Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3837 - RIA Bilag 1
Offentligt
2486305_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2021
Internationalt kontor
Sani Sogliano
2021-3050-0089
2221213
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. december 2021
Side:
3-5
Punkt 1
COVID-19 pandemien
Opnåede erfa-
ringer i forhold til de nationale domsto-
les virke og adgangen til retlig prøvelse
af hasteforanstaltninger
-
Politisk drøftelse
Schengen-pakken
Sikring af vores
fælles område: b) Kodeks om EU-politi-
samarbejde
-
Politisk drøftelse
Schengen-pakken
Sikring af vores
fælles område: c) Prüm
-
Politisk drøftelse
Organiseret kriminalitets infiltrering af
genopretningsinstrumentet ”NextGene-
rationEU”
-
Politisk drøftelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
6-8
Punkt 2
9-11
Punkt 3
12-13
Punkt 4
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
14-23
Punkt 5
EU’s tiltrædelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
(EMRK)
-
Statusorientering
Forordning om europæiske editions- og
sikringskendelser om elektronisk bevis-
materiale i straffesager
-
Statusorientering
Oprettelse af Den Europæiske Anklage-
myndighed (EPPO)
-
Statusorientering
24-32
Punkt 6
33-35
Punkt 7
2
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Dagsordenpunkt 1: COVID-19 pandemien
Opnåede erfaringer i for-
hold til de nationale domstoles virke og adgangen til retlig prøvelse af
hasteforanstaltninger
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en politisk drøftelse. Drøftelsen for-
ventes at omhandle de erfaringer, som medlemsstaterne har opnået fra CO-
VID-19-pandemien med afsæt i Kommissionens anden retsstatsrapport af
20. juli 2021. Specifikt forventes drøftelsen at omhandle erfaringer i forhold
til de nationale domstoles virke og adgangen til retlig prøvelse af hastefor-
anstaltninger. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om
nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side ser man positivt på drøftel-
sen og støtter generelt Kommissionens indsats for at øge monitorering af
retsstatsforholdene i medlemslandene.
2. Baggrund
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande
lagde EU-Kommissionen i en meddelelse fra juli 2019 (KOM(2019) 343
endelig) op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstats-
rapport. Formålet med rapporten er at monitorere efterlevelsen af retsstats-
princippet på tværs af EU’s medlemslande for bedre rettidigt at kunne iden-
tificere problematiske tendenser og dermed forebygge, at de udvikler sig til
deciderede problemer. Forslaget fik bred opbakning blandt medlemslan-
dene.
Den anden årlige retsstatsrapport blev offentliggjort den 20. juli 2021
(KOM(2021) 700 endelig) og redegør for retsstatsforholdene på tværs af EU
samt i de enkelte medlemslande.
Drøftelser af rapporten er en del af den årlige dialog om retsstatsprincippet.
Der blev på rådsmødet for almindelige anliggender (GAC) den 19. oktober
2021 afholdt den årlige horisontale drøftelse af retsstatssituationen på tværs
af EU.
3
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0004.png
På GAC-rådsmødet den 18. november 2021 var der lagt op til landespeci-
fikke drøftelser med afsæt i de landespecifikke kapitler i rapporten vedrø-
rende Kroatien, Italien, Cypern, Letland og Litauen.
Drøftelsen på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december
2021 forventes også at tage afsæt i retsstatsrapporten, men i modsætning til
drøftelserne i GAC forventes drøftelsen at gå på de erfaringer, medlemssta-
terne har gjort sig under COVID-19-pandemien i forhold til de nationale
domstoles virke og adgangen til retlig prøvelse af hasteforanstaltninger.
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en politisk drøftelse. Formandskabet
har på nuværende tidspunkt ikke offentliggjort yderligere om selve indhol-
det af drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
4
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til
Kommissionens øgede monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU
og i de enkelte medlemsstater.
Enkelte lande har modsat været mere kritiske over for Kommissionens
øgede monitorering.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side ser man positivt på drøftelsen og støtter generelt Kommissi-
onens indsats for at øge monitorering af retsstatsforholdene i medlemslan-
dene.
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til
EU’s
grundlæggende værdier, herunder demokrati og retsstatsprincippet. Efterle-
velse af retsstatsprincippet er afgørende for både legitimiteten og effektivi-
teten af samarbejdet mellem EU’s medlemsstater.
Regeringen bakker derfor varmt op om Kommissionens initiativ om løbende
at monitorere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincipperne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Dagsordenpunkt 2: Schengen-pakken
Sikring af vores fælles område:
b) Kodeks om EU-politisamarbejde
Nyt notat.
Sagen forventes at være omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en politisk drøftelse af Kommissio-
nens forslag til EU-kodeks for politisamarbejde, som forventes fremsat den
1. december 2021. Kommissionen har tidligere oplyst, at forslaget vil have
til formål at strømline og udvikle de forskellige instrumenter for retshån-
dhævelsessamarbejde, herunder relevant EU-lovgivning, Rådets retnings-
linjer og medlemsstaternes praksis fra bilaterale og multilaterale aftaler, i
et sammenhængende og moderne regelsæt, der også omfatter efterforsk-
ningsredskaber. Sagen forventes at være omfattet af retsforbeholdet. Der vil
blive taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet og sagens lovgiv-
ningsmæssige og økonomiske konsekvenser, når forslaget er fremsat. Rege-
ringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der sigter på at for-
bedre det europæiske politisamarbejde.
2. Baggrund
Kommissionen forventes den 1. december 2021 at fremsætte forslag til et
EU-kodeks for politisamarbejde. Forslaget har overordnet til formål at
strømline og udvikle de forskellige instrumenter for retshåndhævelsessam-
arbejde, herunder relevant EU-lovgivning, Rådets retningslinjer og med-
lemsstaternes praksis fra bilaterale og multilaterale aftaler, i et sammenhæn-
gende og moderne regelsæt, der også omfatter efterforskningsredskaber.
Forslaget forventes fremsat efter TEUF tredje del, afsnit V. Retsforbeholdet
vil i givet fald finde anvendelse med den konsekvens, at foranstaltningerne
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet forventes at være en indledende politisk
drøftelse af Kommissionens forslag. Det vides på nuværende tidspunkt ikke,
hvordan drøftelsen vil spille ind i forhandlingerne om det kommende for-
slag.
6
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0007.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Der vil blive taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet, når Kom-
missionens forslag er fremsat.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver på nuværende tidspunkt ikke anledning til at redegøre for gæl-
dende dansk ret, da det endnu er uvist, hvilke gældende regler forslaget kon-
kret vil have betydning for.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser på nuværende
tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne tages
nærmere stilling til forslagets eventuelle økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle øvrige konsekvenser og be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen, men medlemsstaterne forventes at være generelt
positivt indstillet over for initiativet.
7
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der sigter på at
forbedre det europæiske politisamarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Dagsordenpunkt 3: Schengen-pakken
Sikring af vores fælles område:
c) Prüm
Nyt notat.
Sagen forventes at være omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en politisk drøftelse af Kommissio-
nens forslag til retsakt, der skal modernisere den gældende Prüm-ramme,
som fastsætter regler for samarbejde mellem medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheder, navnlig med hensyn til udveksling af
fingeraftryk og DNA i de nationale databaser. Forslaget forventes fremsat
den 1. december 2021. Kommissionen har tidligere oplyst, at forslaget vil
have til formål at øge effektiviteten af strafferetlige efterforskninger og
styrke den automatiserede udveksling af oplysninger om kriminelle med
henblik på at imødekomme de retshåndhævende myndigheders operatio-
nelle behov. Sagen forventes at være omfattet af retsforbeholdet. Der vil
blive taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet og sagens lovgiv-
ningsmæssige og økonomiske konsekvenser, når forslaget er fremsat. Rege-
ringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der sigter på at for-
bedre det europæiske politisamarbejde.
2. Baggrund
Kommissionen forventes den 1. december 2021 at fremsætte forslag til en
retsakt, der skal modernisere den gældende Prüm-ramme, som fastsætter
regler for samarbejde mellem medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder, navnlig med hensyn til udveksling af fingeraftryk og DNA i
de nationale databaser.
Kommissionen har tidligere oplyst, at forslaget vil have til formål at øge
effektiviteten af strafferetlige efterforskninger og styrke den automatiserede
udveksling af oplysninger om kriminelle med henblik på at imødekomme
de retshåndhævende myndigheders operationelle behov i overensstemmelse
med de grundlæggende rettigheder og kravene om nødvendighed og propor-
tionalitet. Nærmere om det konkrete indhold af forslaget kan det oplyses, at
Kommissionen lægger op til at se på behovet for at tilføje yderligere data-
9
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
kategorier, der er relevante for strafferetlige efterforskninger, såsom ansigts-
billeder, kørekort, politiregistre og balistik, samt om Europol bør tilføjes
som partner.
Forslaget forventes fremsat efter TEUF tredje del, afsnit V. Retsforbeholdet
vil i givet fald finde anvendelse med den konsekvens, at foranstaltningerne
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet forventes at være en indledende politisk
drøftelse af Kommissionens forslag. Det vides på nuværende tidspunkt ikke,
hvordan drøftelsen vil spille ind i forhandlingerne om det kommende for-
slag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Der vil blive taget stilling til spørgsmålet om nærhedsprincippet, når Kom-
missionens forslag er fremsat.
6. Gældende dansk ret
Prüm-rammen refererer til to rådsafgørelser fra 2008 (Rådets afgørelser
2008/615/RIA og 2008/616/RIA), som giver medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheder mulighed for at søge efter DNA og fingeraftryk i for-
bindelse med deres efterforskning i andre medlemsstaters databaser på et
hit-no-hit-grundlag gennem bilaterale forbindelser og for at søge efter op-
lysninger i køretøjsregistre.
Idet de to rådsafgørelser er vedtaget før Lissabontraktatens ikrafttræden den
1. december 2009, er rådsafgørelserne i dag bindende for og finder anven-
delse i Danmark. Som anført ovenfor forventes det kommende forslag at
være omfattet af retsforbeholdet. De nærmere konsekvenser for dansk politi,
såfremt dansk politi ikke længere vil kunne deltage i Prüm-samarbejdet, vil
blive afdækket, når forslaget er fremsat.
10
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0011.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle lovgivningsmæssige konse-
kvenser, herunder om Danmark ikke længere vil kunne deltage i Prüm-sam-
arbejdet, såfremt samarbejdet underlægges en ny retlig ramme i henhold til
TEUF tredje del, afsnit V.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser på nuværende
tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne tages
nærmere stilling til forslagets eventuelle økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser på nuvæ-
rende tidspunkt. Når Kommissionen har fremsat sit forslag, vil der kunne
tages nærmere stilling til forslagets eventuelle øvrige konsekvenser og be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der sigter på at
forbedre det europæiske politisamarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Dagsordenpunkt 4: Organiseret kriminalitets infiltrering af genopret-
ningsinstrumentet ”NextGenerationEU”
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en politisk drøftelse. Det forventes, at
drøftelsen kommer til at vedrøre udfordringer med at forebygge organise-
rede kriminelle gruppers udnyttelse af
EU’s genopretningsmidler. Samtidig
forventes drøftelsen at omhandle, om der skal iværksættes yderligere tiltag,
herunder en mere koordineret EU-indsats, og om der er brug for yderligere
initiativer for at bekæmpe organiserede kriminelle gruppers misbrug af EU-
midler. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærheds-
princippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man generelt positivt indstillet
over for at bekæmpe kriminelle gruppers svindel med EU-genopretnings-
midler.
2. Baggrund
Som led i medlemslandenes økonomiske og sociale genopretning efter CO-
VID-19-krisen vedtog EU genopretningsplanen NextGenerationEU
(NGEU). NGEU har et budget på 806,9 milliarder euro, som bl.a. vil blive
uddelt i form af lån og tilskud til støtte af reformer og investeringer i med-
lemslandene. En så stor genopretningsplan risikerer at blive udsat for svin-
del fra kriminelle grupper.
Fra EU’s side er der således et særligt fokus på bekæmpelse af svindel med
midlerne fra genopretningsplanen fra både Den Europæiske Anklagemyn-
dighed (EPPO), Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samar-
bejde (Eurojust), Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
og Europol. Senest har Europol bl.a. iværksat Operation Sentinel i samar-
bejde med en række EU-aktører og 19 medlemslande, herunder Danmark.
Operation Sentinel skal tegne risiciene for, hvor truslen er størst mod
NGEU-midler, bl.a. gennem indsamling af oplysninger om tendenser, over-
trædelser, arbejdsmetoder og mistænkte samt finansielle oplysninger.
12
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0013.png
3. Formål og indhold
Punktet er på dagsordenen med henblik på en politisk drøftelse. Det forven-
tes, at drøftelsen kommer til at vedrøre udfordringerne med at forebygge
organiserede kriminelle gruppers udnyttelse af EU’s genopretningsmidler.
Samtidig forventes drøftelsen at omhandle, om der skal iværksættes yderli-
gere tiltag, herunder en mere koordineret EU-indsats, og om der er brug for
yderligere initiativer for at bekæmpe organiserede kriminelle gruppers mis-
brug af EU-midler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser:
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke i sig selv anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for at bekæmpe kri-
minelle gruppers svindel med EU-genopretningsmidler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0014.png
Dagsordenpunkt 5:
EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention (EMRK)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på orientering om status på forhandlin-
gerne om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion (EMRK). Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om
nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige
eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man generelt positivt stil-
let over for til sin tid at ratificere en traktat om EU’s tiltrædelse
af EMRK.
2. Baggrund
Forhandlingerne om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK) er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 9.-10. december 2021 med henblik på orientering om sta-
tus for forhandlingerne.
Med Lissabontraktaten besluttede EU’s medlemsstater, at EU skulle tiltræde
EMRK, jf. TEU artikel 6, stk. 2. Tiltrædelsen af EMRK er dermed en del af
implementeringen af Lissabontraktaten. Med tiltrædelsen vil Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol i modsætning til i dag kunne behandle kla-
ger over EU som sådan. Tiltrædelsen af EMRK ændrer imidlertid ikke Uni-
onens beføjelser som fastsat i EU-Traktaten og EUF-Traktaten. Alle Euro-
parådets 47 medlemsstater, herunder de medlemsstater, der ikke er medlem
af EU, bl.a. Rusland og Tyrkiet, skal ratificere tiltrædelsestraktaten, før EU
kan tiltræde EMRK.
Der er endvidere knyttet en protokol til Lissabontraktaten vedrørende TEU
artikel 6, stk. 2. Efter protokollens artikel 1 skal traktaten om EU’s tiltræ-
delse af EMRK afspejle nødvendigheden af at bevare Unionens og EU-ret-
tens særlige karakteristika, navnlig for så vidt angår:
a) de nærmere bestemmelser for Unionens eventuelle deltagelse i
EMRK’s kontrolinstanser og
14
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
b) de mekanismer, der er nødvendige for at sikre, at sager indbragt af
ikke-medlemsstater samt individuelle klager henføres korrekt til
medlemsstaterne og/eller Unionen afhængigt af det enkelte tilfælde.
Efter protokollens artikel 2 skal en sådan traktat sikre, at tiltrædelsen hver-
ken berører Unionens kompetencer eller institutionernes beføjelser. Den
skal sikre, at intet heri berører medlemsstaternes situation i forhold til
EMRK, navnlig i forhold til protokollerne hertil, foranstaltninger truffet af
medlemsstaterne, der fraviger EMRK i overensstemmelse med dennes arti-
kel 15, og forbehold med hensyn til konventionen, som medlemsstater har
taget i overensstemmelse med dennes artikel 57.
Videre følger det af protokollens artikel 3, at aftalen om EU’s tiltrædelse af
EMRK ikke berører TEUF artikel 344 (hvorefter medlemsstaterne forpligter
sig til ikke at søge tvister vedrørende fortolkningen eller anvendelsen af EU-
Traktaten og TEUF afgjort på anden måde end fastsat i TEUF).
Sagen blev forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4. juni
2010 forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg for så
vidt angår vedtagelsen af mandat til Kommissionen til at indlede forhand-
linger med Europarådets medlemsstater om vilkårene for EU’s tiltrædelse
af EMRK.
Kommissionen fik på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4. juni
2010 mandat til på vegne af EU at føre forhandlingerne med Europarådets
medlemsstater om vilkårene for EU’s tiltrædelse af EMRK. Forhandlin-
gerne indledtes i juli måned 2010.
Kommissionen gennemførte de nævnte forhandlinger på baggrund af sit
mandat og i samråd med Rådets arbejdsgruppe om grundlæggende rettighe-
der mv. (FREMP). Sideløbende med forhandlingerne om tiltrædelsestrakta-
ten er der desuden arbejdet på at udarbejde EU-interne regler af betydning
for tiltrædelsen, som skal være på plads inden undertegnelsen af tiltrædel-
sestraktaten. Dette arbejde er stadig pågående.
På et møde i Strasbourg den 3.-5. april 2013 lykkedes det Kommissionen og
Europarådets medlemsstater at nå til enighed om et udkast til en tiltrædel-
sestraktat. Kommissionen anmodede i august 2013 EU-Domstolen om en
udtalelse om, hvorvidt udkastet var foreneligt med TEU og TEUF. I EU-
Domstolens udtalelse af 18. december 2014 tilkendegav Domstolen, at det
15
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0016.png
foreliggende udkast til tiltrædelsestraktat hverken var foreneligt med TEU
artikel 6, stk. 2, eller den tilknyttede protokol. Domstolen pegede i den for-
bindelse bl.a. på, at traktatudkastet på flere punkter ikke i tilstrækkeligt om-
fang fastlagde forholdet mellem EU-retten og EMRK.
Den 4. oktober 2019 gav Folketingets Europaudvalget et mandat, der sup-
plerede udvalgets mandatet fra maj 2010, til at støtte, at Kommissionen blev
givet supplerende forhandlingsdirektiver, med det formål at løse de udfor-
dringer, som EU-Domstolen pegede på i sin udtalelse. De supplerende for-
handlingsdirektiver blev vedtaget på rådsmødet den 7.-8. oktober 2019,
hvorefter forhandlingerne med Europarådets medlemsstater om tiltrædelses-
traktaten blev genoptaget i januar 2020. Der blev her nedsat en ad hoc for-
handlingsgruppe bestående af de 47 medlemsstater af Europarådet og en re-
præsentant fra EU-Kommissionen (47+1 gruppen), som på baggrund af det
allerede udførte arbejde skal udforme et
juridisk instrument der sætter linjen
for de nærmere omstændigheder for EU’s tiltrædelse af EMRK, herunder
EU's deltagelse i konventionssystemet og i den sammenhæng undersøge
eventuelle relaterede problemstillinger.
47+1 gruppen afholdt et indledende møde den 22. juni 2020 og har herefter
ca. kvartalsvist afholdt møder. Det seneste møde i 47+1 gruppen blev af-
holdt den 5.-8. oktober 2021, og det næste møde vil finde sted den 7.-10.
december 2021.
Kommissionen deltager i forhandlingerne i 47+1 gruppen på baggrund af sit
mandat og i samråd med FREMP (Working Party on Fundamental Rights,
Citizens Rights and Free Movement of Persons) og RELEX (Working
Party
of Foreign Relations Counsellors).
Der udestår en senere vedtagelse (med enstemmighed) af de interne EU-
regler til gennemførelse af tiltrædelsestraktaten, vedtagelse (med enstem-
mighed) af den rådsafgørelse, der skal bemyndige EU til at tiltræde trakta-
ten, samt efterfølgende ratifikation af tiltrædelsestraktaten i samtlige Euro-
parådets medlemsstater.
3. Formål og indhold
3.1. Nærmere om hovedelementerne i det foreliggende traktatudkast
Det foreliggende udkast til traktat for EU’s tiltrædelse af EMRK, som ar-
bejdet i 47+1 gruppen bygger videre på, indeholder bl.a. følgende hovedele-
menter:
16
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0017.png
3.1.1. Adgang for EU til at indtræde som medindstævnt i klagesager mod
medlemsstaterne, når sagerne berører EU-lovgivningen, og vice versa
Udkastet til tiltrædelsestraktaten lægger op til, at EU i visse tilfælde skal
kunne indtræde som medindstævnt i en klagesag anlagt mod en medlems-
stat, ligesom en medlemsstat i visse tilfælde skal kunne indtræde i en klage-
sag anlagt mod EU. Den medindstævnte er herefter part i sagen og kan af-
give indlæg.
EU kan indtræde som medindstævnt i en sag anlagt mod en medlemsstat i
tilfælde, hvor den handling eller undladelse, som klagesagen vedrører, ikke
kunne have været undgået, uden at den indklagede medlemsstat derved ville
have tilsidesat en forpligtelse i henhold til EU-lovgivningen.
En medlemsstat vil have mulighed for at indtræde som medindstævnt i en
klagesag anlagt imod EU, hvis sagen vedrører en handling eller undladelse,
som ikke kunne have været undgået, uden at EU derved ville have tilsidesat
en forpligtelse i henhold til EU-ret på traktatniveau, som alene kan ændres
ved aftale mellem EU-medlemsstaterne.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kan i disse sager beslutte, at
parterne holdes fælles ansvarlige for en eventuel krænkelse af konventionen.
3.1.2. Forudgående inddragelse af EU-Domstolen
Inden Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol afgør en klagesag,
hvori EU er indtrådt som medindstævnt, skal EU-Domstolen have mulighed
for at træffe afgørelse om den omhandlede EU-lovgivnings overensstem-
melse med de grundlæggende rettigheder, hvis en sådan afgørelse ikke alle-
rede måtte være truffet.
For at undgå unødige forsinkelser af klagesagen ved Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol, skal EU-Domstolen i disse sager træffe afgørelse
efter en hasteprocedure.
3.1.3.
EU’s deltagelse i konventionsorganerne
EU får en dommer ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, og EU
kan deltage med stemmeret i møderne i Europarådets Ministerkomité, når
komitéen udøver sine funktioner i forhold til EMRK. Dog vil EU alene
skulle høres, når der er tale om vedtagelse af rekommandationer og lig-
nende, der berører EMRK-retlige aspekter. Udkastet til tiltrædelsestraktat
indeholder endvidere særlige afstemningsregler i Ministerkomitéen i de kla-
gesager, hvor EU og EU-medlemsstaterne er indstævnte.
17
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0018.png
En delegation fra Europa-Parlamentet kan deltage med stemmeret i møderne
i Europarådets Parlamentariske Forsamling, når forsamlingen udøver sine
funktioner i forhold til valg af dommere.
3.2. Nærmere om hovedelementerne i EU-Domstolens udtalelse af 18. de-
cember 2014
EU-Domstolens
udtalelse om, hvorvidt udkastet til aftale om EU’s tiltræ-
delse af EMRK er foreneligt med traktaterne, indeholder bl.a. følgende ho-
vedelementer:
Aftaleudkastet griber ifølge EU-Domstolen
ind i EU’s retsordens autonomi,
idet det for det første ikke indeholder bestemmelser, der sikrer en koordina-
tion mellem EMRK’s artikel 53, hvorefter medlemsstaterne kan fastsætte et
højere beskyttelsesniveau end det i konventionen sikrede, og artikel 53 i
EU’s charter om grundlæggende rettigheder, hvorefter EU-Domstolen
har
fastslået, at nationale niveauer af beskyttelse hverken må stride mod chartret
eller mod EU-rettens forrang, enhed og effektivitet.
For det andet sikrer aftaleudkastet efter EU-Domstolens opfattelse ikke, at
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols krav om, at medlemsstater i
visse situationer kontrollerer, hvorvidt EMRK overholdes i en anden med-
lemsstat, ikke vil gribe ind i princippet om gensidig tillid mellem medlems-
staterne.
For det tredje påpeger EU-Domstolen, at aftaleudkastet ikke indeholder be-
stemmelser, der sikrer, at EMRK’s mekanisme (indført ved protokol nr. 16
til EMRK), hvorefter en national ret, der er sidste retsinstans, kan anmode
om en rådgivende udtalelse fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol, ikke kan medføre omgåelse af EU’s procedure med præjudicielle fore-
læggelser, der ifølge EU-Domstolen udgør kernen i det ved traktaterne ind-
førte domstolssystem.
EU-Domstolen anfører for det fjerde, at det følger af TEUF artikel 344, at
medlemsstaterne forpligter sig til ikke at søge tvister vedrørende fortolknin-
gen eller anvendelsen af traktaterne afgjort på anden måde end fastsat i trak-
taten, og at afgørelser herom således skal træffes af EU-Domstolen. Idet af-
taleudkastet ikke indeholder bestemmelser, der sikrer, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol ikke vil kunne træffe afgørelse i sager, hvor der
rejses sådanne spørgsmål, strider dette mod TEUF artikel 344.
For så vidt angår aftaleudkastets mekanisme for medindklagede, der skal
18
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0019.png
sikre, at der ikke opstår ”huller” for så vidt angår deltagelse, tilregnelse og
håndhævelse i EMRK-systemet, bemærker EU-Domstolen for det femte, at
mekanismen ikke sikrer, at EU’s og EU-rettens
særlige karakteristika beva-
res, bl.a. fordi Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i visse situati-
oner har kompetence til at vurdere, om betingelserne for at være medindkla-
get er opfyldt, og således bliver tillagt kompetence til at vurdere kompeten-
cefordelingen
mellem EU og EU’s medlemsstater.
For det sjette bemærker EU-Domstolen i relation til aftaleudkastets meka-
nisme for forudgående inddragelse af EU-Domstolen i sager ved Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor der ved behandlingen af sagen
skal tages stilling til EU-ret, at fremgangsmåden ikke gør det muligt at be-
vare EU’s og EU-rettens
særlige karakteristika, idet vurderingen af behovet
for forudgående inddragelse af EU-Domstolen ligger hos Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, idet EU-Domstolen ikke har kompetence til at
fortolke den afledte EU-ret, men alene gyldigheden i forbindelse med den
forudgående inddragelse, og idet aftaleudkastet ikke sikrer, at EU fuldt ud
og systematisk informeres om sager for Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol.
For det syvende bemærker EU-Domstolen, at den inden for området for den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik alene har kompetence til at kontrollere
overholdelsen af TEUF artikel 40 og prøve lovligheden af visse afgørelser
som omhandlet i TEUF artikel 275, stk. 2. Det nærmere omfang af EU-
Domstolens kompetence på området er endnu ikke fastlagt i praksis, men på
EU-rettens nuværende udviklingstrin er visse vedtagelser på området ikke
omfattet af EU-Domstolens kompetence. Idet aftalen tillægger Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstol kompetence på området, hvor EU-
Domstolen ikke har kompetence, overdrages dele af domstolsprøvelsen eks-
klusivt til et for EU eksternt organ, og aftalen griber dermed ind i EU-rettens
særlige karakteristika.
3.3. Supplerende forhandlingsdirektiver
Rådets afgørelse af 4. juni 2010 om Kommissionens mandat til på vegne af
EU at føre forhandlingerne med Europarådets medlemsstater om vilkårene
for EU’s tiltrædelse af EMRK og de dertil knyttede forhandlingsdirektiver
er stadig gældende. Som følge af EU-Domstolens udtalelse var der imidler-
tid et behov for at give Kommissionen supplerende forhandlingsdirektiver.
Rådet blev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober
2019 forelagt supplerende forhandlingsdirektiver, med det formål at tage
højde for de elementer i EU-Domstolens udtalelse, der fremgår af punkt 3.2
19
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0020.png
ovenfor.
Rådet gav på rådsmødet den 7.-8. oktober 2019 opbakning til, at forhand-
lingerne om et nyt udkast til en tiltrædelsestraktat blev genoptaget.
3.4. Status for de pågående forhandlinger
De pågående forhandlinger i 47+1 gruppen er inddelt i fire overordnede
dele.
Den første del
vedrører EU’s specifikke mekanismer for klageproceduren
ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, herunder EU’s mulighed
for at tage forbehold efter EMRK artikel 57 i forhold til bestemmelser i
EMRK eller tillægsprotokollerne, og adgangen for EU til at indtræde som
medindstævnet i klagesager. Der er gennem forhandlingerne i 47+1-grup-
pen opnået enighed om en bestemmelse til tiltrædelsestraktaten
om EU’s
mulighed for at tage forbehold efter EMRK artikel 57. Der forhandles fortsat
om konkrete forslag til bestemmelser, der vil kunne indgå i en tiltrædelses-
traktat, bl.a. vedrørende information til EU om sager, hvor EU potentielt kan
blive medindstævnt, og hvordan processen for, at EU indtræder som med-
indstævnt, startes og afsluttes. Samlet set er det denne del af forhandlin-
gerne, der er nået længst.
Den anden del vedrører drøftelse af klageproceduren for så vidt angår mel-
lemstatslige sager, efter EMRK artikel 33, hvorefter medlemsstater kan ind-
bringe påståede brud på EMRK foretaget af en anden medlemsstat. Denne
del omfatter desuden EU-medlemsstaters mulighed for at anmode Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol om at
afgive rådgivende udtalelser
om principielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af EMRK, efter til-
lægsprotokol nr. 16 til EMRK. Ved denne del af forhandlingerne er der li-
geledes fremsat konkrete forslag til, hvordan det sikres, at en EU-medlems-
stats mulighed for at anmode
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
om at afgive en rådgivende udtalelse ikke fører til en omgåelse af kravet om,
at der i visse sager skal forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-Domsto-
len efter TEUF artikel 267. Der er ligeledes fremsat konkrete forslag til
håndteringen af sager mellem to EU-medlemsstater efter EMRK artikel 33,
herunder proceduren for en tilbagetrækning af sagen fra
Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol,
hvor EU-Domstolen bør foretage en vurdering
af, om sagen falder inden for EU-retten. Det er i relation hertil fra flere lande
blevet problematiseret, hvordan ”blandede sager”, der kun delvist vedrører
EU-retten, skal håndteres.
20
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0021.png
Den tredje del vedrører det EU-retlige princip om gensidig tillid (mutual
trust)
mellem EU-medlemsstaterne. EU-Kommissionen og 47+1 sekretari-
atet har på de seneste tre møder i 47+1-gruppen fremlagt reviderede forslag
til en bestemmelse i tiltrædelsestraktaten og den dertilhørende forklarende
rapport vedrørende samspillet mellem overholdelse af princippet om gensi-
dig tillid og EU’s tiltrædelse af EMRK.
Forslagene har løbende mødt kritik
fra flere ikke-EU-medlemslande, der ikke ønsker et EU-princip indført i til-
trædelsestraktaten.
Den fjerde del
vedrører EU’s handlinger på området for
fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik, som er ekskluderet fra EU-Domstolens jurisdiktion.
Denne del af forhandlingerne blev sidst drøftet ved mødet i 47+1-gruppen
den 23.-25. marts 2021, hvor der blev fremlagt overordnede temaer, der skal
arbejdes videre med. På baggrund af pågående drøftelser i regi af FREMP
og RELEX forventes EU-Kommissionen under det kommende møde i
47+1-gruppen den 7.-10. december 2021 at præsentere
konkrete forslag til
bestemmelser, der vil kunne indgå i en tiltrædelsestraktat og den tilhørende
forklarende rapport.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Efter TEUF artikel 218, stk. 6, kræver en rådsafgørelse om Unionens tiltræ-
delse af EMRK Europa-Parlamentets godkendelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen forventes ikke at medføre ændringer af gældende dansk ret, men EU’s
tiltrædelse af EMRK vil til sin tid skulle ratificeres af Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Efter det foreliggende traktatudkast skal EU
ligesom Europarådets med-
lemsstater
bidrage økonomisk til udgifterne til Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol, og EU’s tiltrædelse vil således være
forbundet med
visse omkostninger, der afholdes over EU’s budget.
Sagen har ikke samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
21
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0022.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det følger af Lissabon-Traktaten, som alle medlemsstater har ratificeret, at
EU skal tiltræde EMRK, jf. TEU artikel 6, stk. 2.
Den generelle forventning er herudover, at alle EU-medlemsstater vil være
positivt indstillede over for til sin tid at ratificere traktaten om EU’s tiltræ-
delse af EMRK.
Det bemærkes, at Europarådets medlemslande i København-erklæringen fra
april 2018, pkt. 63, har understreget betydningen
af EU’s tiltrædelse til
EMRK som et middel til at understøtte en sammenhængende menneskeret-
tighedsbeskyttelse i Europa. Medlemslandene opfordrer i den forbindelse
EU-institutionerne til at tage de nødvendige skridt med henblik på tiltrædel-
sen, jf. EU-Traktatens artikel 6, stk. 2, således at processen kan afsluttes
snarest muligt.
Medlemsstaterne har på møder i Rådets arbejdsgruppe om grundlæggende
rettigheder mv. (FREMP) generelt udtrykt opbakning til, at forhandlingerne
er blevet genoptaget. Der udestår afklaring af en lang række elementer, som
der ikke er enighed om.
10. Regeringens generelle holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for til sin tid at ratificere trak-
taten om EU’s tiltrædelse af EMRK.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den
28. maj 2010 forud for vedtagelsen af Kommissionens mandat til på vegne
af EU at føre forhandlingerne om EU’s tiltrædelse af EMRK med Europa-
rådets medlemsstater.
Sagen blev ligeledes forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med
vedtagelse af supplerende forhandlingsmandat den 4. oktober 2019 forud
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2019.
22
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0023.png
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2021.
23
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0024.png
Dagsordenspunkt 6: Forordning om europæiske editions- og sikrings-
kendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en statusorientering om trilogfor-
handlingerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling
til forordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.
december 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig po-
sition til forslagene den 14. december 2020, hvorefter der er pågået trilog-
forhandlinger om forslagene. Forordningsforslaget har overordnet til for-
mål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af lande-
grænser i straffesager. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet, og
forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Det vurderes dog umiddelbart, at en vedtagelse af forord-
ningsforslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte
direktivforslag vil have konsekvenser for Danmark. Det forventes, at man
fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af et forslag
til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale i straffesager samt et forslag til direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem EU’s
medlemsstater, samt den europæiske efterforskningskendelse. Danmark del-
tager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
24
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0025.png
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål om kryp-
tering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en række råds-
møder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den ende-
lige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021.
Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. december 2021 med henblik på en statusorientering om
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for en
række drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspej-
ler Rådets generelle indstilling til forordningsforslaget, der blev vedtaget på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. december 2018. Det skal i
den forbindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling,
og at der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag,
der kan afvige fra Rådets generelle indstilling.
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører europæiske kendelser om (1) udlevering og (2) sikring af elektro-
nisk bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine
tjenester i EU. De to typer kendelser kan kun udstedes i forbindelse med
straffesager, herunder i forbindelse med efterforskning.
25
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Begge typer kendelser vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel
myndighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af
en særlig attest direkte til tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsen-
tant, som tjenesteudbyderen
i medfør af det samtidigt fremsatte direktiv-
forslag
har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet kendelsen sendes direkte til
tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer kendelsen. Der pågår i øjeblik-
ket forhandlinger om indførelsen af en såkaldt ”notifikationsprocedure” i
forordningsforslaget. Notifikationsproceduren indebærer overordnet, at
myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er repræsenteret eller
etableret (fuldbyrdelsesmedlemsstaten), modtager en notifikation om ken-
delsen, når denne fremsendes til tjenesteudbyderen eller dennes retlige re-
præsentant.
Forslaget finder kun anvendelse i grænseoverskridende situationer, det vil
sige i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske
efter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjeneste-
udbyderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester
i EU.
Efter forordningsforslaget skal kendelser således sendes direkte fra en myn-
dighed i en medlemsstat til en tjenesteudbyders retlige repræsentant i en an-
den medlemsstat. En sådan ordning ville rejse spørgsmål i henhold til grund-
loven, hvis forordningen havde virkning for og fandt anvendelse i Danmark.
Det skyldes, at danske myndigheder efter grundloven som udgangspunkt
anses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden
for det danske territorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud), herun-
der til at optræde med retligt forbindende virkning direkte over for virksom-
heder og personer i Danmark.
26
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Idet forordningen er omfattet af retsforbeholdet, og dermed ikke finder an-
vendelse i Danmark, vil kendelser efter forordningsforslaget ikke kunne ret-
tes til og fuldbyrdes direkte over for virksomheder etableret i Danmark.
Derimod kan kendelser rettes til sådanne virksomheders retlige repræsen-
tanter, som er udpeget i en anden medlemsstat, ligesom de kan fuldbyrdes,
over for virksomhedens retlige repræsentant, af myndighederne i det pågæl-
dende medlemsland. Sådanne kendelser vil derfor ikke få retlig virkning i
Danmark.
På den baggrund vurderes det, at forordningsforslaget ikke i sin nuværende
form rejser spørgsmål i forhold til grundloven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal
vedtages med Europa-Parlamentet som medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlaments Udvalg for Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den endelige
ordførerrapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
Herudover forelåes det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en
udvidet notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske
editions- og sikringskendelser.
27
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
Det bemærkes, at trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt den 10.
februar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende
forhandlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har bl.a. anført, at de kriminalitetstyper, der findes
elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruktur, de
elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver infra-
strukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme
inden eller uden
for EU
end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er omfattet
af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt for det
kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på tværs af
grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er
af de af Kommissionen anførte grunde
regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har
med enkelte undtagelser
ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af rets-
anmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Danmark
og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemføres i
givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestemmelser
i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning, herunder
28
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis det på-
gældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med en til-
svarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om retshjælp
fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af kendelser om udlevering af be-
vismateriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af lande-
grænserne.
Forslaget supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
7. Konsekvenser
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82,
stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget,
ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
ningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse kunne
fastlægges nærmere.
29
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettighe-
der, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slaget.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og Advokatrådet
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at det er et grundlæggende problem ved
forordningsforslaget, at det giver myndigheder mulighed for at operere di-
rekte i andre EU-lande, ved at udstede bindende editionskendelser til tjene-
steudbydere, uden at involvere myndighederne i modtagerlandet. Med for-
ordningsforslaget overlades det dermed til private tjenesteudbydere at værne
om borgernes retssikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager -
forudsat at det ikke går ud over tjenesteudbyderes mulighed for at beskytte
brugernes data. Imidlertid ses der med bekymring på den situation, at Dan-
mark står uden for de retslige instrumenter introduceret i forordningsforsla-
get. På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv bl.a. til en analyse af even-
tuelle modstridende forpligtelser samt en mulig justering af dansk lovgiv-
ning med henblik på at sikre overensstemmelse med forordningen.
30
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0031.png
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af forordningsforslaget
sammenholdt med en vedtagelse af direktivforslaget kan medføre admini-
strative byrder for erhvervslivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forordningsforslaget har været genstand for en række drøftelser på arbejds-
gruppeniveau i forbindelse med trilogforhandlingerne med Europa-Parla-
mentet, men der er endnu ikke opnået enighed om en fælles tilgang mellem
Rådet og Parlamentet.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på rådsmødet den 9.-10. december 2021.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for
forslaget, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager.
Det bemærkes dog, at Danmark, som følge af retsforbeholdet, ikke vil del-
tage i en kommende vedtagelse af forordningsforslaget, som derfor ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet
af retsforbeholdet, vil forslagene dog kunne medføre visse konsekvenser for
Danmark, jf. pkt. 7. I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med
Europa-Parlamentet vil man fra dansk side derfor fortsat være opmærksom
på, hvilken betydning forslaget vil have for Danmark, herunder for danske
myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige sam-
arbejde med de øvrige medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget har sammen med det samtidigt fremsatte direktivfor-
slag senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 1.
marts 2019 med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 7.-8. marts 2019.
Forordningsforslaget blev forelagt til orientering sammen med direktivfor-
slaget forud for den uformelle videokonference for justitsministre den 2. de-
cember 2020 under dagsordenspunktet ”Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: c) Digitalt samarbejde”.
31
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0032.png
Folketingets Europaudvalg fik forud for den uformelle videokonference for
justitsministre den 11. marts 2021 tilsendt et samlenotat om forordningen,
som var sat på dagsordenen for videokonferencen med henblik på en status-
orientering. Inden forelæggelsen for Folketingets Europaudvalg blev punk-
tet dog efterfølgende taget af dagsordenen for den uformelle videokonfe-
rence.
32
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0033.png
Dagsordenspunkt 7: Oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndig-
hed (EPPO)
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en status over gennemførelsen af for-
ordningen om Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO). Sagen er om-
fattet af retsforbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke rele-
vant. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Det forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen til
efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i TEUF artikel 86 et for-
ordningsforslag om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 12.-13. oktober 2017. Det er på nuværende tidspunkt alene 22
medlemsstater, som deltager i samarbejdet om EPPO som led i et såkaldt
forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Der er løbende gjort status på implementeringen af EPPO på RIA-rådsmø-
derne, hvor spørgsmålet om fremdrift i implementeringen og udpegelsen af
en europæisk chefanklager har været tilbagevendende punkter. På rådsmø-
det den 7.-8. oktober 2019 blev den nye europæiske chefanklager, Laura
Codruţa Kövesi (Rumænien),
udpeget. EPPO indledte den 1. juni 2021 sit
arbejde.
Under rådsmødet den 7.-8. oktober 2021 blev medlemsstaterne orienteret
om status på etableringen af EPPO, herunder i forhold til samarbejdet med
tredjelande og ikke-deltagende medlemsstater. Det er umiddelbart forvent-
ningen, at statusorienteringen under rådsmødet den 9.-10. december 2021
33
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0034.png
bl.a. vil angå status på medlemsstaternes arbejde med at udpege europæiske
delegerede anklagere.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet er at give en statusopdatering på oprettelsen af EPPO.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 18. februar 2020
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og EPPO.
34
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 9-10/12-21, justitsdelen
2486305_0035.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober
2021.
35