Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 12 , L 12 A , L 12 B
Offentligt
2484497_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 9 alm. del stillet af udvalget den 26. oktober
2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 9:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt og hvordan forslagene om, at Finans-
tilsynet kan a) afsætte ledelsesmedlemmer i en finansiel virksomhed på
baggrund af blot en tiltale, og b) afsætte en ansat, der er udpeget som hvid-
vaskansvarlig, hvis vedkommende ikke har tilstrækkelig kendskab til virk-
somhedens risiko for hvidvask og terrorfinansiering, harmonerer med hen-
holdsvis almindelige retssikkerhedsmæssige principper, Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2, og virksomhedernes le-
delsesret?
Svar på spørgsmål 9:
I forhold til lovforslagets ændring om Finanstilsynets adgang til midlerti-
digt at påbyde en virksomhed at afsætte et ledelsesmedlem, jf. punkt a i
spørgsmålet, er der tale om en mindre justering i forhold til de gældende
regler.
Efter lov om finansiel virksomhed kan Finanstilsynet i dag midlertidigt på-
byde en finansiel virksomhed at afsætte et ledelsesmedlem, der er fit and
proper-godkendt, hvis ledelsesmedlemmet bliver tiltalt for overtrædelse af
straffeloven, den finansielle lovgivning eller
anden relevant lovgivning
indtil straffesagen er afsluttet. Muligheden for midlertidigt at afsætte et le-
delsesmedlem, der bliver tiltalt for overtrædelse af straffeloven eller den
finansielle lovgivning blev indført i loven i 2008. Den kursiverede del blev
tilføjet loven med virkning fra den 28. december 2020. Ved anden relevant
lovgivning forstås eksempelvis skatte- og selskabslovgivningen.
Med det foreliggende lovforslag lægges der op til at foretage samme tilfø-
jelse om ”anden
relevant lovgivning”
i de tilsvarende
bestemmelser i den
øvrige finansielle lovgivning. Det gælder f.eks. lov om ejendomskreditsel-
skaber og lov om forbrugslånsvirksomheder. Derved vil disse love inde-
holde samme mulighed for Finanstilsynet til midlertidigt at påbyde en virk-
somhed at afsætte et ledelsesmedlem, hvis ledelsesmedlemmet tiltales efter
straffelov, den finansielle lovgivning eller anden relevant lovgivning.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 12 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorvidt og hvordan forslagene om, at Finanstilsynet kan a) afsætte ledelsesmedlemmer i en finansiel virksomhed på baggrund af blot en tiltale, og b) afsætte en ansat, der er udpeget som hvidvaskansvarlig, hvis vedkommende ikke har tilstrækkeligt kendskab til virksomhedens risiko for hvidvask og terrorfinansiering, harmonerer med henholdsvis almindelige retssikkerhedsmæssige principper, Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2, og virksomhedernes ledelsesret, til erhvervsministeren
2/3
Finanstilsynet kan således allerede i dag meddele påbud om at afsætte et
ledelesmedlem, hvis medlemmet tiltales for bl.a. overtrædelse af straffelo-
ven, og derfor ikke længere opfylder kravene til egnethed og hæderlighed
for at bestride stillingen. Det er i overensstemmelse med den europæiske
banktilsynsmyndigheds retningslinjer på området.
Hensynet til kunderne, den finansielle virksomhed som sådan og de almene
samfundsinteresser, som ligger bag reglerne om egnethed og hæderlighed,
er begrundelsen for, at Finanstilsynet har fået denne mulighed for at gribe
ind over for et ledelsesmedlem, når der er en bestyrket mistanke om, at det
pågældende ledelsesmedlem har begået et strafbart forhold. Formålet er at
afværge risikoen for, at ledelsesmedlemmet påfører virksomheden mv.
skade.
Ved vurderingen af, om der skal meddeles et midlertidigt påbud til afsæt-
telse af et ledelsesmedlem, skal Finanstilsynet afveje forseelsens grovhed
og det konkrete behov for at fjerne vedkommende overfor hensynet til den
pågældendes retsikkerhed.
Det er, i overensstemmelse med uskyldsformodningen i Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2, op til domstolene at vur-
dere, hvorvidt et ledelsesmedlem har gjort sig skyldig i de overtrædelser
denne måtte være tiltalt for. I sager, hvor et ledelsesmedlem midlertidigt er
fjernet fra ledelsen kan retten endvidere ved domfældelse træffe beslutning
om frakendelse af retten til at være ledelsesmedlem. Det følger af straffe-
lovens § 79.
Lovforslaget ændrer ikke på, at ledelsesretten ligger hos virksomhederne.
Ledelsesretten skal udøves indenfor rammerne af den finansielle regule-
ring, der bl.a. stiller krav om, at ledelsesmedlemmer skal være tilstrække-
ligt hæderlige og egnede til at bestride deres stilling på betryggende vis.
Ændringen, der henvises til under b) i spørgsmålet, sikrer, at Finanstilsynet
har mulighed for at afsætte en ansat, der er udpeget som hvidvaskansvarlig,
hvis vedkommende ikke har tilstrækkeligt kendskab til virksomhedens ri-
siko for hvidvask og terrorfinansiering.
Det er centralt, at den hvidvaskansvarlige har de rette kompetencer til at
varetage stillingen, da der ellers vil være risiko for, at vedkommende ikke
kan løfte ansvaret. Det vil medføre øget risiko for misbrug af virksomheden
til hvidvask eller terrorfinansiering.
L 12 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorvidt og hvordan forslagene om, at Finanstilsynet kan a) afsætte ledelsesmedlemmer i en finansiel virksomhed på baggrund af blot en tiltale, og b) afsætte en ansat, der er udpeget som hvidvaskansvarlig, hvis vedkommende ikke har tilstrækkeligt kendskab til virksomhedens risiko for hvidvask og terrorfinansiering, harmonerer med henholdsvis almindelige retssikkerhedsmæssige principper, Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2, og virksomhedernes ledelsesret, til erhvervsministeren
3/3
Med lovforslaget får Finanstilsynet samme kompetencer i forhold til hvid-
vaskansvarlige, som Finanstilsynet i dag har for så vidt angår andre perso-
ner, der varetager nøglefunktioner og er egnetheds- og hæderlighedsgod-
kendte f.eks. nøglepersoner i gruppe 1-forsikringsselskaber og penge- og
realkreditinstutter efter lov om finansiel virksomhed.
Som nævnt ovenfor ændrer lovforslaget ikke på, at ledelsesretten ligger hos
virksomhederne. Ledelsesretten skal udøves indenfor rammerne af den fi-
nansielle regulering, der bl.a. stiller krav til den hvidvaskansvarliges fag-
lige kompetencer, hvorfor det i første omgang er op til virksomhederne at
sikre, at f.eks. den hvidvaskansvarlige har de rette kompetencer til at vare-
tage stillingen.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup