Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2498879_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 59 af 6. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvilken effekt det vil have på grænsehandel, illegal handel og substitution til tobaksprodukter, hvis der indføres en afgift på nikotinprodukter, til skatteministeren
2498879_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt det vil have på grænsehandel, illegal handel og
substitution til tobaksprodukter, hvis der indføres en afgift på nikotinprodukter efter
samme model og niveau som på nikotinholdige væsker, således at der indføres to afgifts-
satser for nikotinprodukter under/over 12 mg nikotin?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Det bemærkes indledningsvist, at baggrunden for forskellen i de foreslåede afgiftsmodel-
ler blandt andet er, at afgifterne i nogen grad skal varetage forskellige hensyn og formål,
jf. svar på SAU L 89 spm. 76 (2021-22).
Afgiften på væsker til e-cigaretter omfatter alene nikotinholdige væsker for at sikre en en-
kel og objektiv afgrænsning af hvilke væsker, der pålægges afgift. Hensynet bag de to af-
giftssatser for nikotinholdige væsker er at reducere incitamentet til at fortynde væsker
med høj nikotinkoncentration. Med to satser skabes ikke i samme grad incitament til, at
nikotinholdige væsker købes med en høj koncentration og derefter blandes med væske
uden nikotin i. Herudover tilskyndes forbrugerne umiddelbart til at anvende nikotinhol-
dige væsker med en lav koncentration frem for høj koncentration.
Med den valgte grænseværdi for nikotinholdige væsker på 12 mg nikotin pr. ml indebærer
forholdet mellem de to afgiftssatser, at der ikke er et afgiftsmæssigt incitament til at købe
en væske med 20 mg nikotin pr. ml (som er det maksimalt tilladte) og fortynde denne
frem for at købe en væske med 12 mg nikotin pr. ml.
Såfremt der indføres en afgiftsmodel for nikotinprodukter med to afgiftssatser (en høj og
en lav sats pr. pose), ligesom for nikotinholdige væsker i stedet for den foreslåede model
med én afgiftssats (én sats pr. nikotinindhold), kan det potentielt have forskelligrettede
effekter på grænsehandel, illegal handel og substitution til tobaksprodukter. Det skyldes,
at de skønnede ændringer i grænsehandel mv. blandt andet afhænger af ændringerne i pri-
sen, som afhænger af afgiften. Set i forhold til den foreslåede afgiftsmodel skønnes effek-
terne dog overordnet set at ville være forholdsvis begrænsede, så længe den gennemsnit-
lige afgiftssats fortsat svarer til den foreslåede sats på 5,5 øre pr. mg, og de to afgiftssatser
står i rimeligt forhold til hinanden.
Det bemærkes i øvrigt, at der ikke er en entydig målestok for, hvad der udgør sammenlig-
nelige koncentrationer af nikotin for nikotinposer og nikotinholdige væsker, og 12 mg ni-
kotin pr. pose er ikke nødvendigvis sammenligneligt med 12 mg nikotin pr. ml væske.
Samtidig kan man potentielt bruge mere end en nikotinpose ad gangen.
Side 2 af 2