Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3837 - RIA Bilag 4
Offentligt
2488698_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. november 2021
Internationalt kontor
Sani Sogliano
2021-3050-0089
2230654
Supplerende kommenteret dagsorden vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021
Side:
2-4
Punkt 13
Samarbejde mellem kompetente myn-
digheder, der håndterer terrorbekæm-
pelse
-
Status ved EU’s antiterrorkoordina-
tor (EU CTC)
-
Status ved antiterrorgruppen (CTG)
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. RIA 9-10/12-21 - pkt. 13
2488698_0002.png
Dagsordenspunkt 13: Samarbejde mellem kompetente myndigheder,
der håndterer terrorbekæmpelse
Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en statusorientering. Orienteringen
forventes at ske med deltagelse
af Counter Terrorism Group (CTG) og EU’s
antiterrorkoordinator (EU CTC). Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har hverken lov-
givningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man
overordnet positiv over for tiltag, der kan styrke samarbejdet i EU på ter-
rorbekæmpelsesområdet. Man har dog fokus på, at eventuelle tiltag ikke
unødigt komplicerer det eksisterende samarbejde mellem efterretningstje-
nesterne, og at det ikke medfører obligatorisk og/eller automatisk udveks-
ling af klassificerede oplysninger.
2. Baggrund
EU har siden 2015 iværksat en række tiltag til bekæmpelse af terrorisme.
EU’s tiltag på området omfatter bl.a.
styrket informationsudveksling, styr-
ket kontrol ved de ydre grænser, forebyggelse af radikalisering på internet-
tet, bedre kontrol med skydevåben, digitalisering af det retlige samarbejde,
kriminalisering af terrorhandlinger, bekæmpelse af finansiering af terro-
risme, harmonisering af brugen af flypassagerers data og styrket samarbejde
med lande uden for EU.
EU’s arbejde på området koordineres af EU’s antiterrorkoordinator, som er
en funktion, der blev oprettet i kølvandet på terrorangrebene i Madrid i
2004. Antiterrorkoordinatoren har
foruden ansvaret for at koordinere ter-
rorbekæmpelsesarbejdet i EU
også ansvaret for at overvåge gennemførel-
sen af EU’s terrorbekæmpelsesstrategi og forbedre kommunikationen mel-
lem EU-lande og ikke-EU-lande. Som led i indsatsen for at bekæmpe terro-
risme har antiterrorkoordinatoren også mandat til at orientere Rådet om re-
levante problemer og om forslag til det fremtidige arbejde på området.
2
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. RIA 9-10/12-21 - pkt. 13
2488698_0003.png
Uden for EU-regi findes endvidere antiterrorgruppen (CTG), som blev op-
rettet af cheferne for efterretnings- og sikkerhedstjenesterne i EU-landene
efter terrorangrebene den 11. september 2001. CTG har foruden EU-landene
deltagelse af indenrigs sikkerheds- og efterretningstjenesterne fra Storbri-
tannien, Norge og Schweiz. Arbejdet i gruppen
som har fokus på militant
islamistisk terrorisme
omfatter navnlig udarbejdelse af fælles trusselsvur-
deringer samt drøftelse af initiativer, der kan styrke det operative samar-
bejde om bekæmpelse af terrorisme.
3. Formål og indhold
Der er under dagsordenspunktet lagt op til en statusorientering om samar-
bejdet mellem de kompetente myndigheder, der håndterer terrorbekæm-
pelse, herunder fra antiterrorgruppen CTG og EU’s antiterrorkoordinator.
Der vil muligvis blive opfordret til at styrke samarbejdet i EU. Det kan ikke
afvises, at en sådan opfordring vil medføre en drøftelse af hvilke tiltag, der
vil kunne tages i denne henseende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen ikke giver anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
3
Rådsmøde nr. 3837 (retlige og indre anliggender) den 9. - 10. december 2021 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. RIA 9-10/12-21 - pkt. 13
2488698_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser af de øvrige medlems-
landes holdninger til dagsordenspunktet.
10. Regeringens generelle holdning
Man er fra dansk side generelt positivt indstillet over for at styrke samarbej-
det på terrorbekæmpelsesområdet i EU.
Fra dansk side er der dog fokus på, at eventuelle tiltag til styrket samarbejde
i EU ikke medfører unødige komplikationer i det allerede eksisterende sam-
arbejde mellem de europæiske myndigheder, der håndterer terrorbekæm-
pelse.
Fra dansk side har man endvidere fokus på, at udveksling af klassificerede
oplysninger bør ske på bilateralt grundlag i overensstemmelse med den na-
tionale lovgivning, og man kan fra dansk side derfor ikke støtte eventuelle
tiltag, der måtte indebære obligatorisk og/eller automatisk udveksling af så-
danne oplysninger.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samarbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet er løbende blevet forelagt
Folketingets Europaudvalg, herunder senest i forbindelse med orienteringen
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2021.
4