Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2485784_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål nr. 10 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 10
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at producentbetaling skal dække
alle de omkostninger, der tidligere blev dækket af udligningsordningen, mens
bekendtgørelsen foreskriver, at netselskabet bl.a. skal afholde omkostninger til
udbygning af det kollektive net mv. Vil ministeren redegøre for, hvorfor der er
forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen? Og
vil ministeren sikre overensstemmelse, så der ikke kan skabes nogen tvivl om
rammerne for producentbetalingen?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at det er bekendtgørelse nr. 743 af 30. maj 2020
om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker,
der henvises til og lægger derfor det til grund for besvarelsen af spørgsmålet.
Det er ikke Energistyrelsens vurdering, at der er uoverensstemmelse mellem
formuleringerne i denne bekendtgørelse og lovforslagets bemærkninger.
Som det fremgår af lovbemærkningerne til L 53, så forstås ved tilslutningsbidrag for
producenter som udgangspunkt en engangsbetaling, som betales i forbindelse med
selve tilslutningen til det kollektive elnet, samt for omkostninger forbundet med
forstærkning og udbygning af det kollektive elnet drevet af elproduktion. Ved
indfødningstarif forstås som udgangspunkt en løbende betaling fra den tilsluttede
elproducent til dækning af omkostninger til eksempelvis drift og vedligehold af
elnettet.
Reglerne i nettilslutningsbekendtgørelsen fastlægger en indledende
omkostningsfordeling mellem anlægsejer og net- eller transmissionsvirksomheden.
Dette er dog ikke til hinder for, at net- eller transmissionsvirksomheden kan opnå
dækning for deres omkostninger gennem godkendte tariffer senere hen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor der er forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen i forhold til afholdelse af omkostninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
For at skabe klarhed om reglerne har Energistyrelsen desuden udarbejdet et
fortolkningsnotat, som blev sendt til Dansk Energi i juli 2021 samt udsendt til
aktørerne forud for Energinets aktørmøde om producenttariffer den 29. september
2021. I notatet fremgår det klart, at nettilslutningsbekendtgørelsen regulerer, hvor
grænsefladen lægges mellem anlægsejers egne anlæg og så det kollektive elnet.
Jeg vedlægger fortolkningsnotatet til udvalgets orientering.
Nettilslutningsbekendtgørelsens regler om den indledende omkostningsfordeling
mellem anlægsejer og net- eller transmissionsvirksomhed kan altså ikke tolkes som
en forhindring for, at de kollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger
relateret til tilslutning af VE-anlæg kan dækkes af opstillerne over tariffer eller
tilslutningsbidrag.
Bekendtgørelsen udgør med andre ord ikke en barriere for, at de kollektive
elforsyningsvirksomheder kan opkræve tilslutningsbidrag, hvilket har været drøftet
med Forsyningstilsynet, der har bekræftet denne forståelse af reglerne over for
Energistyrelsen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2