Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2022
J nr.
2022 - 333
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 12 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Bruno Jerup (EL).
Spørgsmål 12
Hvordan skaber lovforslaget sikkerhed for, at danske virksomheder vinder
kommunernes udbud af det genanvendelige affald og dermed skaber danske
arbejdspladser og den ønskede grønne vækst? Der henvises til Ceveas rapport
udarbejdet for 3F i 2017 »Kommunernes comeback som forsyningsselskaber -
Indsigter fra reformer af forsyningssektoren i Europa–studier, cases og
læringspunkter om prisudvikling og (gen)kommunalisering«.
Svar
Med Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi er der enighed om,
at vi skal skabe fundamentet for en stærk grøn affaldssektor i Danmark.
Udviklingen af nye affaldsteknologier og løsninger er under rivende udvikling, men
Danmark har i lang tid haltet bagefter, og vi har ikke de storskala sorteringsanlæg,
som vi ser i vores nabolande. Vi går derfor glip af både grønne arbejdspladser og
muligheder for at skabe en stærk genanvendelsesindustri i Danmark.
Med lovforslaget tages der et vigtigt skridt med at få samlet affaldsstrømmene. Det
skaber optimale rammer for skalafordele, som kan understøtte investeringer i
genanvendelsesanlæg og dermed en stærk genanvendelsessektor i Danmark.
Men det er klart, at når kommunerne udbyder affald til behandling, skal kommunen
følge de almindelige regler for udbud af offentlige kontrakter.
Når lovforslaget er vedtaget er det op til de danske virksomheder at vise, at de kan
klare sig i konkurrencen. Men uden lovforslaget havde mange danske
virksomheder slet ikke fået muligheden.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Med venlig hilsen
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.kefm.dk