Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3827 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2021-17309
Den 3. november 2021
Rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. november 2021
SAMLENOTAT
1. Beslutning om San Marinos optagelse i EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen
(EUSAIR) ....2
2. Samhørighedspolitikkens bidrag til genopretning, konkurrencedygtig bæredygtighed, grøn og
digital omstilling, resiliens og økonomisk, social og territoriel samhørighed
udfordringer og
muligheder i de kommende år .........................................................................................................4
1
Rådsmøde nr. 3827 (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. november 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/11-21
2473341_0002.png
1.
Beslutning om San Marinos optagelse i EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen
(EUSAIR)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet ventes en politisk beslutning om at
godkende San Marinos optagelse i EU’s strategi for Adriaterhavs-
regionen.
Beslutningen har ingen direkte konsekvenser for Danmark, der ikke er medlem af EU’s strategi for
Adriaterhavs-regionen. Danmark kan derfor notere sig en udvidelse af strategien til at omfatte San Marino.
2. Baggrund
EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen
(EUSAIR) blev oprettet i 2014 og omfattede oprindeligt
Slovenien, Kroatien, Grækenland, dele af Italien samt Albanien, Bosnien-Herzegovina, Montenegro og
Serbien. I april 2020 blev Nordmakedonien optaget i strategien. Efterfølgende tilkendegav San Marino
ønske om ligeledes at deltage i strategien. På EUSAIR-ministermødet i maj 2021 udtalte de nuværende
medlemmer af strategien deres støtte til San Marinos deltagelse i strategien.
3. Formål og indhold
EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen
blev etableret med henblik på at fremme økonomisk og social
vækst og velstand i de deltagende lande ved at øge deres konkurrenceevne og styrke forbindelserne
mellem de deltagende lande. San Marino forventer, at en deltagelse i strategien vil styrke landets
samarbejde med de øvrige lande i regionen.
EUSAIR er struktureret omkring fire søjler:
Blå vækst,
der fokuserer på samarbejde inden for søfart,
fiskeri og forvaltning af fælles maritime ressourcer. Bedre
forbindelser i regionen,
der sigter på bedre
sammenhæng mellem forskellige transportsystemer, bedre forbindelse mellem medlemslandene samt
sammenbinding af kystregioner med baglandet. Forbedring af
miljøkvaliteten,
der skal fremme samarbejde
om beskyttelse af hav- og kystmiljø, bevarelse af biodiversiteten og bedre spildevandsbehandling.
Bæredygtig turisme,
der skal bidrage til en mere ansvarlig udvikling af turistsektoren i regionen. De tre sidst
nævnte søjler er relevante for San Marino.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da
beslutningsforslaget vedrører EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen,
kan det kun behandles på EU-
niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der forventes ingen ændringer af gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Som følge af forslagets begrænsede betydning for Danmark har forslaget ikke været sendt i høring i
interesseorganisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelser mellem EU-medlemslandene om spørgsmålet tyder på bred støtte til forslaget om at optage
San Marino i strategien fra alle EU-medlemslande.
2
Rådsmøde nr. 3827 (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. november 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/11-21
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deltager ikke i EU’s strategi for Adriaterhavs-regionen.
Danmark kan derfor notere sig en
udvidelse af strategien til at omfatte San Marino.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3827 (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. november 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/11-21
2473341_0004.png
2. Samhørighedspolitikkens bidrag til genopretning, konkurrencedygtig bæredygtighed, grøn og
digital omstilling, resiliens og økonomisk, social og territoriel samhørighed
udfordringer og
muligheder i de kommende år
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet ventes en åben politisk drøftelse af, hvorledes samhørighedspolitikken kan bidrage til at møde de udfordring
og muligheder, som er opstået som følge af den grønne omstilling, digitaliseringen og genopretningen efter COVID-19-
krisen. Regeringen arbejder for, at samhørighedspolitikken bedst muligt bidrager til at fremme den grønne omstilling og
digitaliseringen af samfundet samt bidrager til at fremme vækst og beskæftigelse og social balance. Regeringen finder det
vigtigt, at modtagerlandene efterlever
EU’s fundamentale rettigheder og retsstatsprincippet, og at
der ikke sker svindel,
korruption eller anden form for kriminalitet i forbindelse med den finansielle assistance under samhørighedspolitikken.
2. Baggrund
Med REACT EU-forordningen og de nye strukturfondsforordninger er der etableret en ny ramme for
samhørighedspolitikken. Modtagerlandene er i dialog med Kommissionen i færd at programmere
midlerne med henblik på at fremme de målsætninger, der er fastlagt for de forskellige fonde.
3. Formål og indhold
Den politiske drøftelse sigter på erfaringsudveksling mellem modtagerlandene i forhold til
programmeringen af midlerne under REACT EU-forordningen og de nye strukturfondsforordninger.
Situation efter COVID-19-krisen, der blandt andet har medført korte udmøntningsfrister, udgør en
særlig udfordring for modtagerlandene. Modtagerlandene vil kunne gøre rede for deres prioriteringer
under de to programmer samt de udfordringer, der har vist sig i forbindelse med programmeringen af
midlerne.
Erfaringsudveksling mellem modtagerlandene
både på politisk og teknisk niveau
har vist sig at være
et væsentligt element i at styrke udmøntningen af samhørighedspolitikken. Rådsmødet er den første
lejlighed til at drøfte arbejdet med samhørighedspolitikken under de nye rammebetingelser. Drøftelsen vil
blive struktureret via en diskussionsnote, der dog endnu ikke er modtaget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da den politiske drøftelse vedrører fonde, der skal fungere på europæisk plan, kan det kun behandles på
EU-niveau. Drøftelsen er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der forventes ikke ændringer af gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Som følge af den korte tidsfrist har det ikke været muligt at sende spørgsmålet i høring i
interesseorganisationerne.
4
Rådsmøde nr. 3827 (almindelige anliggender - samhørighed) den 18. november 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/11-21
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for, at samhørighedspolitikken bedst muligt bidrager til at fremme den grønne
omstilling og digitaliseringen af samfundet samt bidrager til at fremme vækst og beskæftigelse og social
balance. Dette må navnlig være en prioritet i forhold til genstarten af den europæiske økonomi efter
COVID-19-krisen.
Udmøntningen af samhørighedspolitikken er det enkelte modtagerlands ansvar. Modtagerlandet må
målrette sine indsatser inden for fondenes anvendelsesområde, hvor det gør mest gavn uden at dette
svækker kontrollen med midlerne. Erfaringsudveksling mellem medlemslandene og Kommissionen kan
bidrage til en mere målrettet anvendelse af midlerne under hensyntagen til de aktuelle udfordringer.
Regeringen finder det vigtigt,
at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder og
retsstatsprincippet, og at der ikke sker svindel, korruption eller anden form for kriminalitet i forbindelse
med den finansielle assistance under samhørighedspolitikken.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5