Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 94 Bilag 6
Offentligt
2487124_0001.png
Til lovforslag nr.
L 94
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere
forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v.
[af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal (udvalget med undtagelse af NB) indstiller, at
der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets Forretnings-
ordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra offent-
liggørelsen af betænkningen, til lovforslaget kommer til 2.
behandling.
Et flertal (udvalget med undtagelse af NB) indstiller, at
der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretnings-
ordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Et flertal (udvalget med undtagelse af NB) indstiller, at
der dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling rede-
gøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre
Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Socialistisk Folkepar-
tis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget og trepartsaftalen. Partierne anerkender, at co-
ronapas kan medvirke til at mindske smittespredningen og
skabe tryghed på arbejdspladsen. Partierne mener imidlertid
ikke, at der kan være en saglig begrundelse for at afkræve
fremvisning af coronapas for personer, der alene og fuldt ud
arbejder hjemmefra.
Venstre
For Venstres medlemmer af udvalget er det afgørende,
at vi gør, hvad vi kan for at holde aktiviteten i samfundet
så høj som muligt og samtidig holde smitten nede. For
det handler om danskernes sundhed. Derfor er der brug for
redskaber til at sikre, at vi kan forebygge smitterisikoen,
begrænse smitten og inddæmme den og samtidig sikre, at vi
kan opretholde aktiviteten i samfundet. Det giver lovforsla-
get med et coronapas mulighed for.
For V er det også vigtigt, at det selvfølgelig skal være
sagligt begrundet, når en arbejdsgiver ønsker at få fremvist
et coronapas. Det kunne f.eks. være begrundet i hensynet
til at begrænse smitten på arbejdspladsen eller væsentlige
driftsmæssige hensyn.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener ikke, at lov-
forslaget bør behandles i Folketinget, før de sundhedsmæssi-
ge konsekvenser ved lovforslaget er tilstrækkelig belyst.
NB finder det stærkt kritisabelt at hastebehandle lovfor-
slaget på så uoplyst grundlag. NB er uforstående over for,
at et flertal af Folketingets øvrige partier ikke ønsker at
udskyde behandlingen af lovforslaget, til der foreligger en
AX026948
L 94 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 24. november 2021
2487124_0002.png
2
redegørelse fra regeringen med en vurdering af de sundheds-
mæssige konsekvenser af lovforslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af NB):
Til § 1
1)
I
stk. 5
indsættes efter »covid-19,«: »jf. stk. 1 og § 2,
stk. 1,«.
[Henvisning tilføjet i bemyndigelsesbestemmelsen]
Til § 3
2)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »der« til: »vedkommende«.
[Tydeliggørelse af bestemmelsen]
Til § 9
3)
I
nr. 1
indsættes efter »§ 5«: », stk. 1,«.
[Præcisering af paragrafangivelse]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
overskriften
til kapitel 3 a indsættes efter »Registret
for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)«: »m.v.««
[Præcisering af kapiteloverskrift]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 7 g
ændres »sundheds- og
ældreministeren« til: »sundhedsministeren«.
[Korrektion af ministertitel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslaget at indsætte en henvis-
ning til bestemmelsen om arbejdsgivers adgang til at pålæg-
ge forevisning af coronapas (§ 1, stk. 1) og til bestemmelsen
om arbejdsgivers adgang til at pålægge test for covid-19 (§
2, stk. 1), så det bliver klart, at bemyndigelsen også kan
bruges i forhold til pålæg om test i § 2, stk. 1.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at ordet »der« æn-
dres til »vedkommende« i det fremsatte lovforslags § 3, stk.
2, 1. pkt. Formålet med ændringen er at tydeliggøre, at det
er den berørte ansatte, som vil blive pålagt test for covid-19.
Til nr. 3
Det foreslås med ændringsforslaget, at paragrafangivel-
sen præciseres, idet udstationeringslovens § 5 indeholder
flere stykker. Henvisningen til § 5 foreslås således ændret til
§ 5, stk. 1.
Til nr. 4
Udstationeringslovens kapitel 3 a indeholder bestem-
melser om Registret for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT). Med lovforslagets § 9, nr. 2 og 3, indsættes der
bestemmelser om fremlæggelse af kontaktoplysninger på
udstationerede lønmodtagere og om udenlandske tjenestey-
deres pligt til at medvirke til indsatsen mod covid-19 i kapi-
tel 3 a.
Det foreslås på den baggrund med ændringsforslaget, at
kapiteloverskriften præciseres ved at tilføje et »m.v.«, såle-
des at overskriften tager højde for, at kapitlet også indehol-
der bestemmelser om andet end RUT.
Til nr. 5
Det foreslås med ændringsforslaget, at »sundheds- og
ældreministeren« ændres til »sundhedsministeren«, således
at ministertitlen er i overensstemmelse med den aktuelle
ressortfordeling blandt regeringens ministre.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministerenministeren sendte
den 17. november 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU
alm. del – 54. Den 22. november 2021 sendte beskæftigel-
sesministeren høringssvarene, et høringsnotat og en hørings-
liste til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
L 94 - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 24. november 2021
2487124_0003.png
3
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5