Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543544_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 31 til L 145 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marie Krarup
(UFG) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 31 til L 145
Er ministeren indstillet på at ændre lovforslaget, så personer med ophold efter lo-
ven automatisk får inddraget deres opholdstilladelse og frihedsberøves, hvis de be-
går kriminalitet under deres ophold i Danmark?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, pkt. 2.15.1.2, vil udlændinge,
der ansøger eller meddeles opholdstilladelse efter lovforslaget være omfattet af de
samme generelle regler i udlændingeloven som andre udlændinge. Det betyder
bl.a., at en udlænding vil kunne udvises efter reglerne i udlændingelovens kapitel
4, hvilket vil indebære, at retten til ophold efter lovforslaget automatisk vil bort-
falde, jf. udlændingelovens 26 c.
Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 3, 1. pkt., at en udlænding, som har indrejse-
forbud, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning efter udlæn-
dingelovens §§ 22-24 (udvisning ved dom) eller § 25, eller som har et indrejsefor-
bud, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 5, i forbindelse med bortfald efter udlæn-
dingelovens § 21 b, stk. 1, ikke vil kunne gives opholdstilladelse efter lovforslaget,
medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Efter lovforslagets § 6, stk. 3, 2. pkt., vil en udlænding, som har indrejseforbud, jf.
udlændingelovens § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning efter udlændingelovens
§ 25 a, § 25 b eller § 25 c (administrativ udvisning), eller som har indrejseforbud
efter udlændingelovens § 32, stk. 1, nr. 2, ikke kunne gives opholdstilladelse efter
lovforslaget, medmindre særlige grunde taler derimod.
For så vidt angår reglerne om udelukkelse henvises der i øvrigt til lovforslagets be-
mærkninger, pkt. 2.5.2.
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1936915
Side
1/2
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: MFU spm., om ministeren er indstillet på at ændre lovforslaget, så personer med ophold efter loven automatisk får inddraget deres opholdstilladelse og frihedsberøves, hvis de begår kriminalitet under deres ophold i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
Efter lovforslagets § 10, stk. 1, nr. 3, vil en opholdstilladelse derudover skulle ind-
drages, medmindre inddragelse vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser, hvis der foreligger oplysninger om forhold, som efter reglerne i § 6, stk.
1, og stk. 2, nr. 1 og 2, og stk. 4, ville udelukke udlændingen fra opholdstilladelse.
En opholdstilladelse vil således f.eks. skulle inddrages, hvis udlændingen uden for
landet er dømt for et forhold, som kunne medføre udvisning efter udlændingelo-
vens § 22, 23 eller 24. Ligeledes vil en opholdstilladelse kunne inddrages, hvis der
er alvorlig grund til at antage, at udlændingen uden for landet har begået en lov-
overtrædelse, som kunne medføre udvisning efter udlændingelovens §§ 22, 23 og
24.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.7.2. for en nærmere beskrivelse af inddragel-
sesreglerne.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke en videre adgang til at varetægtsfængsle eller
frihedsberøve udlændinge omfattet af lovforslaget, som udvises for kriminalitet be-
gået her i landet, eller hvis opholdstilladelse inddrages som følge af kriminalitet
uden for landet, end hvad der gælder for andre udlændinge i tilsvarende situatio-
ner.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2