Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2479805_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 29 ad L 13 stillet af udvalget den 9. november
2021 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om den foreslåede nye bødemodel for overtræ-
delse af markedsføringsloven, som bl.a. omfatter vildledende klima- og
miljømarkedsføring (greenwashing), betyder, at fødevarebranchen bliver
omfattet af bødemodellen ved brug af frivillige private mærkningsordnin-
ger, som er vildledende, jf. svar fra Kommissionen af 5. april 2016, ref. E-
001195/2016, E-001255/2016, hvor Kommissionen oplyser, at direktivet
om urimelig handelspraksis (2005/29/EF) særligt forhindrer erhvervsdri-
vende i at udnytte den tillid, som forbrugere kan have til selvregulerende
kodekser, såsom private mærkningsordninger, samt præambelbetragtning
5 i fødevareinformationsforordningen (1169/2011/EU), hvor
det fremgår, at direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF) finder
anvendelse i forhold til fødevareinformation, men bør suppleres med sær-
lige bestemmelser om fødevareinformation til forbrugerne?
Svar:
Den generelle bødemodel, som fremgår af lovforslagets § 37, stk. 5, finder
anvendelse på alle strafbelagte overtrædelser af markedsføringsloven. Den
generelle bødemodel finder dog ikke anvendelse på de foreslåede bestem-
melser i § 37, stk. 6, om administrative bødeforelæg.
Markedsføringsloven finder anvendelse på miljømæssige påstande. Disse
udsagn skal således overholde markedsføringslovens generelle forbud mod
vildledning. Det følger af markedsføringslovens § 5, at en erhvervsdriven-
des handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af
sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at
vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt kor-
rekte. Det følger derudover af § 6, at erhvervsdrivendes handelspraksis ikke
må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præ-
sentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller
uhensigtsmæssig måde.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en vejledning om brug af miljø-
mæssige og etiske påstande m.v. Vejledningen indeholder en række krav
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om markedsføringsloven og derved den foreslåede nye bødemodel for overtrædelse af markedsføringsloven, skal inddrages i en sag om vildledende klima- og miljømarkedsføring, til erhvervsministeren
2/2
til miljømæssige påstande og til brug af mærknings- og certificeringsord-
ninger. Det fremgår bl.a., at brug af mærknings- eller certificeringsordnin-
ger i markedsføringen ikke må vildlede.
Det fremgår også af vejledningen, at hvis der i anden lovgivning (særlov-
givning) er fastsat særlige krav til produkters egenskaber, mærkning eller
lignende eller markedsføringen af disse, falder de uden for denne vejled-
ning. Sådanne særlige krav skal overholdes
foruden
de krav, der følger af
markedsføringsloven.
En erhvervsdrivende, som vil benytte miljømæssige eller etiske påstande i
markedsføringen, skal derfor både overholde markedsføringsloven og un-
dersøge, om der i særlovgivning findes særlige markedsføringsregler, der
skal overholdes.
Den generelle bødemodel, som foreslået indsat i markedsføringsloven ved
en ny § 37, stk. 5, finder ikke anvendelse på overtrædelser af anden lovgiv-
ning end markedsføringsloven.
Hvis en erhvervsdrivendes handelspraksis inden for fødevarebranchen
imidlertid fx i forbindelse med brug af en privat mærkningsordning er i
strid med de generelle regler om vildledning i markedsføringsloven, vil den
generelle bødemodel som udgangspunkt finde anvendelse.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup