Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3821 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
2465471_0001.png
Skriftlig orientering af Folketingets Europaudvalg om det ekstra-
ordinære energirådsmøde den 26. oktober 2021
Dato
19. oktober 2021
J nr.
2021-3950
Det slovenske formandskab har med kort varsel indkaldt til et ekstra-
ordinært energirådsmøde den 26. oktober om de stigende energipri-
ser. Sagen forelægges til orientering.
1. Stigende energipriser
Den politiske debat i energirådet om energipriser forventes at ske som
opfølgning på stats- og regeringschefernes drøftelse af samme emne
på mødet i Det Europæiske Råd den 21.-22. oktober.
Drøftelsen forventes desuden at tage udgangspunkt i
det ”værktøjska-
talog”,
som Kommissionen har præsenteret i
sin meddelelse om ener-
gipriser. Fokus vil sandsynligvis være på, hvilke tiltag det vil være re-
levante at tage nationalt og på europæisk niveau.
I Kommissionens meddelelse indgår blandt andet en analyse af årsa-
gerne bag de stigende energipriser samt et ”katalog” over værktøjer,
som EU-landene kan anvende i forhold til at håndtere situationen på
nationalt niveau. Kataloget fokuserer også på, hvilke tiltag som Kom-
missionen vil iværksætte.
Stigningerne i energipriserne på el og gas skyldes et sammenfald af
faktorer. Dette bekræftes også af Kommissionens analyse. Faktorer,
der har haft betydning, er blandt andet en kold vinter i 2020/2021, øget
efterspørgsel efter energi som opfølgning på COVID-19-genåbningen,
lave niveauer i de europæiske gaslagre, som der er behov for at fylde
op inden vinteren, samt mindre vandkraft og vind henover sommeren.
Kommissionen har dog
ligesom andre centrale aktører nationalt og
på europæisk niveau
vurderet, at energipriserne sandsynligvis vil
falde igen i første halvdel af 2022.
Regeringen finder ikke, at der med basis i den nuværende situation er
grundlag for strukturelle ændringer af
EU’s energipolitik.
Dette gælder
i særdeleshed EU’s kvotehandelssystem
og den europæiske regule-
ring af el- og gasmarkedet.
Side 1/2
Ekstraordinært rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 26. oktober 2021 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde transport, tele og energi 26/10-21 (energidelen)
2465471_0002.png
Kvotehandelssystemet er et centralt instrument i at sikre en omkost-
ningseffektiv indfrielse af EU’s klimamål,
og det er kun en mindre andel
af de stigende energipriser, der kan begrundes i CO2-kvoteprisen.
El- og gasmarkedsreguleringen, der er baseret på en markedsmæssig
tilgang, vurderes generelt som velfungerede samt central for at opnå
konkurrencedygtige priser og en omkostningseffektiv grøn omstilling.
Kommissionen deler denne opfattelse, idet deres værktøjskasse ikke
peger på tiltag, der strukturelt vil ændre på vigtige indre markeds-regler
som EU’s kvotehandelssystem eller elmarkedet.
I stedet peger de på tiltag og analyser, der kan iværksættes på EU-
niveau, og som blandt andet omhandler bedre monitorering, integra-
tion af regionale energimarkeder og styrkelse af indsatsen med at
fremme vedvarende energi.
For regeringen er det desuden væsentligt, at de nuværende høje ener-
gipriser ikke afsporer drøftelserne om Fit for 55-pakken, der skal ud-
mønte EU’s øgede 2030-klimamål.
Tværtimod er det vigtigt at fortsætte med at fremskynde den grønne
omstilling på europæisk niveau. Det gælder både i forhold til at øge
indsatsen for at fremme vedvarende energi og energieffektivitet, da det
på sigt vil være med til at afhjælpe udfordringerne med svingende
energipriser. Kommissionens værktøjskasse flugter fint med disse
hensyn.
Regeringen anerkender dog samtidig, at de høje energipriser kan blive
en udfordring for især de europæiske lavindkomsthusholdninger her til
vinter. Der findes dog allerede en række værktøjer, som medlemssta-
terne kan benytte sig af for at håndtere situationen på nationalt niveau.
Regeringen hilser derfor Kommissionens værktøjskasse velkommen,
da den netop fokuserer på de værktøjer, som medlemsstaterne kan
gøre brug af. Der er eksempelvis tale om indkomststøtte til særlige ud-
satte grupper
a la den grønne check
og sænkning af energiafgifter.
Side 2/2