Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2485785_0001.png
Notat om fortolkning af nettilslutningsbekendtgørelsen i
relation til opkrævning af tariffer
Kontor/afdeling
FOR-VE / LAN-MARIT
Dato
03-06-2021
J nr.
2019 - 90109
/kten/jbr
I klimaaftalen fra 2020 blev det besluttet at indføre lovgivning, der muliggør
geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter
på både distributions- og transmissionsniveau. Det blev samtidig besluttet at
afskaffe Udligningsordningen (ULO).
Branchen har i forbindelse med dialogen om implementeringen af denne del af
klimaaftalen spurgt Energistyrelsen, om reglerne i nettilslutningsbekendtgørelsen
udgør en barriere for deres opkrævning af tariffer.
Dette notat redegør for, at nettilslutningsbekendtgørelsen ikke udgør en barriere
for, at de kollektive elforsyningsvirksomheder kan opkræve tilslutningsbidrag, og at
implementeringen af klimaaftalen ikke indebærer, at bekendtgørelsens regler
fremover kan tolkes som en regulering af, hvor stor en andel af omkostningerne
ved tilslutning, som kan dækkes af opstillerne over tariffer eller tilslutningsbidrag.
Det er i den forbindelse vigtigt at se de planlagte ændringer i § 8 og § 73 i
elforsyningsloven i sammenhæng. Jf. implementeringsplanen videreføres de
kollektive elforsyningsvirksomheders mulighed for at få dækket de omkostninger,
som påhviler dem ifølge VE-lovens § 30 og elforsyningslovens § 67.
Netvirksomhederne har tidligere haft mulighed for at få udlignet disse omkostninger
af udligningsordningen, men fremadrettet skal omkostningerne i stedet dækkes af
de gældende metoder for tariffer og betaling for tilslutning, som bl.a. skal leve op til
krav om omkostningsægthed.
Dele af branchen har efterspurgt en ændring af bekendtgørelsen, så det
fremadrettet fremgår direkte, hvilke omkostninger der skal dækkes af henholdsvis
forbrugerne og opstilleren.
Det vurderes dog ikke at være muligt. Selvom ministeren eller Folketinget inden for
rammerne af EU-reglerne godt kan bestemme hvilke hensyn, der skal inddrages,
når metoderne udvikles, så kan de ikke direkte diktere tarifudformningen som følge
af elmarkedsdirektivet.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor der er forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen i forhold til afholdelse af omkostninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2485785_0002.png
Dette ”kompetenceforbehold” til fordel for den regulerende myndighed (i Danmark
Forsyningstilsynet) følger af elmarkedsdirektivets art. 57, stk. 4, hvorefter
medlemslandene er pålagt at garantere den nationale regulerende myndigheds
uafhængighed.
Udligningsordningens udligning af tilslutningsomkostninger – gældende ret
Den lovtekniske systematik i udligningsordningen fungerer således, at de kollektive
elforsyningsvirksomheder (navnlig netvirksomhederne) er pålagt at afholde
omkostningerne forbundet med tilslutning af elproducerende anlæg jf.
nettilslutningsbekendtgørelsen samt elforsyningslovens § 67, samtidig med, at
elforsyningslovens § 8 (PSO-bestemmelsen) indebærer, at en forholdsmæssig
andel af disse omkostninger dækkes af elforbrugerne.
Elforsyningslovens § 8
Det følger af § 8 i elforsyningsloven, at alle elforbrugerne skal betale en
forholdsmæssig andel af de nødvendige omkostninger ved at gennemføre de
offentlige forpligtelser som er nævnt i bestemmelsen. Den såkaldte
udligningsordning følger af § 8, stk. 1, nr. 4 og 5. Bestemmelsen omfatter de
omkostninger, der er pålagt netvirksomhederne og transmissionsvirksomheden i
medfør af § 30 i lov om vedvarende energi (VE-loven) og § 67 i elforsyningsloven.
VE-lovens § 30 og nettilslutningsbekendtgørelsen
Bestemmelsen i § 30 i lov om fremme af vedvarende energi indeholder en
bemyndigelse til, at der kan fastsættes nærmere regler om visse anlægs tilslutning
til elforsyningsnettet. Dette er bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr. 743 af
30/05/2020 om nettilslutning af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker, som regulerer omkostnings- og ansvarsfordeling mellem opstillere
og netvirksomheden/transmissionsvirksomheden.
Overordnet følger det af bekendtgørelsen, at omkostninger til tilslutning fra
anlægget og frem til tilslutningspunktet påhviler opstiller (§ 6, stk. 1), mens
omkostninger til udbygning og forstærkning på den anden side af tilslutningspunktet
påhviler netvirksomheden (§ 3, stk. 3).
Det fremgår af § 5, stk. 1, at omkostninger til nødvendige forstærkninger af det
kollektive elforsyningsnet med spændinger indtil 100 kV ejet af andre net- eller
transmissionsvirksomheder, afholdes som en del af disse virksomheders
omkostninger ved nettilslutningen.
Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvordan omkostninger til forstærkning af det
kollektive elforsyningsnet ved tilslutning på spændingsniveauer over 100 kV skal
fordeles. I dag dækkes disse omkostninger over Energinets tariffer, som er
Side 2/5
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor der er forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen i forhold til afholdelse af omkostninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2485785_0003.png
landsdækkende, ud fra den tarifmetode som Energinet udvikler, og som godkendes
af Forsyningstilsynet.
Derudover pålægges net- og transmissionsvirksomhederne omkostninger til nettab
i stikledninger, efter § 5, stk. 2.
Omkostninger der følger af § 3, stk. 3 og § 5, stk. 1 og 2, er omfattet af begrebet
”offentlige forpligtelser” i elforsyningslovens § 8, jf. § 8, stk. 1, nr. 4 og 5, med den
tilhørende forpligtelse for elforbrugere til at dække disse omkostninger.
Elforsyningslovens § 67
Elforsyningslovens § 67 vedrører tilslutning af decentrale kraft-varme-anlæg,
elproduktionsanlæg der anvender affald samt elproduktionsanlæg, der producerer
VE-elektricitet. Bestemmelsen omfatter ikke vindmøller, solceller, bølgekraft og
vandkraft. Elproduktionsanlæg, som etableres med henblik på at kunne imødegå
ubalancer i det kollektive elforsyningsnet omfattes heller ikke.
Det følger af bestemmelsen, at uanset netvirksomhedens valg af tilslutningspunkt,
så skal ejeren af anlægget alene afholde den udgift, som ville være forbundet med
at lade sig tilslutte 10-20-kV-nettet.
Øvrige omkostninger, herunder til netforstærkning og netudbygning, afholdes af
netvirksomheden, hvis omkostningerne vedrører distributionsnettet, eller af
transmissionsvirksomheden, hvis omkostningerne vedrører transmissionsnettet.
Omkostninger jf. § 67, er omfattet af begrebet ”offentlige forpligtelser” i
elforsyningslovens § 8, jf. § 8, stk. 1, nr. 4 og 5, med den tilhørende forpligtelse for
elforbrugere til at dække disse omkostninger.
Implementering af klimaaftalen af 22. juni 2020 for energi og industri m.v.
Energistyrelsen offentliggjorde den 21. december 2020 en implementeringsplan for
arbejdet med implementering af klimaaftalens beslutning om at muliggøre
geografisk differentierede indfødningstariffer og tilslutningsbidrag for producenter.
De planlagte ændringer, som vedrører spørgsmålet om de kollektive
elforsyningsvirksomheders mulighed for at opkræve tilslutningsbidrag for
nettilslutning er gengivet i tabel 1:
Regulering
Ændring
Tidspunkt for ændring
Nettilslutnings-
bekendtgørelsen
Bekendtgørelsen skal
konsekvensrettes som
følge af, at
Bekendtgørelsesudkast
sendes i høring i
efteråret 2021
Side 3/5
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor der er forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen i forhold til afholdelse af omkostninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2485785_0004.png
Elforsyningslovens § 8
Elforsyningslovens §
67
Elforsyningslovens §
73
VE-loven
omkostningerne skal ind
i netvirksomhedernes
indtægtsrammer
Bestemmelsen hjemler
PSO-systemet og
planlægges ophævet
som følge af udfasning af
PSOen med udgangen
af 2021. Dermed
afskaffes PSO-
finansieringen af
udligningsordningen
Der skal sikres
netvirksomhederne en
adgang til at få dækket
deres omkostninger ved
nettilslutning.
Det skal præciseres, at
alle brugere af de
kollektive net kan
pålægges en betaling for
anvendelsen af nettet,
Samtidigt skal der gives
mulighed for geografisk
differentieret
producentbetaling
Det skal præciseres, at
netvirksomhederne kan
opkræve
omkostningerne
forbundet med
nettilslutning af VE-
anlæg via
tilslutningsbidrag
Lovforslag forventes
fremsat oktober II 2021.
Lovforslaget forventes
fremsat i oktober II 2021
Lovforslaget forventes
fremsat i oktober II 2021.
Lovforslaget forventes
fremsat i oktober II 2021.
Tabel 1
Som nævnt i indledningen er det vigtigt at se de planlagte ændringer i § 8 og § 73 i
elforsyningsloven i sammenhæng. Hvor det ifølge den nugældende § 8 kun er
elforbrugere, som bærer en forpligtelse til at betale for offentlige forpligtelser
forbundet med nettilslutning, så videreføres de kollektive
elforsyningsvirksomheders mulighed for at få dækket de omkostninger, som
påhviler dem ifølge nettilslutningsbekendtgørelsen eller elforsyningslovens § 67.
Side 4/5
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvorfor der er forskel i formuleringerne i bemærkningerne til lovforslaget og bekendtgørelsen i forhold til afholdelse af omkostninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2485785_0005.png
Betalingen skal dog fremadrettet kunne opkræves hos alle brugere af nettet over
tarifferne og ikke kun elforbrugerne.
Hvad angår de planlagte ændringer i VE-loven, så er der tale om en
konsekvensændring, som følge af de planlagte ændringer i elforsyningslovens § 8
og § 73.
Energistyrelsen forventer jf. tabel 1, at der bliver fremsat et lovforslag til efteråret,
som indeholder de ovenfor beskrevne ændringer af elforsyningslovens §§ 8, 67 og
§ 73 samt VE-lovens § 30.
For så vidt angår nettilslutningsbekendtgørelsen forventes det desuden, at det vil
blive præciseret, at § 3, stk. 3 tillige gælder for transmissionsvirksomheden.
Arbejdet med disse to bekendtgørelser planlægges gennemført i 2. halvår 2021.
Side 5/5