Europaudvalget 2021-22
Videokonference 28/10-21 - økofin Bilag 1
Offentligt
2460139_0001.png
11. oktober 2021
Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's øko-
nomi- og finansministre den 28. oktober 2021
1) Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og rådsimplementerende beslutninger
om EU-landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2021)608, KOM(2021)624, KOM(2021)625
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
Side 2 af 15
Dagsordenspunkt 1:
Implementering af genopretningsfaciliteten
(RRF) og rådsimplementerende beslutninger
vedr. EU-landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2021)608, KOM(2021)624, KOM(2021)625
1. Resume
EU’s genopretningsfacilitet trådte i kraft i februar 2021, og de fleste EU-lande
har offentliggjort
deres genopretningsplaner efter en grundig dialog med Kommissionen om planerne.
Kommissionen har siden medio juni løbende fremlagt forslag til rådsimplementerende beslutninger
vedr. de enkelte landes genopretningsplaner, der herefter skal godkendes i ECOFIN med kvalifi-
ceret flertal. ECOFIN har indtil nu godkendt rådsimplementerende beslutninger for 19 lande.
Kommissionen har ligeledes påbegyndt udbetaling af forudbetalinger til landene.
ECOFIN ventes 28. oktober 2021 igen generelt at gøre status for arbejdet med implementering
af genopretningsfaciliteten og landenes respektive genopretningsplaner og at godkende Kommissio-
nens forslag til rådsimplementerende beslutninger for yderligere 3 lande (Estland, Finland og Ru-
mænien). Yderligere forslag til rådsimplementerende beslutninger ventes fremlagt i sidste kvartal af
2021 eller senere.
Udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten til landene vil blive besluttet, når genopretnings-
planerne er godkendt og i takt med, at landene opnår milepæle og målsætninger i deres genopret-
ningsplaner.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopretningsfaciliteten, der
leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten,
der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutninger vedr. Estlands,
Finlands og Rumæniens genopretningsplaner ifm. ECOFIN 28. oktober på baggrund af Kom-
missionens forslag og på basis af en række principper i overensstemmelse med forordningen om
genopretningsfaciliteten, herunder at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af gen-
opretningsplanerne, hvor karaktererne opfylder minimumskravene i forordningen, som fastlagt i
mandatet givet af Folketingets Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder
og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen anvender alle tilgængelige instru-
menter til at sikre overholdelse heraf.
ECOFIN drøftede status for implementering af genopretningsfaciliteten 19. januar 2021, 16.
februar, 16. marts, 16. april, 18. juni, ligesom ECOFIN godkendte de første 12 genopretnings-
planer 13. juli 2021 og yderligere hhv. 4 planer 26. juli, 2 planer 6. september og 1 plan 5.
oktober 2021. Der henvises til tidligere samlenotater og forelæggelser om genopretningsfaciliteten
og arbejdet med landenes genopretningsplaner i Folketingets Europaudvalg.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0003.png
Side 3 af 15
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lånopta-
gelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-programmer,
særligt en genopretningsfacilitet
(”Recovery
and Resilience Facility”)
på 672,5 mia. euro,
heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som følger en fastlagt forde-
lingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-priser). Rammerne for gen-
opretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021.
Genopretningsplanerne
Arbejdet med at operationalisere genopretningsfaciliteten er i gang. For at modtage
midler fra genopretningsfaciliteten skal EU-landene hver især udarbejde nationale
genopretningsplaner
(”Recovery
and Resilience Plans”),
hvor landene beskriver de tiltag
(reformer og investeringer), som den finansielle assistance fra genopretningsfacili-
teten (direkte støtte og lån) skal finansiere.
Genopretningsplanerne skal bidrage til at adressere landespecifikke anbefalinger
som led i det økonomiske samarbejde i EU (det
europæiske semester),
grøn og digital
omstilling samt til at understøtte vækst, arbejdspladser, økonomisk robusthed og til
økonomisk, social og territorial samhørighed.
1
De fleste EU-lande, herunder Danmark, har på nuværende tidspunkt afleveret deres
genopretningsplaner til Kommissionen,
jf. bilag 2.
Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende beslutninger
De afleverede genopretningsplaner skal vurderes af Kommissionen, der herefter
fremlægger juridisk bindende retsakter i form af forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. planernes indhold. Kommissionens forslag til rådsimplementerede
beslutning skal herefter godkendes af ECOFIN med kvalificeret flertal.
For yderligere information om processen for operationalisering af genopretnings-
faciliteten, herunder vedr. udbetalinger og opfølgningen på de milepæle og målsæt-
ninger for reformer og investeringer, som er fastlagt i de respektive landes genop-
retningsplaner, henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Der har løbende været en uformel bilateral dialog mellem de enkelte lande og Kom-
missionen om landenes genopretningsplaner, herunder på basis af udkast til genop-
retningsplanerne. Formålet med dialogen har været, at landene har haft mulighed
for at styrke deres genopretningsplaner, forud for at planerne afleveres, herunder
for at sikre, at planerne lever op til de krav, som er fastlagt i forordningen om gen-
opretningsfaciliteten, og at Kommissionen er enig heri.
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsfaciliteten, herunder retningslinjer for genopretnings-
planer:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-fa-
cility_en.
1
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0004.png
Side 4 af 15
Kommissionen skal i sin vurdering af landenes genopretningsplaner tage hensyn til
11 forordningsbestemte kriterier
2
, herunder om planen kan forventes effektivt at
bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, at skabe arbejdspladser, at fremme den
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed samt effektivt vil bidrage til grøn
og digital omstilling og til at adressere landespecifikke udfordringer identificeret
som led i det europæiske semester,
jf. boks 1 og bilag 1.
Boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Bidrager til de 6 søjler:
i)
grøn omstilling,
ii)
digital omstilling,
iii)
bæredygtig og inklusiv vækst,
iv)
samhørighed,
v)
Sundhedsmæssig robusthed,
vi)
børn og unge
Adresserer anbefalinger i det europæiske semester
Skaber vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
Alle initiativer efterlever "do no significant harm"
Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Genopretningsplanen har varig virkning
Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
Rimelige og plausible omkostningsskøn
Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
Indeholder sammenhængende reformer og investeringer
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier,
se bilag 1.
Kilde: Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
For hvert af de 11 kriterier gives enten vurderingen A (høj
grad af opfyldelse),
B (middel
grad af opfyldelse)
eller C (lav
grad af opfyldelse).
En
samlet positiv
vurdering af en genop-
retningsplan tildeles under flg. betingelser:
kriterierne 2, 3, 4, 5, 6 og 10 skal alle tildeles vurderingen A
3
, og
for de øvrige 5 kriterier
skal
der tildeles mindst to
A’er og ingen C’er.
Såfremt Kommissionen tildeler en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen,
vil Kommissionen fremlægge forslag til en rådsimplementerende beslutning. For
yderligere generel information om Kommissionens vurdering og indholdet i de
rådsimplementerende beslutninger henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13.
juli 2021.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt vurderinger og forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner.
ECOFIN vedtog 13. juli 2021 rådsimplementerende beslutninger på baggrund af
Kommissionens forslag for de første 12 lande (Portugal, Spanien, Grækenland,
Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien og
2
3
Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
Betingelserne for en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen følger generelt af forordningen om
genopretningsfaciliteten, mens kravet om A til kriterie 4 og 10 følger af hhv. taksonomi-forordningen,
KOM(2018)354,
og finansforordningen.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0005.png
Side 5 af 15
Frankrig) samt 26. juli, 6. september og 5. oktober for yderligere hhv. 4 lande (Kro-
atien, Cypern, Litauen og Slovenien), 2 lande (Irland og Tjekkiet) og 1 land (Malta).
For information om disse lande henvises til samlenotater forud for henholdsvis
ECOFIN 13. juli, 26. juli, 6. september og 5. oktober 2021.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 28. oktober 2021 igen at gøre status for implementering af genop-
retningsfaciliteten og arbejdet med landenes nationale genopretningsplaner.
Der ventes bl.a. orienteret om, at Kommissionen har gennemført udbetaling af for-
udbetalinger til en række lande med godkendte rådsimplementerende beslutninger,
herunder Danmark
jf. bilag 2.
Et land kan anmode om forudbetaling (dvs. udbeta-
ling, inden reformer og investeringer er gennemført), hvor Kommissionen kan ud-
betale op til 13 pct. af hhv. det direkte tilskud og evt. lån, når en rådimplemente-
rende beslutning om det pågældende lands plan er vedtaget i Rådet, og en bilateral
finansierings- og evt. låneaftale mellem Kommissionen og det pågældende land er
indgået.
ECOFIN ventes derudover på grundlag af Kommissionens forslag at godkende de
rådsimplementerende beslutninger for tre lande (Estland, Finland og Rumænien)
med formel vedtagelse i efterfølgende skriftlig procedure (idet ECOFIN 28. okto-
ber er et virtuelt møde, hvor der ikke kan træffes formelle beslutninger).
Rådsimplementerende beslutninger for øvrige lande, hvis planer endnu ikke er fær-
digbehandlet af Kommissionen, ventes vedtaget i sidste kvartal af 2021 eller senere.
Kommissionens vurderinger og forslag vedr. genopretningsplanerne for Estland,
Finland og Rumænien er opsummeret nedenfor,
jf. tabel 1 og 2.
Tabel 1
Kommissionens vurdering af Estland, Finland og Rumæniens genopretningsplaner
1. Bidrager til de 6 søjler*
2. Adressere anbefalinger i det europæiske semester
3. Skabe vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
4. Alle initiativer efterlever "do
no significant harm"
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
11. Indeholder sammenhængende reformer og investeringer
Samlet positiv vurdering af genopretningsplan
Estland
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
B
Ja
Finland
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Rumænien
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Anmk: For uddybning af de 11 kriterier, se bilag 1. *De 6 søjler vedrører i) grøn omstilling, ii) digital omstilling,
iii) bæredygtig og inklusiv vækst, iv) samhørighed, v) Sundhedsmæssig robusthed, vi) børn og unge.
For uddybning af Kommissions vurdering for de enkelte lande henvises til bilag 3
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for genopretningsplaner
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
Side 6 af 15
For Finland og Rumænien tildeler Kommissionen den højeste karakter A på alle
vurderingskriterier på nær kriteriet vedr. omkostningsskøn, hvor Kommissionen gi-
ver karakteren B. For Estland tildeler Kommissionen den højeste karakter A på alle
vurderingskriterier på nær kriteriet vedr. omkostningsskøn og kriteriet om sammen-
hængende reformer og investeringer, hvor Kommissionen giver karakteren B.
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsimplementerende beslutninger vedr. alle
3 landes genopretningsplaner på grundlag af en samlet
positiv
vurdering af planerne.
Kommissionen fremhæver bl.a. i sin vurdering af de tre planer, at:
Alle
planer vurderes at opfylde kravet om at adressere alle eller størstedelen af
landets
anbefalinger i det europæiske semester
i 2019 og 2020.
Alle
planer vurderes at opfylde
“do-no-significant-harm”-princippet
(dvs.
kravet om, at ingen tiltag må gøre betydelig skade mod EU’s miljø og klimamål).
I planerne udgør skønnede omkostninger til
klimatiltag
forbundet med gen-
opretningsplanen
en større andel
af direkte støtte end det forordningsfastsatte krav
(minimum 37 pct.). Klimatiltagenes andel udgør ca. 41 pct. i Rumæniens plan
og 42 pct. i Estlands plan samt ca. 50 pct. i Finlands plan,
jf. også figur 1.
I planerne er der bl.a. tiltag til energieffektivisering (Finland, Estland og Rumæ-
nien) og bæredygtig transport (Estland og Rumænien).
I planerne udgør de skønnede omkostninger til
digitale tiltag
en større andel
af
direkte støtte og lån end det forordningsfastsatte krav (minimum 20 pct.). An-
delen af digitale tiltag udgør ca. 21 pct. i Rumæniens plan, 22 pct. i Estlands plan
og 27 pct. i Finlands plan,
jf. også figur 1.
I planerne er der bl.a. tiltag til mere digitalisering af den offentlige og private
sektor (Finland, Estland og Rumænien), sundhedsvæsenet (Finland) samt rets-
væsenet (Rumænien).
Planerne vurderes at opfylde kravet om tilstrækkelige
kontrol- og revisions-
mekanismer
ifm. implementeringen af genopretningsplanerne, som således
vurderes at være tilstrækkelige til at undgå, forebygge, opdage og rette op på
korruption, svindel og habilitetskonflikter samt undgå dobbeltfinansiering.
Alle planer vurderes at opfylde kravet om
effektive mål og milepæle
for gen-
nemførelsen af genopretningsplanerne.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0007.png
Side 7 af 15
Tabel 2
Overblik over indhold i Estlands, Finlands og Rumæniens genopretningsplaner
Estland
Direkte støtte og lån (mia. euro)
1
Direkte støtte
Lån
Initiativer (antal)
Reformer
Investeringstiltag
Mål og milepæle (antal)
2
1,0
1,0
-
41
16
25
124
Finland
2,1
2,1
-
57
18
39
140
Rumænien
29,1
14,2
14,9
171
64
107
507
Anm.:
1
i løbende priser. 70 pct. af den direkte støtte tilkendes i 2021-22, mens de 30 pct. tilkendes i 2023. Fordelin-
gen af de 30 pct. afhænger af EU-landenes udvikling i BNP i perioden 2020-21. Den forventede tildeling er
baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fra EU’s
genopretningsfacilitet
fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes BNP.
2
Milepæle
er
kvalitative
målsætninger (fx vedtagelse af lovgivning, gennemførelse af et investeringsprojekt mv.).
Mål er
kvantitative
målsætninger (fx antal investeringsprojekter mv.).
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning vedr. Estlands, Finlands og Rumæniens
genopretningsplaner.
Figur 1
Klimatiltag og digitale tiltag i Estlands, Finlands og Rumæniens genopretningsplaner
Pct. af tilskud og evt. lån
60
50
40
30
20
10
0
Rumænien
Estland
Klimatiltag
Digitale tiltag
Pct. af tilskud og evt. lån
Finland
Kilde: Kommissionens vurdering af Maltas genopretningsplan.
Anm.: De skønnede omkostninger til hhv. klimatiltag og digitale tiltag er opgjort som andel af forventede direkte
tilskud.
For en uddybning af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. de tre landes genopretningsplaner henvises til bilag 3.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om ECOFIN-drøftelsen om imple-
mentering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godkendelse af Kommissionens
forslag til rådsimplementerede beslutninger for de enkelte landes genopretningspla-
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
Side 8 af 15
ner. Europa-Parlamentet lægger generelt vægt på, at lande som modtager finansie-
ring fra genopretningsfaciliteten efterlever EU’s fundamentale rettigheder og rets-
statsprincippet, og at genopretningsplanerne bidrager til bl.a. grøn og digital omstil-
ling, samhørighed samt en styrket krisehåndtering.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godken-
delse af Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslutninger for de en-
kelte landes genopretningsplaner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser for gældende dansk ret.
Det bemærkes, at der med finansloven for 2021 er indarbejdet virkningen af en
forventet hjemtagelse af midler fra EU's genopretningsfacilitet.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte fra gen-
opretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som
Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet.
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser, i
det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økonomisk
genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke i sig
selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommissionen skønner, at EU-genop-
retningsfonden samlet set kan løfte det danske BNP med 0,4-0,6 pct. i 2024 og øge
beskæftigelsen med 8.000 personer.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretningsfaciliteten.
Midler til Danmark som led i udmøntningen af genopretningsinstrumentet kan un-
derstøtte den økonomiske genopretning, vækst, arbejdspladser samt grøn og digital
omstilling i Danmark.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
Side 9 af 15
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, omend det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete
implementering. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirk-
somheder i forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i
andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte de rådsimplementerende beslutninger
vedr. Estlands, Finlands og Rumæniens genopretningsplaner på baggrund af Kom-
missionens forslag og vurdering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopret-
ningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om
EU’s flerårige finansielle ramme og genopretningsinstrument (Next
Generation EU)
samt forordningen om genopretningsfaciliteten, der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutnin-
ger vedr. Estlands, Finlands og Rumæniens genopretningsplaner ifm. ECOFIN 28.
oktober 2021 på baggrund af Kommissionens forslag og på basis af en række prin-
cipper i overensstemmelse med forordningen om genopretningsfaciliteten, herun-
der at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af genopretningspla-
nerne, hvor karaktererne opfylder minimumskravene i forordningen, som fastlagt i
mandatet givet af Folketingets Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13.
juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s funda-
mentale rettigheder og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen
anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse heraf.
For danske generelle prioriteter vedr. genopretningsfaciliteten henvises til samleno-
tater og forelæggelser, herunder forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg
16. juni 2020 og forelæggelsen forud for ECOFIN 6. oktober 2020.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten
og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner hen-
vises til samlenotatet og forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
Side 10 af 15
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten og rådsimplementerende be-
slutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli 2021, samt til ori-
entering 22. juli (skriftlig), 2. september og 1. oktober forud for ECOFIN hhv. 26.
juli, 6. september og 5. oktober 2021.
Samlenotat om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til forhandlingsoplæg 16. juni 2020,
og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar, 16. februar, 16. marts, 16. april
og 18. juni 2021.
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg fik en orientering om forventningerne
til indholdet af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende be-
slutning vedr. den danske plan i forbindelse med et fælles samråd 16. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten er oversendt til Europaud-
valget 25. juni 2020.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0011.png
Side 11 af 15
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilag - boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet i genopretningsplanerne
må ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder foranstaltninger til gennemførelse af reformer og investeringer, der repræ-
senterer sammenhængende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0012.png
Side 12 af 15
Bilag 2: Status for EU-landenes genopretningsplaner
Bilagstabel 1
Status for EU-landenes genopretningsplaner
primo oktober 2021
Mulig finansiel assistance
(mia. euro)
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
3. maj
22. april
31. maj
29. april
30. april
30. april
28. maj
2. juni
28. april
12. maj
30. april
21. juni
19. juli
22. juni
16. juni
27. september
21. juni
2. juli
16. juni
17. maj
30. april
18. juni
27. maj
29. april
28. april
28. maj
30. april
15. maj
30. april
15. maj
30. april
13. juli
8. juli
17. juni
5. oktober
4. oktober
23. juni
17. juni
16. juli
22. juni
8. juli
22. juni
2. juli
18. juni
16. september
Plan afleveret
30. april
Beslutningsforslag
1
23. juni
Direkte støtte
2
5,9
6,3
1,0
1,6
1,0
2,1
39,4
17,8
1,0
68,9
6,3
2,0
2,2
0,1
0,3
6,0
23,9
13,9
14,2
6,3
1,8
69,5
3,3
7,1
25,6
7,2
3,5
Lån
3
32,4
4,2
1,5
21,3
1,9
16,4
164,9
12,5
24,2
121,7
3,7
2,1
3,3
4,3
0,9
55,1
36,2
14,5
15,2
6,4
3,3
84,6
32,2
15,2
234,5
9,9
27,0
23,9
13,9
14,3
6,6
1,8
69,5
3,2
7,0
27,9
7,2
4,5
12,1
2,7
15,0
0,0
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
-
0,9
2,3
-
-
0,2
9,0
0
-
1,8
0,4
1,0
1,6
1,0
2,1
40,9
17,8
1,0
68,9
6,3
1,8
2,2
0,1
0,3
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7
0,0
122,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0
9,0
0,8
0,2
0,3
0,01
-
-
16,0
-
5,1
2,3
-
1,7
0,1
5
0,2
0,03
-
Ansøgt finansiel assistance
(mia. euro)
4
Direkte støtte
5,9
Lån
0,0
Udbetalt assistance
(mia. euro)
Direkte støtte
0,8
Lån
-
Anm.:
1
Kommissionens forslag til rådsbeslutninger om genopretningsplaner. Forslag, hvor dato for fremlæggelse er markeret med kursiv, er også rådsgod-
kendt på ECOFIN 13. juli.
2
Fordelingen af direkte støtte er baseret på Kommissionens efterårsprognose, oktober 2020, for udviklingen i EU-
landenes BNP 2020-21.
Den endelige tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-
landenes BNP. Fordelingskriterierne fremgår af forordningen om genopretningsfaciliteten samt
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-
eu/health/coronavirus-response/recovery-plan-europe/pillars-next-generation-eu_en.
3
Lån til et land kan som udgangspunkt udgøre op til 6,8 pct.
af dets BNI i 2019.
4
Baseret på Kommissionens offentliggjorte forslag til rådsimplementerend beslutninger om genopretningsplaner, hvor muligt.
5
Knap 1,5 mia. kr. udbetalt af Komissionen 2. september 2021.
Kilde: Komissionens pressemeddeleser om indleverede genopretningsplaner og udbetalinger.
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0013.png
Side 13 af 15
Bilag 3: Kommissionens vurdering og forslag vedr. Estlands, Finlands
og Rumæniens genopretningsplaner
Kommissionens vurdering af Estlands genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Estlands genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 982 mio. euro (heraf finansierer RRF ca. 969 mia.
euro i tilskud
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 403 og 208 mio. euro.
Planen har også fokus på bl.a. at forbedre adgangen til sundhedssystemet, social inklusion og hvidvaskbekæmpelse.
NGEU
4
skønnes at løfte Estlands BNP med 0,8-1,3 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 4.000 personer.
Klimatiltag udgør 41,5 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 2
Grøn omstilling i virksomheder
(215 mio. euro). Fx støtte til
ændring af forretningsmodeller mhp. mere brug af effektive grønne tek-
nologier.
Nr. 5
Bæredygtig transport
(96 mio. euro). Fx investeringer i elektri-
ficering af jernbanenettet.
Nr. 4
Energi og energieffektivitet
(91 mio. euro). Fx energirenove-
ring af bygninger og investeringer i lagring af elektricitet.
Digitaliseringstiltag udgør 21,5 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 3
Digital stat
(122 mio. euro). Fx digitalisering af den offentlige
sektor (bl.a. nyt it-system mhp. at bekæmpe hvidvask).
Nr. 1
Digital omstilling af virksomheder
(86 mio. euro). Fx finansiel
støtte til digital omstilling i
SMV’er og mikrovirksomheder
i alle sektorer.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Forbedre adgangen til sundhedsydelser
bl.a. ved at etablere et medicinsk campus i det nordlige Estland, modernisering af elektroniske
sundhedssystemer, styrkelse af sundhedspleje samt håndtering af mangel på sundhedspersonale.
Fokus på social retfærdighed
bl.a. ved at skabe bedre incitamenter til beskæftigelse blandt unge via både løn- og uddannelsesstøtte, forlængelse
af dagspengeperioden i perioder med høj arbejdsløshed og tiltag mhp. at reducere lønforskelle mellem køn.
Styrkelse af virksomheders konkurrenceevne
bl.a. ved udvikling af regionale og landespecifikke eksportstrategier og udvikling af innovative for-
retningsområder på vigtige udenlandske markeder.
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Karakter
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især grøn og digital
omstilling, bæredygtig og inklusiv vækst samt, og sundhed, men også betydelige bidrag til de
øvrige søjler.
A
A
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, sundhed, social inklusion og hvidvaskbemkæmpelse.
NGEU
4
, herunder især Estlands genopretningsplan, skønnes at øge Estlands BNP med 0,9-1,3
pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 4.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 403, mio. euro svarende til 41,5 pct. af det samlede tilskud fra fra
RRF til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 208 mio. euro svarende til ca. 21,5 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og institutioner samt tiltag vedr. bla. sundhed, uddannelse, dgitalisering samt
grøn omstilling.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og opdage svindel,
korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er delvis sammenhæng mellem reformerne og investeringerne i planen, særligt
understøttelse af digital og grøn omstilling. Planen har generelt mere fokus på investeringer end
reformer. Planen kunne med fordel have indeholdt komplementerende reformer vedr. bl.a. social
sikkerhedsnet og på sundhedsområdet.
A
A
A
A
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder sammenhængende reformer
og investeringer
A
A
B
A
B
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s.46 og 49-50.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Estland:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0014.png
Side 14 af 15
Kommissionens vurdering af Finlands genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Finlands genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 2,1 mia. euro (i tilskud
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 1.050 og 565 mio. euro.
Planen har også fokus på bl.a. beskæftigelse, videreuddannelse, og på at forbedre sundheds- og socialvæsenet på tværs af landet.
NGEU
4
skønnes at løfte Finlands BNP med 0,4-0,6 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 8.000 personer.
Klimatiltag udgør 50,1 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 1.2
Reformer og investeringer i industrien til støtte af den
grønne og digitale omstilling
(326 mio. euro). Fx finansiel støtte til in-
novationsprojekter målrettet sektorer med højt energiforbrug.
Nr. 1.1
Omstilling af energisystemet
(319 mio. euro). Fx investerin-
ger i energiinfrastruktur og nye energiteknologier.
Nr. 3.3
Forskning og innovation mv.
(192 mio. euro). Fx udvikling
af løsninger til mindsket udledningen af drivhusgasser for innovative
virksomheder.
Nr. 1.3
Reduktion af bygningers påvirkning på klimaet
(110 mio.
euro). Fx energieffektiviseringer af bygninger.
Klimatiltag udgør 27 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 2.1
Digital infrastruktur
(135 mio. euro). Fx udbredelse af højha-
stighedsinternet i landdistrikter.
Nr. 4.1
Forbedre tilgængeligheden af velfærd og sundhedsydel-
sers omkostningseffektivitet
(145 mio. euro). Fx digitale løsninger til
at sikre bedre pleje.
Nr. 1.1
Omstilling af energisystemet
(62 mio. euro). Fx investerin-
ger i infrastruktur og teknologier for vedvarende energi.
Nr. 2.2
Fremme af digitalisering
(62 mio. euro). Fx investering i
data-drevet innovation.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Styrkelse af beskæftigelsen
bl.a. ved reform af den offentlige arbejdsformidling mhp. at øge beskæftigelsesfrekvensen.
Fremme af sundhed og omsorg
bl.a. ved investeringer i effektiviseringer af sundhedsvæsenet, fokus på hurtigere og mere lige adgang til sociale
og sundhedsmæssige tjenester samt fremme af forebyggelse og tidlig diagnosticering af sygdomme.
Små og mellemstore virksomheder:
bl.a. finansiel støtte til virksomheder i kulturelle og kreative sektorer til at udvikle innovative tjenester og drifts-
modeller samt til turisme- og rejsesektoren.
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no
significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima og
digitalisering, bæredygtig og inklusiv vækst, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, videruddannelse, social inklusion, beskæftigelse, forskning og innovation,
overvågning af privat gæld, sundhed, social pleje og hvidvaskbekæmpelse.
NGEU
4
, herunder især Finlands genopretningsplan, skønnes at øge Finlands BNP med 0,4-0,6
pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 8.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 1,1 mia. euro svarende til 50,1 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 565 mio. euro svarende til ca. 27 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af offentlig
administration og institutioner samt tiltag vedr. bla. sundhed, beskæftigelse, uddannelse,
digitalisering samt grøn omstilling.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og opdage svindel,
korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere de vigtigste udfordringer.
A
A
A
A
A
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder sammenhængende reformer
og investeringer
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s. 49 og 53.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Finland:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
Videokonference økonomi- og finansministre den 28. oktober 2021 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 28/10-21
2460139_0015.png
Side 15 af 15
Kommissionens vurdering af Rumæniens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Rumæniens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 29,2 mia. euro (heraf finansierer RRF 14,2
mia. euro i tilskud
1
og 14,9 mia. euro i lån).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 12,0 og 6,0 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. at forbedre den offentlige administration, sikre finanspolitisk holdbarhed og reform af pensionssystemet samt styrke
sundhedssystemet.
NGEU
4
skønnes at løfte Rumæniens BNP med 1,8-2,9 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 90.000 personer.
Klimatiltag udgør 41 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 4
Bæredygtig transport
(4,1 mia. euro). Fx fremme af bæredyg-
tig bytrafik via nuludledning af den offentlige transport og incitamenter
for øget privat brug af nuludledningskøretøjer.
Nr. 5
Renoveringsbølge
(2,2 mia. euro). Fx energirenovering af hi-
storiske bygninger.
Nr. 6
Energi
(1,0 mia. euro). Fx udfasning af produktionen af kul og
brunkul.
Nr. 10
Lokale fonde
(1,6 mia. euro). Fx investeringer i en bæredyg-
tig jernbaneinfrastruktur.
Digitaliseringstiltag udgør 20.5 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 7
Digital omstilling
(1,8 mia. euro). Fx digital omstilling af den of-
fentlige administration (bl.a. vedr. retsvæsenet, offentlige udbud og
sundhedssektoren).
Nr. 15
Uddannelse
(1,1 mia. euro). Fx digitalisering af uddannelses-
processer og fokus på at fremme digitale færdigheder.
Nr. 9
Erhvervsstøtte, forskning, udvikling og innovation
(1,1 mia.
euro). Fx investeringer til fremme af virksomheders digitale omstilling.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Styrkelse af den offentlige administration
bl.a. ved tiltag til at styrke retsvæsenets effektivitet og bekæmpe korruption.
Modernisering af det rumænske system for sociale ydelser
bl.a. ved reformer for minimumsindkomster og af pensionssystemet.
Fokus på
finanspolitisk holdbarhed,
styrkede budgetrammer, bedre udgiftskontrol og skatteadministration.
Styrkelse af sundhedssystemets modstandsdygtighed
bl.a. ved investering i moderne hospitalsinfrastruktur (udstyr, faciliteter) for at sikre pati-
entsikkerhed og reducere risikoen for sundhedsrelaterede infektioner på hospitaler.
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima og
digitalisering, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, holdbarheden af de offentlige finanser og pensionssystemet, sundhed, offentlig
administration, retsvæsen og korruptionsbekæmpelse, erhvervsklimaet og uddannelse.
NGEU
4
, herunder især Rumæniens genopretningsplan, skønnes at øge Rumæninens BNP med
1,8-2,9 pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 90.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 12,0 mia. euro svarende til 41,0 pct. af det samlede tilskud og lån
fra RRF til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 6,0 mia. euro svarende til ca. 20,5 pct. at det samlede
tilskud og lån fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af
pensionssystemet, sociale ydelser, offentlig administration, sundhed, uddannelse digitalisering
samt grøn omstilling.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv. Planen indeholder
specifikke milepæle mhp. at sikre, at der før den første udbetaling er etableret et system til
overvågning af planens implementering samt tilstrækkelig administrativ kapacitet til at udføre
revision.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere de vigtigste udfordringer.
A
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
A
A
A
A
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
A
A
B
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
A
11. Indeholder sammenhængende reformer
og investeringer
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud og lån.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s. 56 og 60.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Rumænien:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en