Retsudvalget 2021-22
L 111
Offentligt
2549455_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0037-0143
2357911
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændin-
geloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 111 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om strafferamme på 6 år for menneskeudnyttelse, mens menneskehandel straffes med fængsel i op til 10 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven (Styr-
ket indsats mod menneskeudnyttelse) (L 111):
”Vil
ministeren redegøre for rationalet bag, at der i lovforslaget
lægges op til en strafferamme på 6 år for menneskeudnyttelse af
andre til arbejde under åbenlyst urimelige forhold, mens men-
neskehandel straffes med fængsel i op til 10 år, og er ministeren
indstillet på at se nærmere på at forhøje den i forslaget foreslå-
ede strafferamme for menneskeudnyttelse?”
Svar:
Som det fremgår af den kommenterede høringsoversigt til lovforsla-
get, er den foreslåede bestemmelse om menneskeudnyttelse for så vidt
angår strafferamme søgt indplaceret mest hensigtsmæssigt i straffelo-
vens indbyrdes hierarki.
Det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslaget, at forhold,
hvor gerningsindholdet i både den foreslåede § 262 b i straffeloven og
straffelovens § 262 a om menneskehandel er opfyldt, vil skulle henfø-
res under § 262 a, der absorberer ansvaret for overtrædelse af den fo-
reslåede § 262 b. Dette skal ses i lyset af, at der efter § 262 a bl.a.
består det yderligere krav, at der skal føres bevis for, at der foreligger
det fornødne tvangselement. Menneskeudnyttelse må bl.a. derfor ge-
nerelt betragtes som mindre strafværdigt end menneskehandel, som
efter straffelovens § 262 a har en strafferamme på fængsel indtil 10 år.
På denne baggrund mener jeg ikke, at der er behov for at forhøje den
foreslåede strafferamme.
Side 2/2