-
bygger- og Autoskadebranchen i Danmark,
SLD - Specialforenin-
gen for Logistik og Distribution, Teknologisk Institut,
SMVdan-
mark,
Trafikselskaberne i Danmark, Transport på DTU og Veteran-
knallertklubben AKTIV.
4. Transportministeriet har herudover modtaget høringssvar fra
følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets hø-
ringsliste: Preben Egelund. Høringssvaret behandles særskilt i af-
snit 4 i dette notat.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
1.
Lovforslagets indhold
Transportministeriet skal indledningsvis oplyse, at Autobranchen,
L 91 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2484355_0003.png
Side 3/6
Bilbranchen i DI, Dansk Bilbrancheråd, De Danske Bilimportører,
og DTL Danske Vognmænd har udtrykt opbakning til lovforslaget.
Bilbranchen i DI og DTL Dansk Vognmænd har herudover ikke be-
mærkninger.
2. Konsekvenser for køretøjsejerne
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at selvom der med lovforslaget vil
blive indført en automatisk godkendelse af de allerede registrerede
køretøjer, så efterlader det en utryghed for borgerne og branchen,
der er omfattet af problematikken. Dansk Bilbrancheråd bemær-
ker, at det er utilstedeligt, at Transportministeriet først efter 11 må-
neder opdager fejlen hos Færdselsstyrelsen, som har ramt en stor
køretøjsmængde.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet er enige
i, at dette ikke burde være sket. Regeludstedende myndigheder
bør altid kvalitetssikre udkast til nye regler, inden de udstedes.
Ministeriet er enige i, at fejl som denne skaber en uhensigtsmæs-
sig utryghed blandt de borgere og virksomheder, som påvirkes.
Transportministeriet skal for en ordens skyld bemærke, at det er
helt sædvanligt, at styrelser har beføjelse til selv at udstede regler,
herunder også på vegne af en minister. Dette gælder således også
Færdselsstyrelsen, som såvel direkte efter synsloven som efter be-
kendtgørelse nr. 1520 af 13. december 2019 om Færdselsstyrelsen
opgaver, beføjelser og klageadgang, selv udsteder regler på om-
rådet for bl.a. syn og godkendelse af køretøjer.
Transportministeriet kan i den forbindelse oplyse, at Færdselssty-
relsen allerede nu har gennemført tiltag med henblik på at kvali-
tetssikre regelarbejdet. Endvidere har Transportministeriet på
baggrund af denne sag anmodet styrelsen om at forelægge udkast
til nye regler for departementet inden udstedelse. Det er forvent-
ningen, at fejl som denne ikke gentager sig.
Dansk Bilbrancheråd og påtaler, at der ikke er draget omsorg for
en nødprocedure samt mulighed for erstatning for perioden fra den
15. november 2021 til lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden, så-
ledes at den professionelle branche fortsat i denne periode kan leve
op til sine kontraktretlige forpligtelser.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der i arbejdet med at
finde en juridisk løsning, som kunne genoprette retstilstanden
hurtigst muligt, har været lagt afgørende vægt på ikke at bebyrde
borgerne og branchen unødigt.
L 91 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2484355_0004.png
Side 4/6
Det er vurderingen, at køretøjsgodkendelser ved registreringssyn
i udgangspunktet er begunstigende forvaltningsakter, og at køre-
tøjerne i 2021 er blevet gennemgået på sædvanlig vis, dvs. som
om reglerne var gyldige. Det er på den baggrund også vurderin-
gen, at de uhjemlede regler ikke i praksis har haft konsekvenser
for færdselssikkerheden. Det bemærkes endvidere – som det også
er beskrevet i lovforsalgets bemærkninger, at der har været fokus
på at få undersøgt, om der skulle være truffet bebyrdende afgø-
relser efter de uhjemlede regler.
Det er på den baggrund vurderingen, at en hastelov er den
mindst bebyrdende løsning, som betyder, at der i en kort periode
på forventet mindre end 14 dage ikke kan gennemføres registre-
ringssyn for de omfattede køretøjer i synshallerne.
For så vidt angår spørgsmålet om erstatning skal ministeriet be-
mærke, at offentlige myndigheder også kan være erstatningsan-
svarlige for de myndighedsfejl, som de er ansvarlige for – forud-
sat at de almindelige erstatningsretlige betingelser er opfyldt,
herunder f.eks. at der kan godtgøres et økonomisk tab. Man kan
som køretøjsejer i den situation selvfølgelig rette henvendelse til
Færdselsstyrelsen, som så vil forholde sig til den konkrete sag. I
sidste ende må et sådant krav eventuelt indbringes for domsto-
lene.
AutoBranchen i Danmark bemærker, at de håber, at forslaget ikke
vil have en bagudvirkende effekt for deres medlemmer, som har sy-
net køretøjer fra den 1. januar 2021 til og med den 15. november
2021.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det med lovforslaget
er sikret, at det ikke har konsekvenser for de køretøjsejere, som
har fået foretaget registreringssyn fra den 1. januar 2021 til og
med den 15. november 2021. Med lovforslaget vil disse register-
ringssyn få virkning efter deres indhold, når lovforslaget træder i
kraft, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
3. Køretøjer omfattet af lovforslaget
De Danske Bilimportører bemærker, at det er deres vurdering, at
det kun er registreringssyn på køretøjer, der er konstruktivt ændret
efter ibrugtagning eller importerede brugte køretøjer uden EU-ty-
pegodkendelse, der er påvirket af det manglende hjemmelsgrund-
lag, mens registreringssyn med henblik på national individuel god-
kendelse af nye to- og trehjulede køretøjer samt traktorer og på-
hængskøretøjer er hjemlet i synsloven. De Danske Bilimportører
L 91 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2484355_0005.png
Side 5/6
forstår desuden de fremsendte høringsdokumenter således, at
synshallernes hjemmel til at foretage registreringssyn ved en fejl
bortfaldt som følge af, at § 1 e og § 1 f som fremsat i lovforslag L 151
blev fjernet på baggrund af betænkning afgivet af Transportudval-
get den 8. juni 2020 (BTL 151), og derfor mangler i det vedtagne
lovforslag.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at hjemmelsproblema-
tikken ikke skyldes, at der ikke var hjemmel efter vedtagelsen af
lov nr. 1063 af 30. juni 2020, som trådte i kraft den 1. september
2021. Det er korrekt, at synslovens § 1 e og § 1 f, blev taget ud lov-
forslaget, men der blev med loven samtidig vedtaget en over-
gangsordning, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 1063 af 30. juni 2020, som
sikrede, at de gældende regler om godkendelse af køretøjerne,
dvs. relevante regler herom i synbekendtgørelsen, fortsat skulle
finde anvendelse indtil de blev ophævet eller erstattet af nye reg-
ler.
Idet Færdselsstyrelsen i efteråret 2020 foretog en sammenskriv-
ning og udstedte synsbekendtgørelsen i sin helhed med ikrafttræ-
delse den 1. januar 2021, blev denne overgangsordning afbrudt,
og dermed var der ikke hjemmel i synsloven til at fastsætte regler
om national godkendelse køretøjer, der ikke er omfattet af type-
godkendelsesforordningerne. Der er ikke nogen af de køretøjer,
som var omfattet af den foreslåede § 1 f i L 151, som samtidig er
omfattet af synslovens §§ 1 a-1 c.
Hele området for nationale køretøjsgodkendelser uden for ram-
merne af typegodkendelsesforordningerne blev taget ud af L 151,
fordi der – som bekendt og med inddragelse af branchen – blev
igangsat et arbejde med at fastsætte en ny national godkendelses-
ordning for disse køretøjer. Indtil en sådan ny ordning var fast-
slagt var det hensigten, at køretøjerne fortsat skulle godkendes ef-
ter de hidtil gældende regler i synsbekendtgørelsen.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport bemærker, at synsloven
grundet de mange ændringer er uoverskuelig, og at det på den bag-
grund er svært at læse ud fra loven, hvilke regler der gælder for de
enkelte køretøjstyper, herunder om alle køretøjstyper nu er omfat-
tet af loven. Tekniske Konsulenter for Vejtransport opfordrer
Transportministeriet til at opliste alle køretøjstyper (både nye og
brugte) med angivelse af, hvilke regler der gælder for godkendelse
efter vedtagelse af lovforslaget, samt hvilke tekniske regler der er
gældende for de enkelte køretøjstyper (Forordning (EU) 2018/858
eller Vejledning om syn af køretøjer). Motorhistorisk Samråd be-
mærker, at lovteksten i hasteloven er for uklar, og at det ikke er
L 91 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2484355_0006.png
Side 6/6
muligt at fastslå, hvorvidt historiske køretøjer er omfattet af lov-
forslaget. Desuden opfordrer Motorhistorisk samråd til, at histori-
ske køretøjer undtages for alle krav om EU-typegodkendelse.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet anerken-
der, at reglerne kan virke uoverskuelige med de mange ændrin-
ger. Ministeret vil derfor arbejde på, at der bliver udstedt en ny
lovbekendtgørelse, som sammenskriver synsloven med alle æn-
dringer. Transportministeriet vil endvidere i samarbejde med
Færdselsstyrelsen tage skridt til at sikre en brugervenlig oversigt
over køretøjstyperne og de tekniske regler, der er gældende for de
enkelte køretøjstyper.
Transportministeriet skal endeligt bemærke, at det med lovforsla-
get ikke er hensigten, at der skal fastsættes andre regler for god-
kendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesfor-
ordningerne. Relevante regler i synsbekendtgørelsen vil blive gen-
udstedt med samme indhold som gjaldt, før den 1. januar 2021.
4. Øvrige høringssvar
Preben Egelund bemærker, at lov om godkendelse og syn af køretø-
jer er uoverskuelig, som følge af de mange ændringer, der har væ-
ret til loven og det derfor er svært at gennemskue, hvilke regler, der
gælder for de enkelte køretøjstyper. Preben Egelund opfordrer der-
for Transportministeriet til at gennemgå samtlige køretøjstyper og
beskrive, hvorledes disse køretøjer vil kunne godkendes samt be-
skrive, hvilke tekniske regler der er gældende efter vedtagelse af
lovforslaget.
Transportministeriet skal henvise til bemærkningerne til Tekniske
Konsulenter for Vejtransport samt Motorhistorisk Samråds hø-
ringssvar ovenfor.