Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 94 Bilag 3
Offentligt
2484776_0001.png
1SGIVERFORENING
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Lise Trane-Møller og Anders Levy
Holmens Kanal 20
1060 København
Danmark
Høringssvar om udkast til forslag om fore-
visning af coronapas, test m.v.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 17. november 2021 modtaget
høring over udkast til forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at på
lægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test for COVID-19 m.v.
Udkastet til lov skal bygge på den trepartsaftale, som DA, FH og regerin
gen indgik den 12. november 2021. Derfor støtter DA naturligvis forsla
get og de intentioner, som forslaget bygger på.
18.
november
2021
SEM
DokID: 186633
Udenlandsk arbejdskraft
DA finder, at lovforslaget ikke håndterer den situation, som udenlandsk
arbejdskraft kan stå i, når der er tale om medarbejdere, som ikke har fast
bopæl i Danmark. Disse medarbejdere, som kan være daglige pendlere,
medarbejdere, som opholder sig i Danmark gentagne gange for en kor
tere periode, samt udstationerede lønmodtagere.
Fælles for disse medarbejdere er, at de ikke er i besiddelse af et dansk co
ronapas. Det bør derfor være muligt for disse medarbejdere at forevise et
EU-coronapas eller tilsvarende dokumentation.
Efter lovforslaget er de udenlandske medarbejdere henvist til at skulle
testes løbende, hvilket er en hindring for den fri bevægelighed for ar
bejdskraft
særligt hvis der er tale om medarbejdere, som er vaccineret
med en godkendt vaccine.
Kun ét samlet pålæg
Lovforslaget fastslår, at en arbejdsgiver kan meddele medarbejderne, at
der skal forevises et coronapas, og manglende efterkommelse af dette vil
blive mødt med ansættelsesretlige sanktioner. Det påhviler således alle
medarbejdere at have et gyldigt coronapas fra en given dato.
De medarbejdere, som ikke har et coronapas, vil kunne blive mødt med
ansættelsesretlige konsekvenser. Deri ligger implicit et pålæg om, at de
medarbejdere, som hverken har været syge eller er vaccinerede, skal
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
da@dadk
da.dk
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0002.png
være testet, når de møder på arbejde. Dette bør fremgå af såvel lovtekst
som af bemærkningerne til forslaget. Forpligtelsen følger desuden af den
almindelige loyalitetspligt.
Derfor er det misvisende og ikke hensigtsmæssigt, når man i bemærk
ningerne på side 9 og 27 henviser til, at arbejdsgiveren skal pålægge
medarbejdere, som ikke har et coronapas, at blive testet. Dette pålæg lig
ger allerede i kravet om at kunne forevise et coronapas.
Kravet om at blive testet følger også i denne situation lovens almindelige
principper.
Desuden bør det fremgå af lovforslaget, at den informationspligt, som
arbejdsgiveren har efter
§
1, stk. 2, og
§
3, stk. 2, kan opfyldes samtidigt.
Side 2/3
Selvtest
Lovforslaget bør indeholde en direkte hjemmel til at anvende CE-god
kendte selvtest. Det bør i
§
5
tilføjes et nyt stk. 2:
5, stk. 2. En arbejdsgiver kan pålægge en ansat selv at anvende en CE-god
kendt selvtest på arbejdspladsen, under forudsætning af at testen anvendes i
overensstemmelse med anvisningerne for den pågældende test.”
Desuden indeholder bemærkningerne nogle formuleringer om medar
bejdere, som ikke er trygge ved at skulle foretage en test på arbejdsplad
sen, fordi personalet ikke er uddannet hertil m.v. Dette forbehold gælder
imidlertid ikke i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren pålægger medarbej
derne at anvende selvtest, og det bør fremgå tydeligt af lovbemærknin
gerne.
Adgang til at se et gyldigt coronapas i app’en
Det er helt afgørende, at arbejdsgiveren har et ubetinget krav på at se
sundhedsmyndighedernes app “coronapas” på den ansattes smart
phone. Dette krav kræver ikke en særlig begrundelse. Hvis den ansatte
ikke har en smartphone, kan coronapasset forevises på anden måde
f.eks. på papir.
Særlige arbejdspladser, hvor der kan være behov for at pålægge
test
Der er en række arbejdspladser, hvor medarbejdere arbejder i et afgræn
set område over en længere periode, f.eks. på boreplatforme eller på
skibe. På disse arbejdspladser kan der være et videregående krav til at
kunne pålægge test af medarbejderne. Det bør tilføjes bemærkningerne
under pkt. 2.2.2.
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0003.png
DA har desuden en række mere tekniske bemærkninger, som fremgår af
vedhæftede dokument.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 3/3
Steen Müntzberg
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0004.png
p
F I NANSSEKTOR ENS
AR B EJ D S G V E R FORENING
Beskæftigelsesmin isteriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt pr. e-mail til [email protected] og [email protected]
Den 18. november 2021
Høringssvar over lovforslag om arbejdsgiveres adgang til at på
lægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v.
J.nr. 2021-10331
-
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen over lovforslag om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere at forevise af coronapas, test
for covid-19 m.v.
Indledende bemærkninger
FA er enig i, at det er nødvendigt og hensigtsmæssigt at sikre en klar lovhjemmel,
s arbejdsgivere kan pålægge ansatte at forevise gyldigt coronapas, og FA kan der
for støtte det foreliggende forslag.
Forslaget er sendt i høring med en usædvanligt kort frist. FA er undtagelsesvis enig
i behovet herfor, idet det er nødvendigt for ikke at forspilde formalet med forslaget.
FA har følgende bemærkninger:
Ad.
§
i
Det fremg& af
§
1, stk. 1, at arbejdsgiver kan pålægge ansatte at forevise gyldigt
coronapas “ss længe covid-19 karakteriseres som en samfundskritisk sygdom”.
Dette star i modsætning til solnedgangsklausulen i forslagets
§
10, der ophæver lo
ven 23. december 2021. FA ser gerne, at lovforslagets ophævelse alene knyttes til,
om covid-19 fortsat karakteriseres som en samfundskritisk sygdom.
Det fremgår af
§
1, stk. 3, at
§
4 og 5 finder anvendelse, hvis plægget om gyl
digt coronapas indebærer, at den ansatte skal testes for covid-19. Dette vil inde
bære, at arbejdsgivere skal finansiere tid hertil, herunder eventuelle rimelige udgif
ter til, at ansatte, der kunne have taget imod tilbud om gratis vaccination, bliver te
stet.
FA anerkender og støtter, at det er frivilligt at lade sig vaccinere, men finder det
problematisk, at arbejdsgivere skal betale for, at medarbejdere, der eksempelvis
helt frivilligt har undladt at benytte sig af den gratis covid-19-vaccinationsordning
og som via vaccination har kunnet opnå gyldigt coronapas, skal testes for at kunne
vise et gyldigt coronapas p arbejdspladsen. I de konkrete situationer, hvor medar
bejdere frivilligt har undladt at lade sig vaccinere mod covid-19, finder FA det mest
rimeligt, at arbejdsgiver kan pålægge medarbejderen at blive testet uden omkost
ninger for arbejdsgiver.
Dette også fordi coronapasset ikke kun har betydning
i
ansættelsesforholdet, men
også i private sammenhænge til at g p restaurant og i teatret mv.
FINANSSEKTORNS
ARBEJDSGIVERFORENING
AMALIEGADE 7
1256
KØENHAVNK
T 45 33914700
F -s-45 32911768
rAnFANETDK
WWFAET.DK
Side i af 3
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0005.png
p
NANSSEKTORENS
AR
EJ DSG IVER FOR ENING
Det fremgår ikke i lovforslagets bemærkninger, i hvilket omfang disse udgifter vil
belaste erhvervslivet.
Ad.
§
8
Lovforslaget sættes i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Under hensyn
til det tungtvejende hensyn til at hindre smittespredning p arbejdspladserne kunne
det overvejes at give forslaget virkning fra fremsættelsen i Folketinget.
FA skal her gøre opmærksom p, at mange virksomheder er langt fremme med at
forberede anvendelse af loven og således vil kunne sætte tidligere ind mod evt.
smittespredning, jo tidligere de fr en klar lovhjemmel hertil.
Ad.
§
10
FA finder en ophævelse allerede 23. december 2021 for meget tidlig, og FA skal
gentage, at FA gerne ser, at lovforslagets ophævelse generelt knyttes til, om covid
19 fortsat karakteriseres som en samfundskritisk sygdom, jf. ovenstående bemærk
ning til
§
1, stk. 1.
Ad. Lovforslagets bemærkninger
Ad. den ansattes pligt til at efterkomme et pålæg hurtigst muligt
Det fremg& af bemærkningerne til pkt. 2.2.1. Adgang ti/og rammerne for at kræve
coronapas i lovforslaget, at arbejdsgiver m afvente, at test gennemføres og testre
sultatet foreligger, før et pålæg om coronapas eller test kan efterkommes.
FA forstår denne bemærkning i sammenhæng med ordlyden af
§
2, stk. 1 og 2, om,
at pålæg skal efterkommes hurtigst muligt. Det vil efter FA’s opfattelse være imod
formålet med loven, hvis arbejdsgiver skal afvente længere end højst nødvendigt.
FA ser gerne, at det tilføjes i bemærkningen til
§
2, at den ansatte skal efterkomme
et pålæg uden ugrundet ophold, således at arbejdsgiver ikke skal afvente svaret
længere end højst nødvendigt.
Ad. ansættelsesretlige sanktioner
FA skal også bemærke, at n& der p side 15, 2. afsnit, angives eksempler p an
vendelige ansættelsesretlige sanktioner, mangler sanktionen bortvisning/ophæ
velse, der efter fagretlig praksis kan være relevant i grove tilfælde, fx hvor den an
satte misligholder sin pligt til at efterkomme et pålæg.
Ad. databeskyttelsesregler
For s vidt angår Beskæftigelsesministeriets bemærkninger til forslagets forhold til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, pkt. 3.4.1., bemærkes, at
kontrol af et digitalt coronapas m indebære en behandling af passets forevisende
oplysninger, der i sagens natur henføres til en person, den ansatte. Denne
Lovforslagets pkt. 2.2.1. Adgang til og rammerne for at kræve coronapas, side 9, 3. afsnit, sidste linje.
FINANSSEKTORENS
ARBEJDSGIVERFORENING
AMALIEGADE
7
1256 KØENHAVNK
T *45
33914700
F +45 33911768
FA*F\ETDK
vNw.rANrT.Dk
Side 2 af 3
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0006.png
p
FI NANSSEKTORENS
AR B EJ OSG IVER FORENING
behandling vil antagelig være en databehandling, hvis det er det digitale coronapas,
der forevises.
FA opfordrer Beskæftigelsesministeriet til at genoverveje det anførte, om at forevis
ning af et coronapas ikke er omfattet af databeskyttelsesreglerne. Den påtænkte
behandling af personoplysninger har efter FA’s opfattelse fornøden hjemmel i data
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, og stk. 3, samt artikel 9, stk. 2,
litra i.
Det er derfor også af denne grund vigtigt, at der med forslaget sikres lovhjemmel
til arbejdsgivers behandling af de personoplysninger, der forevises i form af corona-
pas eller negativ test, hvis arbejdsgiver vælger at give disse pålæg.
FA står til rådighed for eventuelle spørgsmål, som dette høringssvar måtte give an
ledning til.
Med venlig hilsen
Merete Preisler, advokat (H)
Underdirektør
FINANSS&KTORNS
ARBEJDSGIVERF0RNING
AMAIJEGADE 7
1256 KØSENHAVN K
T .45 33914700
F +45 33911768
FAiFANET.DK
WVIiWFANET.DK
Side 3 af 3
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0007.png
LEDERNE
Beskæftigelsesministeriet
Att:
ltm(bm.dk
akl(äbm.dk
Høringssvar: Lovforslag om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere forevisning af coronapas
,
test for covid-1 9 mv.
Lederne er meget tilfredse med lovforslaget, som giver virksomhederne
adgang til at kræve coronapas af de ansatte. Dermed får lederne et effek
tivt værktøj til at sikre, at der ikke opstår ukontrollabel smitte på arbejds
pladsen. Det er med til at give tryghed for både ledelse og medarbejdere
i en omskiftelig tid.
Det er en meget vanskelig situation, danske ledere befinder sig i, hvor
uvisheden i forhold til eventuelle nye restriktioner gør det svært at plan
lægge den løbende drift. Derfor er det vigtigt at gøre alt for at øge trans
parensen for hvilke nye initiativer, der kan komme i brug, hvis smitten
skulle stige yderligere.
Med venlig hilsen
Niklas Praefke
København
den 18. november2021
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www. lederne. dk
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0008.png
Til Beskæftigelsesministeriet
18-11-2021
EM N-2021-01457
1495132
Henriette Kruppa Nielsen
Høringssvar fra Danske Regioner vedr, lovforslag om arbejdsgivers
adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test
for covid-19 m.v.
Danske Regioner har den 17. november 2021 modtaget høring vedr, lovforslag
om arbejdsgivers adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas,
test for covid-19 m.v.
Danske Regioner bakker op om indsatser, der kan reducere smittespredningen.
Overordnede bemærkninger
Lovforslaget og bemærkningerne hertil indeholder meget detaljerede regler
bl.a. ift. orientering vedr, pålæg om forevisning af coronapas. Regler om orien
tering følger allerede af de almindelige regler på arbejdsmarkedet, herunder de
indgåede aftaler og overenskomster, hvorfor en så detaljeret beskrivelse findes
unødvendig og kan skabe forvirring om rettigheder og pligter.
Tilsvarende findes den detaljerede gennemgang af regler ift. arbejdsgivers mu
lighed for at indføre sanktioner unødvendig, det må være tilstrækkeligt at hen
vise til, at de almindelige regler på arbejdsmarkedet gælder, de detaljeret be
skrivelser findes unødvendig og kan også her skabe forvirring om rettigheder
og pligter
Konkrete bemærkninger
Orientering af medarbejderne
i
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0009.png
Det fremgår af §1 stk. 2, at
“...information skal i overensstemmelse med rele
vant lovgivning og eventuelle overenskomster og aftaler desuden tilgå de an
satte via tillidsrepræsentanter, repræsentanter i samarbejdsudvalg m. v. eller
via en arbejdsmiljørepræsentant.”
Danske Regioner mener, at det er tilstrækkeligt og mest hensigtsmæssigt, at
information tilgår medarbejderne direkte og forslår derfor, at der alene står, at
TR m.fl. orienteres.
Test på arbejdspladsen
Danske Regioner bemærker ift. §5, at formuleringen om, at
“..Udføres en pålagt
test på arbejdspladsen af ansatte eller arbejdsgiver, kan en ansat, som ikke øn
sker at blive testet af kollegaer eller arbejdsgiver, underforudsætning af, at for
målet med testen ikke forspildes helt eller delvist derved, blive testet uden for
arbejdspladsen.”
Denne formulering foreslås ændret, så den refererer til de situationer, hvor det
kan være gældende. På det regionale arbejdsmarked, herunder sygehusene, gi
ver det ikke mening at henvise til, at medarbejderne kan ønske at blive testet
uden for det regionale sundhedsvæsen, herunder de teststeder regionerne har
indgået aftaler med.
Definition af corona pas
Det fremgår af §1 stk. 4 at
“Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvad der forstås ved et coronapas”. Danske Regioner bemærker, at det kan
skabe forvirring
i
offentligheden og udhule tiltroen til passet, hvis der kommer
forskellige regler om, hvad der kan forstås ved et coronapas. Det er Danske Re
gioners synspunkt, at fastsættelse af regler herom, fortsat alene bør ske, efter
forelæggelse for Epidemiudvalget.
Økonomi
Forslagets bestemmelse om at,
“hvis på/ægget om forevisning afcoronapas
indebærer, at den ansatte skal testes for covid-19, finder § 4 og 5 anvendelse
i relation til sådanne test” kan, som det følger af lovforslaget, føre til en øget
udgift for arbejdsgiver. Det samme gør sig gældende, hvis arbejdsgiver i øvrigt
pålægger en medarbejder at lade sige teste.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det ikke er muligt på for
hånd at estimere omfanget af offentlige ansatte som testes uden for arbejds
tid. Danske Regioner er enig i denne vurdering, men er ikke enige i konklusio
2
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0010.png
nen om at lovforslaget ikke giver anledning til kompensation af offentlige ar
bejdsgivere. Danske Regioner forbeholder sig ret til en drøftelse af de økono
miske konsekvenser
Med venlig hilsen
Forhandlingsdirektør Rikke Margrethe Friis
3
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0011.png
Ditte Lings Fiala
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lise Trane-Møller
18. november2021 14:59
Ditte Lings Fiala
VS: udkast til forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v. (j.nr. 2021 10331)
Fra:
Ane Lorentzen <[email protected]>
Sendt: 18. november 2021 11:53
Til: Lise Trane-Møller <[email protected]>; Anders Levy <[email protected]>
C
Emne: udkast til forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test
for covid-19 m.v. (j.nr. 2021 10331)
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Styrelsen har fremsendt Beskæftigelsesministeriets udkast til forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v. Hø ringsf risten er fastsat til i dag kl. 12.00.
HK skal indledningsvis henvise til de bemærkninger til lovforslaget som er fremsendt at FH og som HK støtter fuldt op
om. HK kan konstatere at der fortsat er følgende relevante kommentarer til det udkast til lovforslag som er sendt i
hø ring:
Generelt til lovforslag og bemærkninger:
Vi kan konstatere, at kravet om coronapas ikke indeholder noget saglighedskriterie, da det blot er en betingelse, at
covid-19 kategoriseres som en samfundskritisk sygdom. Det bør imidlertid være sådan, at der kan være undtagelser
for kravet samt undtagelse tor, hvilke konsekvenser der sagligt kan iværksættes overfor den ansatte. Fx kan nævnes
den situation at en medarbejder fuldt ud arbejder hjemme. Her synes det oplagt, at en arbejdsgiver fx ikke kan
afskedige medarbejderen for ikke at præstere et coronapas. Vi ser gerne, at situationer som denne omtales i
bemærkningerne til loven og som tilfælde hvor der kan gælde noget andet, end det der er lovens udgangspunkt. Der
bør her være en henvisning til det almindelige saglighedskriterie som en arbejdsgiver altid skal udvise. Tilsvarende
gælder i forhold til arbejdsgivers pligt til, at sørge for proportionalitet i sine beslutninger rettet mod de ansatte. Her kan
tilsvarende nævnes situationer, hvor et mindre indgribende alternativ til pålæg om coronapas, fx kan være aftaler om
hjemmearbejde.
Bemærkningerne s. 6,
næstsidste afsnit:
Vi mener at oplysningen om hvorvidt en ansat er vaccineret mod covid-1 9 er en helbredsoplysning. I lovforslaget er
anført at dette ikke er tilfældet og at forholdet derfor ikke i udgangspunktet er omfattet at helbredsoplysningsloven i
modsætning til oplysningen om hvorvidt man er testet for covid-1 9 eller har været smittet med covid-1 9.
Det anføres i øvrigt, at der ikke er retspraksis om spørgsmålet. Og det der er anført, er vel heller ikke nødvendigt at
tage stilling til i forbindelse med denne lov, som jo alene handler om coronapas og test, men ikke særskilt om vaccine.
Det må derfor være muligt at formulere afsnittet mere åbent og uden stillingtagen til om en oplysning om vaccine er
en helbredsoplysning.
Det fremgår her, at det er Beskæftigelsesministeren der fastsætter regler om hvad der nærmere skal til for, at der er
tale om et gyldigt coronapas. Der henvises til lovforslaget
§
1, stk. 4. Det bør ikke være beskæftigelsesministeren der
bestemmer hvornår der er et gyldigt coronapas. Der er vel kun en slags coronapas som gælder bredt i samfundet.
Det må være dette coronapas der også kan kræves ifht ansatte i en virksomhed. Noget tilsvarende fremgår på s. 25,
2. afsnit.
Bemærkningerne
s.
26:
§
1, stk. 4 og bemærkningerne
s.
9, 4. afsnit:
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0012.png
Det fremgår her, at det i dag skulle være muligt at indgå kollektive aftaler om krav om coronapas. Vi mener ikke
eller i hvert fald at det er usikkert, om der med de gældende regler, kan indgås sådanne generelle aftaler på et
område der griber så meget ind i den ansattes privatstære. Og det er ikke nødvendigt at lovforslaget forholder sig
hertil. Vi mener at det bør udgå.
Afslutningsvis: Loven bør følges op med en genindførelse af ret til dagpenge for forældre med børn der er testet
positive eller hjemsendte pga covid 19 samt genindførelse af dagpengeret til de ansatte der faktisk overholder
myndighedernes opfordring til at isolere sig og ikke tage på arbejde. Det sidste er relevant for lønmodtagergrupper
der ikke kan arbejde hjemme.
Venlig hilsen
ANE LORENTZEN
CHEFJU RIST
TELEFON +45
DIREKTE +45
DAN MARK
SAMMEN
70114545
3330 4599
MOBIL +45
23335547
Ane.Lorentzen @ hk.dk
HK DANMARK
ER DU
STÆRKERE
JURIDISK KOMPETENCECENTER
Postboks 0470
DK-0900 København C
IlFølg os på Facebook
2
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0013.png
Ditte Lings Fiala
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lise Trane-Møller
18. november 2021 14:59
Ditte Lings Fiala
VS: Hørings over udkast til lovforslag vedr. coronapas og test -j.nr. 2021-10331
Fra:
Inge Fløe Buhi <[email protected]>
Sendt: 18. november 2021 11:23
Til: Lise Trane-Møller <[email protected]>; Anders Levy <[email protected]>
Emne: Hørings over udkast til lovforslag
vedr. coronapas og test j.nr. 2021-10331
-
Til Beskæftigelsesministeriet
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 17. november 2021 sendt udkast til forslag til lov om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v. i høring med frist
den. 18. november 2021 kl. 12. KL kvitterer for muligheden for at afgive høringssvar.
Det fremgår af bemærkningerne til § 1, stk. 3 (side 27), at arbejdsgiveren ved pålæg om forevisning af et coronapas
må afvente, at test gennemføres og testresultatet foreligger, før pålægget kan efterkommes. Kan en arbejdsgiver
ifm. indførelse af pålæg om forevisning af coronapas stille krav om, at den ansatte til enhver tid har et gyldigt
coronapas, og dermed en gyldig test, således at der kun ved indførelse af krav om forevisning af coronapas kan være
en tidsmæssig periode, hvor arbejdsgiver skal afvente, at den ansatte får mulighed for at gennemføre en test og
testresultatet foreligger.
Dette rejser spørgsmålet, om en arbejdsgiver ifm. indførelse af pålæg om forevisning af coronapas kan stille krav
om, at den ansatte til enhver tid har et gyldigt coronapas, og dermed (her) en gyldig test. Der vil således kun ved
indførelse af krav om forevisning af coronapas være en tidsmæssig periode, hvor arbejdsgiver skal afvente, at den
ansatte får mulighed for at gennemføre en test og testresultatet foreligger.
KL finder, at der er behov for, at bemærkningerne til
§
1, stk. 3 præciseres, således at der er klarhed over, hvordan
arbejdsgiver skal håndtere processen vedrørende den del af coronapasset, som vedrører test.
Med venlig hilsen
Inge Fløe BuhI
Konsulent
Jura og EU
I([,
Weidekarnpsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
E
+45 3370 3219
[email protected]
T +45 3370 3370
W kl.dk
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0014.png
Ditte Lings Fiala
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lise Trane-Møller
18. november2021 14:59
Ditte Lings Fiala
VS: BM’sj.nr. 2021-10331. Datatilsynets bemærkninger
Fra:
Morten Juul Gjermundbo <[email protected]>
Sendt: 18.
november 2021 10:54
Til:
Lise Trane-Møller <[email protected]>
Cc: Anders Levy <[email protected]>
Emne: BM’s j.nr. 2021-10331. Datatilsynets bemærkninger
Kære Line Trane-Møller (cc. [email protected])
Hermed sendes Datatilsynets umiddelbare bemærkninger til den høring over lovforslag om arbejdsgiveres adgang til
at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test for covid-19 mv., som Datatilsynet modtog i går med frist
for bemærkninger
i
dag kl. 12.
På grund af den korte tidsfrist har Datatilsynet alene haft mulighed for at foretage en helt overordnet vurdering af
lovforslaget.
Datatilsynet har
i
den forbindelse hæftet sig ved, at ordningen i lovforslaget ses at være en udmøntning af en
trepartsaftale mellem regeringen, DA og FH. Tilsynet har endvidere hæftet sig ved, at ordningen i vidt omfang ses at
være en viderefØrsel af gældende ret, og at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at al behandling af
personoplysninger, som vil ske i medfør af lovforslagets bestemmelser, skal ske i overensstemmelse med de
data beskyttelsesretlige regler.
Datatilsynet har herefter ikke umiddelbart nogen indholdsmæssige bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Tilsynet bemærker dog, at det fremgår af lovforslagets
§
1, stk. 4, at der administrativt kan fastsættes nærmere
regler om, hvad der skal forstås ved et coronapas. Tilsynet henviser i den forbindelse til databeskyttelseslovens
§
28,
hvoraf det fremgår bl.a., at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, er ministeriet velkommen til at rette henvendelse til Datatilsynet (33
19 32 00
/
[email protected]) eller direkte til undertegnede. Oplys i den forbindelse gerne Datatilsynets j.nr. 2021-
11-0751.
Med venlig hilsen
Morten Juul Gjermundbo
Souschef, cand.jur.
mig @ datatilsynet.dk
T 29493277
DATATIL5YN i.. T
L 94 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat samt høringsliste, fra beskæftigelsesministeren
2484776_0015.png
Ditte Lings Fiala
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lise Trane-Møller
18. november 2021 14:58
Ditte Lings Fiala
VS: Høring: Udkast til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v. (Id nr.: 89648)
Fra: Per Dyrholm <[email protected]>
Sendt: 18. november 2021 09:44
Til: Anders Levy <[email protected]>; Lise Trane-Møller <[email protected]>
Emne: SV: Høring: Udkast til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas,
test for covid-19 m.v. (Id nr.: 89648)
Kristelig Fagbevægelse skal til lovforslaget anføre følgende:
Samlet set støtter vi lovforslaget.
Men, oven er udtryk for en indgribende ret for arbejdsgiveren til at påtvinge lønmodtagere test, hvorved der på en
vist niveau sker et indgreb i den personlige frihed. Krifa mener, at indgrebet står mål med den væsentlige
samfundsinteresse, vi har i at bremse smitten og beskytte helbredet for de øvrige ansatte. Loven skal have
undtagelsens karakter, og skal derfor udstyres med en klar udløbsdato jf. §1, stk. 1. Kategoriseringen af
samfundskritisk sygdom er ikke underlagt sædvanlig parlamentarisk kontrol, og loven bør suppleres af en
“solnedga ngskla usul”.
.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
politisk konsulent
Tlf: 72277227
Kommunikation Samfund
Klokhøjen 4 8200 Aarhus N
krifa.dk facebook persondatapolitik
-
-
-
-
knfi
Mål din eller dit teams arbejdslyst og sammenlign med landsresultater her.
Fra: Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt: 17. november 2021 12:29
Til: Advokatrådet <[email protected]>; Advokatsamfundet <[email protected]>;
Akademikernes Centralorganisation <[email protected]>; Beskæftigelsesrådet <kba @star.dk>; Centralorganisationernes
Fællesudvalg <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Erhverv (høring
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>;
Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; DEN DANSKE DOMMERFORENING
<[email protected]>; Det Faglige Hus A-kasse <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>;
finanssektorens arbejdsgiverforening <fa @fanet.dk>; Forhandlingsfællesskabet
-