Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2493627_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 25. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 20 til L 53, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 29
Ministeren bedes kommentere den præsentation, som Dansk Energi, Dansk Indu-
stri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft anvendte i forbin-
delse med foretræde den 25. november 2021, jf. L 53 - bilag 10.
Svar
Jeg har gennemset præsentationen og har fundet anledning til at kommentere på
følgende:
1) at Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og
Dansk Solkraft vurderer, at der er udsigt til mangel på grøn strøm i 2030
2) branchens perspektiver ift. Energistyrelsens fremskrivning af VE-udbygnin-
gen og samspillet med producenttariffer
3) at branchen mener, at tidsplanen for implementering af producenttariffer
skulle være for optimistisk
4) forslaget om, at der skal findes en ny finanslovsfinansieret ordning, der
dækker omkostninger til nettilslutning mv. med henblik på få den godkendt
af Europa-Kommissionen
Ad 1)
Jeg er enig i, at der frem over er behov for mere grøn strøm. Præcist hvor meget
mere, der er behov for, er vanskeligt at sige. Det afhænger bl.a. af udbredelsen af
teknologier såsom power-to-X (PtX).
Udbygningen med vedvarende energi
er
i gang. Regeringen og et bredt flertal i Fol-
ketinget har således bl.a. allerede truffet beslutninger, der isoleret set fører til knap
en tredobling af havvindkapaciteten. Det tæller bl.a. beslutning om første fase af de
to energiøer, der indvarsler en ny epoke i udbygningen med vedvarende energi i
Danmark, som skal høste store mængder havvind i danske farvande.
Regeringen har løbende fokus på, at der bliver produceret tilstrækkelige mængder
grøn strøm, så vi kan indfri klimamålsætningerne om 70 pct. reduktion i 2030 og kli-
maneutralitet senest i 2050 med grøn strøm i kontakten. Dertil kan strømmen fra
energiøerne på sigt eksporteres til vores nabolande og dermed bidrage til den
grønne omstilling i Europa.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om præsentationen fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493627_0002.png
Jeg vil desuden fremhæve, at regeringen i 2022 kommer med et grønt energi- og
forsyningsudspil. Jeg hilser naturligvis alle gode input fra branchen velkomne.
Ad 2)
For så vidt angår Energistyrelsens fremskrivning af VE-udbygningen bemærker sty-
relsen, at der er en vis usikkerhed forbundet med fremskrivningerne også på kort
sigt, og at hovedfokus i Energistyrelsens fremskrivninger er tendensen i udbygnin-
gen frem mod 2030 og 2040. Det er dog fortsat Energistyrelsens vurdering, at den
planlagte implementering af producenttariffer i 2023 ikke forventes at medføre, at
den samlede udbygning bliver mindre frem mod 2030. Det forventes, at prissignaler
fra producenttarifferne vil medføre, at VE-anlæg fremadrettet i højere grad vil blive
placeret steder i nettet, der medfører de laveste samlede omkostninger ved nettil-
slutning, ved at differentiere tilslutningsbidraget geografisk. Energistyrelsen oplyser,
at de ikke vurderer, at beregningseksemplerne i præsentationen tager højde for
denne differentiering.
Ad 3)
Det er fortsat min vurdering, at tidsplanen er stram, men realistisk. Tidsplanen for-
udsætter, at branchen arbejder målrettet med at få metoderne klar og går i dialog
med Forsyningstilsynet, også inden metoderne anmeldes formelt til Forsyningstilsy-
net. Det er min forståelse, at dialogen med Forsyningstilsynet er påbegyndt. Forsy-
ningstilsynet har tilkendegivet, at de vil gøre alt, hvad de kan, for at en ny model for
producentbetaling kan træde i kraft den 1. januar 2023.
Det er Energistyrelsens vurdering, at der med offentliggørelsen af implementerings-
planen den 21. december 2020 blev skabt klarhed over, hvordan de retlige rammer
for producentbetalinger forventes at se ud fra 1. januar 2022. Udkast til lovforslag
om ændringer af elforsyningsloven blev sendt i offentlig høring den 5. juli 2021,
hvilket gav branchen yderligere indsigt i de forventede, fremtidige lovrammer for
producenttariffer.
Det er derfor ikke min vurdering, at tidsplanen for implementering af producenttarif-
fer er for optimistisk, idet tidsplanen har været kendt længe og givet branchen god
mulighed for at arbejde med udviklingen af tarifmetoder og dermed selv sikre at
skabe klarhed om rammerne.
Ad 4)
For så vidt angår forslaget om, at forlænge den etårige overgangsordning og få den
godkendt af Europa-Kommissionen vil jeg indledningsvist bemærke, at regeringen
og et bredt flertal i Folketinget (V, DF, RV, SF, KF, LA, ALT og EL) med
Klimaaftale
for energi og industri mv. af 22. juni 2020
blev enige om at afskaffe udligningsord-
ningen fra 2023 og i stedet muliggøre indførelsen af et geografisk differentieret til-
slutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter. For så vidt angår 2022, blev
Side
2/3
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om præsentationen fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493627_0003.png
der af samme kreds aftalt en etårig overgangsordning for at bygge bro til 2023,
hvor de nye producenttariffer forventes at blive implementeret.
I forhold til forslaget om at finde en ny finanslovsfinansieret ordning, der dækker
omkostninger til nettilslutning mv. henholder jeg mig til, at Energistyrelsen har fore-
taget en grundig vurdering af mulighederne for at få en statsstøttegodkendelse af
Europa-Kommissionen og konkluderet, at der er risiko for, at Europa-Kommissio-
nen vil afvise at godkende en finanslovsfinansieret ordning, der dækker omkostnin-
ger til nettilslutning mv., fremadrettet. For så vidt angår mulighederne for at finde en
ny ordning bemærkes det, at hvis Kommissionen i forbindelse med en statsstøtte-
sag, f.eks. i forbindelse med anmeldelse af en ny ordning, finder, at den gældende
udligningsordning er uforenelig med statsstøttereglerne bagudrettet, vil tidligere ud-
betalt støtte som udgangspunkt skulle betales tilbage.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3