Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. maj 2022
2022-2772
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 160 - Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile løn-
modtagere inden for vejtransportsektoren. (Kontrol af arbejdstid
for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 43:
Vil ministeren oplyse, hvad der skal forstås ved ”mange eller alvor-
lige overtrædelser” og herunder redegøre for, hvilke overtrædelser
der kategoriseres som alvorlige overtrædelser og oplyse, hvor
mange overtrædelser der tæller som ”mange”?
Svar:
Kommissionens kategorisering i forordning (EU) 2016/403 fast-
sætter en fælles liste over kategorier, typer og grovhed af alvorlige
overtrædelser, af de gældende regler inden for kommerciel vej-
transport i EU.
Der er i denne forordning indarbejdet en margin for, hvornår en
overskridelse af reglerne om arbejdstid skal anses som en ”alvorlig
overtrædelse”.
For så vidt angår den maksimale ugentlige arbejdstid skal chauffø-
ren have arbejdet mellem 65 og 70 timer, for at overskridelsen ka-
tegoriseres som en ”alvorlig overtrædelse”. For så vidt angår den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid skal chaufføren have arbejdet
mellem 56 og 60 timer, for at overskridelsen kategoriseres som en
”alvorlig overtrædelse”. Tilsvarende marginer er indarbejdet i for-
ordningen i forhold til overskridelser af reglerne om pauser og nat-
arbejde.