Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2488270_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. november 2021
J nr.
2021-628
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
har i brev af 24. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 28 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 28
I hvilket omfang, målt i beløb samt i procent, forventes Forsyningstilsynets budget
specifikt relateret til elforsyningen at stige med i perioden 2018 til 2025? Og hvor-
dan vil ministeren sikre, at gebyrbetalingen for elnetselskaberne, og dermed elnet-
kunderne, er proportional med målet om at forbrugerne ikke skal betale mere end
højst nødvendigt til ydelser tilknyttet energiforsyningen?
Svar
Den samlede stigning i Forsyningstilsynets budget
Der er indhentet bidrag fra Forsyningstilsynet, der oplyser følgende:
”Forsyningstilsynet kan oplyse, at de opkrævede gebyrer for årene 2018, 2019 og
2020 efter § 5 i bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsy-
ningstilsynet udgør hhv. 7,3 mio. kr., 13,9 mio. kr. og 13,8 mio. kr.
I 2021 forventer Forsyningstilsynet at opkræve ca. 20,2 mio. kr. efter § 5, i bekendt-
gørelse om betaling for myndighedsbehandling, og for 2022 er der budgetteret med
at opkræve ca. 35,5 mio. kr. hos elnetvirksomhederne. Forsyningstilsynet har ikke
lagt detaljerede budgetter for 2023 og frem, men umiddelbart forventer Forsynings-
tilsynet i 2023 at opkræve 33 mio. kr. hos elnetvirksomhederne i medfør af bestem-
melsen i gebyrbekendtgørelsens § 5. Med til historien hører dog, at Forsyningstilsy-
net i årene 2018-2021 har opkrævet et gebyr til dækning af arbejdet med tilsyn af
netvirksomhedernes aktiviteter vedrørende energispareordningen. Dette beløb ud-
gjorde i årene 2018-2021 i alt 5,7 mio. kr. årligt, som fordeles mellem netvirksom-
hederne. Dette beløb opkræves fra og med 2022 ikke, da Forsyningstilsynets tilsyn
med energispareordningen udfases.”
Initiativer til sikring af mere ens gebyrbetaling
Principperne for fordeling af gebyrbetaling fastsættes af Forsyningstilsynet i be-
kendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsyningstilsynet, efter prin-
cipperne i elforsyningsloven.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, i hvilket omfang Forsyningstilsynets budget specifikt relateret til elforsyningen forventes at stige med i perioden 2018 til 2025, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488270_0002.png
Betalingen til Forsyningstilsynet skal opdeles i dels konkret timeafregnede gebyrer
for behandling af tilladelser, godkendelser, ansøgninger m.v. og dels gebyrer base-
ret på generelle grundbeløb, hvor opgaverne omfatter modydelser i bredere for-
stand så som tilsyn, markedsovervågning eller bredere analyser. Det er endvidere
forudsat, at der fastsættes regler om fordelingen af omkostningerne mellem de re-
levante virksomheder, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med, herunder netvirk-
somhederne. Og endelig er det forudsat, at Forsyningstilsynets driftsomkostninger
og andre opgaver, som ikke direkte kan henføres til en bestemt virksomhedskate-
gori, herunder netvirksomhederne, fordeles forholdsmæssigt mellem virksomhe-
derne.
Lovforslaget indeholder en række initiativer, der medfører merudgifter til Forsy-
ningstilsynet. Næsten alle merudgifter til Forsyningstilsynet i lovforslaget vedrører
tilsyn med nye krav om funktionel adskillelse og markedsmæssighed, hvor gebyret
fastsættes som grundgebyr. Grundgebyrer fastsættes pr. GWh elektricitet, der
transporteres gennem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark. Der henvises li-
geledes til
Svar på KEF L 53 spm. 26.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2