Ministeren bedes forholde sig til de mange konkrete kritikpunkter af det foreslåede generelle nye bødesystem, som fremkom under høringen, bl.a. (1) at modellen er disproportional og ikke rammer de grove overtrædelser målrettet nok, (2) at modellen fratager domstolene fleksibilitet, som kan være nødvendig for at afsige retfærdige domme baseret på sagens konkrete forhold, (3) at afvigelsen fra straffelovens almindelige kriterier for strafudmåling medfører en uhensigtsmæssig forskelsbehandling af sammenlignelige overtrædelser, herunder i forhold til overtrædelser af anden forbrugerbeskyttende lovgivning, (4) at ”omsætning” ikke er det samme som ”betalingsevne” (5) at svindlerne kan omgå modellen ved at tilpasse deres juridiske struktur (opdele i flere separate selskaber), (6) at modellen især vil ramme danske virksomheder hårdt, (7) at der i vurderingen af et lands håndhævelsessystem også bør ses på andre elementer end bøders størrelse, bl.a. om landet har en forbrugerombudsmandsinstitution og om der bruges andre afskrækkende tiltag, såsom ”naming and shaming” i forbindelse med politianmeldelser (begge dele tilfældet i Danmark), (8) at et omsætningsbaseret system strider mod intentionen i Moderniseringsdirektivet om en højere grad af ensretning af kriterierne for bødesanktionering, (9) at et omsætningsbaseret system ikke fik opbakning af det bredt sammensatte Ekspertudvalg under Justitsministeriet, som kom med anbefalinger om implementering af Moderniseringsdirektivet (bl.a. om sanktioneringsbestemmelserne) samtidig med den mere snævre Arbejdsgruppe under Erhvervsministeriet, og (10) at der ikke er fremlagt dokumentation for, at det nuværende sanktionssystem for overtrædelser af markedsføringsloven (som udover bødesanktionering består af en Forbrugerombudsmandshåndhævelse, der bl.a. inkluderer naming og shaming ifm. politianmeldelser) generelt er utilstrækkeligt afskrækkende sammenlignet med andre lande eller om evt. problemer i særlig grad relaterer sig til specifikke områder, f.eks. til de grove overtrædelser eller til håndhævelse overfor virksomheder/svindlere hjemmehørende i udlandet.
Dato: 03-11-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne:
EU