Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. november 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 1) af 14. oktober
2021 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvor meget staten sparer vedrørende støtten til produktion
af vedvarende energi og biogas i hhv. 2022, 2023, 2024 og 2025 som følge af de
højere energipriser? I opgørelsen bedes ministeren vurdere, hvor meget staten
sparer i forhold til det fastsatte niveau på finanslovsforslaget. Opgørelsen bedes
opdelt på de respektive relevante konti. Vil ministeren herudover vurdere om den
sparede statsstøtte medfører et øget råderum i hhv. 2022, 2023, 2024, 2025 og
2030?
Svar
Der gives direkte støtte pr. produceret enhed til en række vedvarende energifor-
mer i Danmark. Ved nogle ordninger gives faste pristillæg, hvor støtten dermed er
uafhængig af energipriserne, mens andre er bundet op på el- eller gasprisen.
Tabel 1 viser de skønnede marginale ændringer i udgifter til VE-støtte på de ud-
giftskonti, hvor støtteudgifterne bl.a. afhænger af energipriserne. Skønnene er ba-
seret på Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets seneste fremskrivning over ud-
gifter til VE-støtte. Støtteudgifterne er påvirket af flere forhold, men ændringerne
kan primært tilskrives de øgede energipriser.
Det bemærkes, at da udgifterne afhænger af energipriserne er skønnene for VE-
udgifter behæftet med betydelig usikkerhed, og der sker løbende betydelige æn-
dringer i forventningerne til udgifterne.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget staten sparer vedrørende støtten til produktion af vedvarende energi og biogas i hhv. 2022, 2023, 2024 og 2025, til finansministeren
2477028_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Marginale ændringer i udgifter til VE-støtte ift. FFL22 på FL-konti, der bl.a. afhænger af energiprisen
2022
Mio. kr. (2022-PL)
29.24.21. Biogas (til transport
og proces)
29.25.09 Tilskud til opgrade-
ring eller rensning af biogas
29.25.22. Tilskud vedr. hav-
vind
29.25.23. Tilskud vedr. land-
vind
29.25.25. Tilskud vedr. solcel-
ler
29.25.27. Tilskud vedr. biogas
29.25.29. Tilskud vedr. decen-
tral kraftvarme
29.25.30. Tilskud vedr. øvrige
kategorier
I alt
Heraf under delloft for drift
-48,1
-799,7
-1.052,5
-163,2
-70,4
-478,1
-16,6
-49,4
-2.678,5
-48,1
-59,5
-832,3
-8,4
-0,2
-20,1
-270,3
-0,7
-13,2
-1.205,2
-59,5
-12,2
-190,4
-2,2
5,2
-14,9
-67,1
-0,3
-13,4
-295,3
-12,2
-7,3
-133,2
-39,1
5,7
-14,2
-48,8
0
-10,8
-247,7
-7,3
2023
2024
2025
Anm.: De skønnede ændringer er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Regeringens udgiftspolitiske prioriteter fastlægges på baggrund af en vurdering af
det samlede økonomiske råderum. I de løbende fremskrivninger af dansk øko-
nomi og vurderinger af de offentlige finanser vil der for en lang række udgifts- og
indtægtsposter kunne opleves forskydninger, der både trækker i opadgående og
nedadgående retning. Det er et sundt princip, at de udgiftspolitiske prioriteringer
ikke afhænger af løbende udsving i særskilte udgifts- eller indtægtsposter. Denne
tilgang muliggør langsigtede prioriteringer i udgiftspolitikken. På nuværende tids-
punkt er der taget stilling til de finanspolitiske rammer frem til 2025.
Det finanspolitiske råderum omsættes løbende til bindende udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner (på budgetform), som ligger til grund for tilrettelæggelsen
af det årlige finanslovforslag og økonomiaftaler mv. Ændrede udgiftsskøn for ud-
gifter, der er omfattet af udgiftslofterne, kan således (netto) have en påvirkning af
den udgiftspolitiske tilrettelæggelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister