Retsudvalget 2021-22
L 111
Offentligt
2549479_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0037-0143
2358228
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændin-
geloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 111 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om strafferammen efter den foreslåede nye bestemmelse i § 262 b, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Styr-
ket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111):
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor den forslåede nye selv-
stændige bestemmelse i straffeloven om menneskeudnyttelse
ikke omfatter menneskeudnyttelse til prostitution og anden sek-
suel udnyttelse?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det
i dag vanskeligt at retsforfølge bagmænd bag menneskehandel til tvangsar-
bejde. Det skyldes bl.a., at det kan være svært at løfte bevisbyrden for, at
der har været anvendt tvangsmidler, hvilket er en betingelse for, at et forhold
er omfattet af straffelovens § 262 a om menneskehandel.
De bevismæssige udfordringer knytter sig navnlig til det faktum, at der er
tale om en arbejdsmæssig aktivitet, der som udgangspunkt er lovlig. Denne
udfordring går ikke på samme måde igen i forhold til andre former for ud-
nyttelse, f.eks. sager om menneskehandel med henblik på udnyttelse til pro-
stitution. I sager om menneskehandel med henblik på udnyttelse til prosti-
tution vil den blotte eksistens af et ”arbejdstagerforhold” således betyde, at
bagmanden vil kunne straffes for overtrædelse af straffelovens § 233 om
rufferi.
Der er dog ingen tvivl om, at bagmænd, der udnytter andre til at arbejde
under åbenlyst urimelige forhold
uanset om dette arbejdsforhold er lovligt
eller ulovligt
skal straffes på en måde, der modsvarer forbrydelsens alvor.
Jeg er på den baggrund indstillet på at fremsætte et ændringsforslag, som
sikrer, at udnyttelse til prostitution eller anden seksuel udnyttelse straffes på
lige fod med anden udnyttelse til arbejde under åbenlyst urimelige forhold
efter den foreslåede bestemmelse.
Side 2/2