Sager på rådsmødedagsordenen, RÅDSMØDE (TELEKOMMUNI-
KATION) DEN 3. DECEMBER 2021
Forslag om en pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere
KOM(2021) 281 Final
Revideret notat - samlenotat
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 3. juni 2021 fremsat forslag til forordning om
en pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere (KOM(2021) 281 Final). Forslaget
bygger på og ophæver forordning (EU) Nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identi-
fikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked (eIDAS-
forordningen). Kommissionen har fremsat forslaget på baggrund af en omfattende evaluering af
eIDAS-forordningen, samt en opfordring fra Det Europæiske Råd om at fremsætte et forslag
vedrørende "europæisk digital identifikation".
Forslaget indebærer en væsentlig udvidelse af eIDAS-forordningen, særligt med henblik på at
imødekomme de nye behov for digitale ID’er
på det indre marked
ved at påbyde medlemsstaterne
at udstede en digital ID-tegnebogsordning til at give borgerne kontrol over deres online identitet og
data, samt muliggøre adgang til offentlige, private og grænseoverskridende digitale tjenester.
Der lægges samtidig op til at sikre borgere og virksomheder adgang til højt sikrede og pålidelige
elektroniske identitetsordninger ved at gøre det obligatorisk for alle medlemsstater at anmelde
som minimum én elektronisk identitetsordning. Derudover indeholder forslaget en harmoniseret
tilgang til sikkerhed for borgere og online-tjenesteudbydere, samt for tilsyn og accept af kvalifice-
rede tillidstjenesteudbydere i EU og lige betingelser for deres levering. Formålet med en mere har-
moniseret tilgang til digital identifikation er at reducere de risici og omkostninger, der er forbun-
det med forskellige, ikke-forbundne nationale ordninger, hvilket vil styrke det indre marked, og
give borgere og virksomheder mulighed for at identificere sig online på en nem og ensartet måde
over hele Unionen.
Forslaget fra Kommissionen er på en række punkter ikke tilstrækkeligt præcist beskrevet til, at
det på nuværende tidspunkt er muligt at lave en konkret vurdering af, hvad implikationerne vil
være ved dansk implementering. Både de statslige og samfundsøkonomiske omkostninger forven-
tes at være betydelige, men er endnu ikke estimeret. Forholdet mellem revisionsforslaget og eksi-
sterende dansk lov vil ligeledes skulle undersøges nærmere.
Regeringen ser overordnet positivt på udvidelsen af den nuværende eIDAS-regulering, og hilser i
denne sammenhæng introduktionen af en digital ID-tegnebog og krav om at tilbyde et anmeldt