Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3862 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2548187_0001.png
Samlenotat
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 4.-5. april 2022
Kultur og sport
8. Rådskonklusioner om styrkelse af interkulturel udveksling gennem kunstneres
og kulturfagfolks mobilitet og gennem flersprogethed i den digitale tidsalder
side
2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
9. Rådskonklusioner om opbygning af en europæisk strategi for det industrielle
kulturelle og kreative økosystem
side 6
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
10. Fremme af borgernes, især unges, adgang til og deltagelse i kultur, der udbydes
i EU
side 10
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
11. Rådskonklusioner om sport og fysisk aktivitet som en lovende løftestang for ad-
færdsændring til fordel for en bæredygtig udvikling
side 13
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
12.
Fremme af EU’s værdier gennem sporten
og dens organisering
side 17
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
23. marts 2022
ASJ
Jour. nr. 27695
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Ad 8. Rådskonklusioner om styrkelse af interkulturel udveksling gennem
kunstneres og kulturfagfolks mobilitet og gennem flersprogethed i den di-
gitale tidsalder
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det franske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om at styrke
kulturudvekslingen på tværs af lande. Der lægges for det første op til at øge informa-
tionsindsatsen om kulturaktørers mulighed for at tage ophold i andre lande og i øv-
rigt arbejde for at lette aktørernes mobilitet på tværs af grænserne. For det andet fo-
reslås det at forbedre adgangen til europæiske værker ved at mindske sproglige bar-
rierer; bl.a. gennem de muligheder, som digitale oversættelsesværktøjer byder.
Rådskonklusionsudkastet skal bl.a. ses med baggrund i det franske formandskabs-
program, der bl.a. har fokus på at fremme kulturel og sproglig mangfoldighed og på
behovet for at hjælpe kultursektoren i gang efter corona-pandemien.
Udkastet til rådskonklusioner tager bl.a. afsæt i, at EU er kendetegnet ved kulturel
og sproglig mangfoldighed og fælles grundlæggende værdier, som er med til at un-
derstøtte friheden til at skabe samt udveksle med andre lande i Europa. Og resten af
verden. Den kunstneriske frihed og kulturelle mangfoldighed bidrager i sidste ende
til gensidig forståelse og respekt for andre kulturer og sprog.
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte fokus på, hvordan
kulturudvekslingen kan styrkes på tværs af de europæiske lande og resten af verden
gennem øget information om muligheder for at opholde sig i andre lande og op-
mærksomhed på afhjælpning af hindringer samt gennem fokus på sproglig mang-
foldighed. For regeringen er det samtidig vigtigt, at en informationsindsats i for-
hold til kunstneres mobilitet ikke medfører unødige ressourcer og administrative
byrder, men kan gennemføres på en hensigtsmæssig måde under hensyn til eksiste-
rende strukturer og indsatser i de enkelte medlemslande og i EU-regi. Når det gæl-
der initiativer til fremme af flersprogethed, ser regeringen med interesse på de mu-
ligheder, som digitale værktøjer giver, men understreger samtidig, at teknologien
ikke kan erstatte menneskers oversættelse af ord og tekster og den direkte dialog
mellem mennesker. Regeringen kan imidlertid tilslutte sig det foreliggende konklu-
sionsudkast, der alene rummer opfordringer til medlemsstaterne og Kommissionen.
Rådskonklusionsudkastet forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 4.-5. april 2022.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner følger bl.a. op på Rådets kulturarbejdsplan for 2019-
2022, særligt arbejdsplanens prioritetsområde C om ”Et økosystem, der støtter
Side 2
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0003.png
kunstnere og fagfolk inden for den kulturelle og kreative sektor”, hvorunder der er
særligt fokus på status og arbejdsvilkår for kunstnere og fagfolk inden for kultur-
sektoren samt på flersprogethed og oversættelse.
Konklusionsudkastet skal ligeledes ses i forlængelse af det franske formandskabs-
program, der har et ”menneskeligt Europa” som en af de
tværgående hovedpriorite-
ter. Her understreges det borgerrettede perspektiv og det vigtige i, at man i Europa
er stolt af sin kultur.
Hvad angår selve kulturområdet, er der i formandskabsprogrammet en målsæt-
ning om at give kulturen en central plads i genopretningen af Europa efter COVID-
19. Konkret lægges der bl.a. op til at understøtte kultursektoren ved at have fokus
på at fremme kulturel og sproglig mangfoldighed.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner tager bl.a. afsæt i, at EU er kendetegnet ved kultu-
rel og sproglig mangfoldighed og fælles grundlæggende værdier, som er med til at
understøtte friheden til at skabe samt udveksle med andre lande i Europa
og
med resten af verden. Der henvises til, at fokus på kunstnerisk frihed og mangfol-
dighed i sidste ende bidrager til gensidig forståelse og respekt i forhold til andre
kulturer og sprog.
Der lægges op til en toleddet indsats for at styrke dialogen og udvekslingen på
tværs af grænserne: 1) Fremme mobiliteten for kunstnere og kulturfagfolk gennem
øget information om muligheder og fokus på afhjælpning af hindringer og 2)
fremme indsatsen til fordel for den sproglige mangfoldighed og dermed adgangen
til europæiske kulturelle værker.
Hvad angår indsatsen om at
fremme af mobiliteten
i kultursektoren, opfordres
Kommissionen bl.a. til at samle oplysninger, der er relevante for kunstnere og kul-
turfagfolk, når de ønsker at tage ophold i andre lande, ligesom Kommissionen op-
fordres til at gøre disse oplysninger tilgængelige f.eks. på den allerede eksisterende
CulturEU-hjemmeside,
som giver råd om EU-støtte målrettet kultursektoren. Med-
lemsstaterne opfordres bl.a. til at etablere eller fortsætte deres respektive støtte til
mobilitet, ligesom de opfordres til at samarbejde på tværs af nationale myndighe-
der for at rådgive kulturaktører fra andre lande om, hvad de skal være opmærk-
som på, når de tager ophold i det pågældende land.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres derudover bl.a. til at lette kulturak-
tørers muligheder for at rejse til og tage ophold i andre lande. Der er endvidere en
opfordring om at inddrage klimahensyn og hensynet den grønne dagsorden ved
f.eks. at anerkende og fremme online udveksling og brugen af de mindst forure-
nende transportmidler, hvor de er muligt.
I forhold til indsatsen til fordel for
flersprogethed
opfordres Kommissionen bl.a. til
at fremme en EU-strategisk tilgang til flersprogethed i det digitale miljø. Endvi-
dere opfordres Kommissionen bl.a. til at udnytte mulighederne ved sprogteknologi,
Side 3
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0004.png
så Kommissionens hjemmesider og øvrige kommunikationsværktøjer i større om-
fang end i dag kan oversættes til alle EU’s sprog.
Medlemsstaterne og Kommissio-
nen opfordres endvidere bl.a. til at fremme og overvåge niveauet for kulturel og
sproglig mangfoldighed
bl.a. ved at sætte fokus på oversættelse og en styrket di-
gital politik. F.eks. opfordres der til at overveje udviklingen og brugen på europæ-
isk niveau af automatiske oversættelsessystemer, der dækker samtlige sprog i EU.
Endvidere opfordres der til at fremme flersprogethed og sprogbevidsthed i alle led
af uddannelsessystemet, herunder som led i et livslang læringsperspektiv. Bl.a. fo-
reslås det på europæisk niveau at gennemføre bevidsthedskampagner i stil med
f.eks. Den Europæiske Sprogdag. Derudover foreslås det at bygge videre på en
række anbefalinger fra en
arbejdsgruppe om oversættelse og flersprogethed
under
den åbne koordinationsmetode. Bl.a. opfordres der til at sætte fokus på oversæt-
telse som profession, ligesom der bl.a. opfordres til anvendelse og videreudvikling
af sprogteknologi på europæisk plan.
Der lægges endelig op til at udveksle god praksis og gøre status på opfølgningen på
rådskonklusionerne i 2025.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske kon-
sekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist den 3. marts 2022. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det foreliggende udkast til rådskonklusioner bakkes generelt op af medlemssta-
terne. Der har fra en gruppe af lande, herunder også fra dansk side, bl.a. været ar-
Side 4
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
bejdet for, der ikke som udgangspunkt blev lagt op til at etablere nye informations-
strukturer til rådgivning om mobilitetsspørgsmål. Dette vurderes at være imøde-
kommet i det foreliggende udkast til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte fokus på, hvordan
kulturudvekslingen kan styrkes på tværs af de europæiske lande
og resten af
verden
gennem i dette tilfælde øget mobilitet og sproglig mangfoldighed.
For regeringen er det samtidig vigtigt, at en informationsindsats i forhold til
kunstneres mobilitet ikke medfører unødige ressourcer og administrative byrder,
men kan gennemføres på en hensigtsmæssig måde under hensyn til de enkelte
medlemslandes og EU’s eksisterende strukturer
og indsatser.
Når det gælder initiativer til fremme af flersprogethed, ser regeringen med inte-
resse på de muligheder, som digitale værktøjer giver, men understreger samtidig,
at teknologien ikke kan erstatte menneskers oversættelse af ord og tekster og den
direkte dialog mellem mennesker. Regeringen kan imidlertid tilslutte sig det fore-
liggende konklusionsudkast, der alene rummer opfordringer til medlemsstaterne
og Kommissionen. I den forbindelse er det vigtigt, at der i forbindelse med udvik-
ling af sprogteknologi og andre digitale værktøjer tænkes behovet for databeskyt-
telse ind fra start.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Ad 9. Rådskonklusioner om opbygning af en europæisk strategi for det in-
dustrielle kulturelle og kreative økosystem
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om opbygning af en euro-
pæisk strategi, som retter sig mod alle kulturelle og kreative sektorer. Sigtet er at
fremme de kulturelle aktører og deres ”aktiver” i form af strukturer og indhold, så
kultursektoren bedre rustes til at udnytte fordelene ved det indre marked og deltage
i den globale konkurrence.
Rådskonklusionsudkastet skal bl.a. ses med baggrund i det franske formandskabs-
program på kulturområdet, der har som ambition at sætte kulturen i hjertet af gen-
opretningen af Europa efter COVID-19. Med strategien ønsker formandskabet at
forbedre muligheden for innovation og kreativitet i kultursektoren, ligesom for-
mandskabet ønsker at fremme eksportmulighederne for sektoren.
Konklusionsudkastet tager afsæt i de fælles udfordringer og muligheder, som de
kulturelle og kreative sektorer står over for som f.eks. følgerne af COVID-19, den di-
gitale omstilling, den grønne omstilling, den globale konkurrence, herunder fra
tech-giganterne. På den baggrund opfordres medlemsstaterne bl.a. til at udveksle
god praksis mht., hvordan man kan skabe innovation og nye forretningsmodeller,
fremme og synliggøre europæiske værker og fremme regelmæssigt kultursamarbejde.
Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til at gennemføre strategien, som har
følgende fem indsatsområder:1) Forbedre kulturelle og kreative virksomheders ad-
gang til støtte, 2) anspore til udvikling af færdigheder og efteruddannelse, 3) opret-
holde og bekræfte europæisk kulturel rigdom og mangfoldighed i den digitale tidsal-
der, 4) styrke de kulturelle og kreative sektorers eksportmuligheder og 5) fremme an-
svarlige politikker
f.eks. i forhold til den grønne dagsorden
inden for sektorerne.
Regeringen støtter ambitionen om, at EU-landene ud fra en fælles strategi arbejder
sammen om at styrke de kulturelle og kreative sektorer efter COVID-19 og i lyset af
presset fra globale aktører, herunder tech-giganter. Målet er, at europæerne også i
fremtiden har adgang til mangfoldigt kultur- og medieudbud, som er funderet i en
europæisk tradition og de europæiske samfundsmodeller. Regeringen deler opfattel-
sen af, at kulturen spiller en væsentlig rolle for de europæiske demokratier og vær-
dier.
Regeringen sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om det er mest effektivt at have én
strategi for samtlige kulturelle og kreative sektorer, som spænder over en lang række
aktører fra museer og arkiver til kunsthåndværk, musik og film, og som har forskel-
lige vilkår og i øvrigt også forskellige reguleringsrammer. Risikoen ved denne til-
gang er, at strategien umiddelbart forekommer mindre målrettet og muligvis min-
dre effektiv. Da der imidlertid blandt de øvrige lande er generel opbakning til, at
Side 6
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0007.png
strategien skal rette sig mod en bred målgruppe, kan regeringen støtte det forelig-
gende rådskonklusionsudkast.
Rådskonklusionsudkastet forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 4.-5. april 2022.
2. Baggrund
Rådskonklusionsudkastet skal bl.a. ses med baggrund i det franske formandskabs-
program på kulturområdet, der har som ambition at sætte kulturen i hjertet af
genopretningen af Europa efter COVID-19. Med strategien ønsker formandskabet
at forbedre muligheden for innovation og kreativitet i kultursektoren, ligesom for-
mandskabet ønsker at fremme eksportmulighederne for sektoren.
Udkastet skal ligeledes ses i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for Eu-
ropas medier i det digitale årti fra december 2020, hvor der sættes fokus på genop-
retning, transformering og aktivering af medieområdet.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionsudkastet har til formål at styrke de kulturelle og kreative sekto-
rer og deres ”aktiver” (dvs. det indhold de producerer, deres rettigheder, fysiske
rammer mv.), så de bedre rustes til at udnytte fordelene ved det indre marked og
deltage i den globale konkurrence.
Afsættet er bl.a. den grundlæggende rolle, som kulturen spiller for de europæiske
demokratier og værdier. Derudover har de kulturelle og kreative sektorer en øko-
nomisk betydning og bidrager til borgernes trivsel. For at de europæiske lande kan
gøre sig gældende og fortsætte med at producere og formidle mangfoldigt kultur-
indhold i Europa, fastslås det i udkastet, at man bliver nødt til at stå sammen i EU
ikke mindst i lyset af konkurrencen fra de globale aktører på markedet for digi-
tale tjenester.
På den baggrund opfordres medlemsstaterne til bl.a. at udveksle erfaringer og god
praksis mht., hvordan man nationalt kan understøtte de kulturelle og kreative sek-
torer og skærpe fokus på deres behov. Derudover opfordres medlemslandene til at
udnytte de muligheder, som ligger i direktivet om audiovisuelle medietjenester
(AVMS-direktivet) for f.eks. at gøre europæisk indhold mere tilgængeligt og over-
veje den mulighed, som direktivet giver for at bede om et finansieringsbidrag til
udviklingen af europæisk indhold.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endvidere, inden for de respektive
kompetenceområder, til at arbejde ud fra en fælles strategi med følgende indsats-
områder:
I. Forbedre kulturelle og kreative sektorers adgang til støtte
Der lægges f.eks. op til, at man kan give bedre adgang til information om støttemu-
ligheder, herunder de generelle finansierings- og lånemuligheder rettet mod virk-
somheder i al almindelighed og opfordre til at udvikle nye løsninger for små og
Side 7
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0008.png
mellemstore virksomheders muligheder for at virke på tværs af medlemslandene
og uden for Europa.
II. Anspore til udvikling og styrkelse af færdigheder og efteruddannelse
Det foreslås f.eks. at iværksætte en undersøgelse om, hvilke nye professioner og
færdigheder, der i forbindelse med den digitale omstilling kræves for at sikre den
kulturelle mangfoldighed. Endvidere opfordres der f.eks. til at satse på udvikling af
efteruddannelse og værktøjer, der kan adressere de miljømæssige udfordringer,
som de kulturelle og kreative sektorer står over for.
III. Opretholde og bekræfte europæisk kulturel rigdom og mangfoldighed i den digi-
tale tidsalder
Der opfordres bl.a. til at beskytte europæiske kulturelle ”aktiver” og deres uaf-
hængighed for at sikre, at det europæiske publikum også fremover kan have ad-
gang til mangfoldigt kulturelt indhold, der afspejler europæiske værdier. Endvi-
dere lægges der op til, at der fortsat er fokus på at fremme kreativitet og udviklin-
gen af uafhængige europæiske værker; bl.a. ved at hjælpe kultursektoren med at
forvalte deres intellektuelle ejendomsrettigheder effektivt. I forhold til publikums-
siden opfordres der derudover bl.a. til at lette brugen af digital teknologi
ved at
sætte fokus på fremme af digitale færdigheder og mediekendskab
under særlig
hensyntagen til børn og unges rettigheder og behov.
IV. Styrke kulturelle og kreative sektorers eksportmuligheder
Der opfordres bl.a. til at fremme initiativer til at fremme markedet, der understøt-
ter sektorernes eksportstrategier. F.eks. arrangere messer, festivaler og mødeste-
der, der kan tjene som udstillingssted for europæiske værker. Endvidere opfordres
der til at fremme partnerskaber og samarbejde mellem europæiske og internatio-
nale aktører.
V. Fremme ansvarlige politikker blandt de kulturelle og kreative sektorer
Der opfordres bl.a. til at fremme bæredygtige og grønne projekter, der kan skabe
synlighed om, hvordan kultur og bæredygtighed kan tænkes sammen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Side 8
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske kon-
sekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist den 3. marts 2022. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet bakkes generelt op af medlemslandene, der dog har haft flere forståelses-
mæssige spørgsmål og ønsker om nedtoning af formuleringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om, at EU-landene ud fra en fælles strategi arbejder
sammen om at styrke de kulturelle og kreative sektorer efter COVID-19 og i lyset
af den digitale omstilling og presset fra globale aktører, herunder tech-giganter.
Målet er, at europæerne også i fremtiden har adgang til et mangfoldigt kultur- og
medieudbud, som er funderet i en europæisk tradition og de europæiske samfunds-
modeller. Regeringen deler opfattelsen af, at kulturen spiller en væsentlig rolle for
de europæiske demokratier og værdier. Rådskonklusionsudkastet ligger f.eks. i god
forlængelse af regeringens medieudspil og målsætningen om at styrke den demo-
kratiske samtale gennem øget kontrol med tech-giganter. Regeringen støtter desu-
den, at der er i forhold til fremme af europæisk indhold digitalt er særlig opmærk-
somhed på børn- og unges rettigheder og behov.
Regeringen sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om det er mest effektivt at have
én strategi for samtlige kulturelle og kreative sektorer, som spænder over en lang
række aktører fra museer og arkiver til kunsthåndværk, musik og film, og som har
forskellige vilkår og i øvrigt også forskellige reguleringsrammer. Risikoen ved
denne tilgang er, at strategien umiddelbart forekommer mindre målrettet og mu-
ligvis mindre effektiv. Da der imidlertid blandt de øvrige lande er generel opbak-
ning til, at strategien skal rette sig mod en bred målgruppe, kan regeringen støtte
det foreliggende rådskonklusionsudkast.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Side 9
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Ad 10. Fremme af borgernes, især unges, adgang til og deltagelse i kultur,
der udbydes i EU
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det franske formandskab har foreslået en politisk drøftelse af, hvordan man kan
fremme borgernes
og især de unges adgang
til udbuddet af kultur i Europa.
Formandskabet har til brug for drøftelsen fremlagt et diskussionspapir, som bl.a. i
lyset af det europæiske år for unge 2022, lægger op til at drøfte, hvordan man kan
bringe publikum
og især det unge publikum
tættere på det rige kulturudbud, der
findes i Europa.
Konkret stiller formandskabet følgende to spørgsmål:
1. Hvordan kan vi arbejde på europæisk plan for at udveksle erfaringer om tiltag,
der sigter på at udvikle borgernes deltagelse i kulturlivet
og især de grupper, der
befinder sig længst væk fra kulturen?
2. Hvilke initiativer kunne fremme og forbedre unges adgang til kulturelle skikke,
varer og tjenester, herunder unges opdagelse af andre europæiske kulturer?
Regeringen ønsker, at alle skal have adgang til og deltage i kulturen
uanset alder
og geografi. Regeringen finder det derfor relevant også i europæisk regi at udveksle
erfaringer og god praksis mht., hvordan kulturudbuddet kan nå ud til alle
og ikke
mindst til de unge. Regeringen er samtidig af den opfattelse, at initiativer og tiltag
for at være effektive ikke kan duplikeres 1:1 fra et land til et andet, men bør udvikles
med udgangspunkt i de pågældende nationale forhold.
Når det gælder mulige europæiske tiltag i forhold til at fremme adgangen for de
unge til den kulturelle mangfoldighed i Europa, er det væsentligt for regeringen, at
sådanne tiltag gennemføres inden for eksisterende rammer og initiativer. Regerin-
gen peger således på, at der i forvejen findes EU-programmer såsom Erasmus+ og
Det Europæiske Solidaritetskorps, der fremmer udveksling blandt Europas unge.
Ligeledes har EU’s støtteprogram på kultur-
og filmområdet, Et Kreativt Europa,
allerede støttet projekter inden for publikumsudvikling og vurderes ligeledes at
kunne støtte projekter målrettet børn og unges deltagelse i kulturlivet.
Alle lande ventes at bidrage til den politiske drøftelse (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 4.-5. april 2022.
2. Baggrund
Side 10
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Punktet skal bl.a. ses med baggrund i formandskabets ønske om at rette opmærk-
somheden mod
efterspørgslen
efter kultur, idet kulturpolitikker ifølge formandska-
bet traditionelt har beskæftiget sig med
udbuddet
af kultur.
Den særlige vægt på unges adgang til og deltagelse i kulturlivet skal ses i forlæn-
gelse af, at EU i år har sat tværgående fokus på unge gennem Det Europæiske År
for unge 2022.
3. Formål og indhold
Formandskabets diskussionspapir beskriver eksempler på indsatser i medlemssta-
terne inden for publikumsudvikling
f.eks. nævnes eksistensen af lokale kunstsko-
ler, der sikrer lokal adgang til uddannelse af høj kvalitet inden for kunst og kultur,
og tiltag i form af reduktion af billetpriser for visse publikumsgrupper
f.eks. de
unge.
Formandskabet anerkender, at sådanne kulturelle demokratiseringsinitiativer har
gjort det muligt at udbrede kulturen for nye publikumsgrupper. Dog kan man
ifølge formandskabet overveje at gå videre ved direkte at stimulere de unges efter-
spørgsel, som det f.eks. er sket i nogle medlemsstater (Italien og Frankrig), der har
givet en kulturcheck til unge på en bestemt alder, som kan anvendes til f.eks. en
koncert, et museumsbesøg eller en teaterforestilling.
I lyset af de mange fordele, som en aktiv deltagelse i kultur giver, i form af f.eks.
personlig udvikling og samhørighed, finder formandskabet det nødvendigt at have
en dybdegående refleksion og idéudveksling med hensyn til mulige støtteordninger,
som kombinerer tiltag på nationalt og europæisk niveau. Af eksempler nævner di-
skussionsoplægget et forslag om mobilitetsstøtte for unge i Europa, der har som
kriterium, at de unge opdager andre landes kultur og kulturarv, eller forslag til
støtte af projekter for og med unge inden for de forskellige kulturområder.
Konkret stiller formandskabet følgende to spørgsmål:
1. Hvordan kan vi arbejde på europæisk plan for at udveksle erfaringer om tiltag,
der sigter på at udvikle borgernes deltagelse i kulturlivet
og især de grupper, der
befinder sig længst væk fra kulturen?
2. Hvilke initiativer kunne fremme og forbedre unges adgang til kulturelle skikke,
varer og tjenester, herunder unges opdagelse af andre europæiske kulturer?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 11
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0012.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse blandt kulturministrene medfører ikke i sig selv væsentlige
økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væ-
sentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne,
erhvervsøkonomien, sam-
fundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 3. marts 2022. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at bidrage til den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker, at alle skal have adgang til og deltage i kulturen
uanset alder
og geografi. Regeringen finder det derfor relevant også i europæisk regi at udveksle
erfaringer og god praksis mht., hvordan kulturudbuddet kan nå ud til alle
og
ikke mindst til de unge. Regeringen er samtidig af den opfattelse, at initiativer og
tiltag for at være effektive ikke kan duplikeres 1:1 fra et land til et andet, men bør
udvikles med udgangspunkt i de pågældende nationale forhold.
Når det gælder mulige europæiske tiltag i forhold til at fremme adgangen for de
unge til den kulturelle mangfoldighed i Europa, er det væsentligt for regeringen, at
sådanne tiltag gennemføres inden for eksisterende rammer og initiativer. Regerin-
gen peger således på, at der i forvejen findes EU-programmer såsom Erasmus+ og
Det Europæiske Solidaritetskorps, der fremmer udveksling blandt Europas unge.
Ligeledes har EU’s støtteprogram på kultur-
og filmområdet, Et Kreativt Europa,
allerede støttet projekter inden for publikumsudvikling og vurderes ligeledes at
kunne støtte projekter målrettet børn og unges deltagelse i kulturlivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg.
Side 12
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Ad 11. Rådskonklusioner om sport og fysisk aktivitet som en lovende løf-
testang for adfærdsændring til fordel for en bæredygtig udvikling
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det franske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner, der omhandler
sport som en løftestang for ændring af adfærd til fordel for bæredygtig udvikling.
Konklusionsudkastet tager afsæt i, at det er vigtigt, at man i forbindelse med udø-
velse af sport og fysisk aktivitet er bevidst om det klimaaftryk og andre miljømæs-
sige konsekvenser, aktiviteterne kan have, således at man kan arbejde for en mere
grøn afvikling af sport.
Konklusionsudkastet peger på, at man ved en række tiltag forsøger at begrænse den
negative klimamæssige konsekvens af alle sportsgrene fra amatør til elite niveau.
Konklusionsudkastet inviterer medlemsstaterne, Kommissionen og idrætsbevægel-
sen til at man skal forsøge at udbyde grøn transport til og fra sportsarrangementer,
stille krav til bæredygtigheden når der tildeles sportsarrangementer samt at promo-
vere EU fonde, der støtter bæredygtigheds tiltag.
Regeringen finder, at konklusionsudkastet kan skabe merværdi på europæisk plan,
særligt med hensyn til at bringe fokus på at dyrke bæredygtig sport, der tilskynder
til den grønne omstilling i samfundet. Regeringen finder desuden, at konklusio-
nerne indeholder et passende niveau af opfordringer og vejledning til medlemssta-
terne og Kommissionen.
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 4.-5. april 2022.
2. Baggrund
Rådskonklusionsudkastet skal ses i lyset af det franske formandskabsprogram, der
bl.a. lægger op til at anerkende sportens rolle i forbindelse med opnåelse af bære-
dygtighedsmålene. Endvidere ønsker formandskabet at opfordre medlemsstaterne
og sportsorganisationerne til at have større opmærksomhed på bæredygtigheds-
spørgsmål og samfundsansvar samt klimahensyn inden for de forskellige sportsak-
tiviteter.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionsudkastet har til formål at sætte fokus på, hvordan man kan be-
grænse de negative klimamæssige konsekvenser af alle sportsgrene
fra amatør til
elite niveau
Side 13
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Konklusionsudkastet tager udgangspunkt i, at det i lyset af klimamæssige pro-
blemstillinger er vigtigt, at man begrænser sport og fysisk aktivitets negative kon-
sekvenser for klimaet mest muligt.
Konklusionsudkastet pointerer, at det i den forbindelse er relevant at sikre, at
sportssektoren yder sit bidrag til Den Europæiske Unions klima- og miljømål, som
er fastlagt i Den Europæiske Grønne Pagt.
Under behørigt hensyn til respektive kompetencer og under hensyntagen til nær-
hedsprincippet, er der i konklusionsudkastet en række anbefalinger til medlems-
staterne, Kommissionen og idrætsbevægelsen.
Konklusionsudkastet opfordrer medlemsstaterne til bl.a. at:
Koordinere offentlige politikker og strategier, der omhandler sport, med
Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling og med de tilhørende mål.
Sørge for adgang for alle borgere til sikker, inkluderende og bæredygtig
idræt, f.eks. gennem miljøvenlige og lokale sportsfaciliteter.
Sørge for, at arrangører af større sportsbegivenheder udfører miljø- og
CO2-konsekvensvurderinger og måler, hvordan deres begivenheder bi-
drager til at opnå Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling.
Fremme energieffektivitet og cirkulær økonomi ved opførelse, renove-
ring, vedligeholdelse og brug af sportsfaciliteter.
Konklusionsudkastet opfordrer Kommissionen til bl.a. at:
Inkludere spørgsmål om bæredygtig udvikling i diskussionerne om nøg-
leprincipperne i den europæisk sportsmodel.
Tage bedre hensyn til sport i de offentlige politikker, der er udviklet på
EU-plan, og især miljøpolitikker og miljøinitiativer.
Opfordre til udveksling af viden og bedste praksis blandt medlemssta-
terne inden for grøn sport, som fastsat i EU's arbejdsplan for sport 2021-
2024.
Konklusionsudkastet opfordrer idrætsbevægelsen til bl.a. at:
Afstemme organiseringen af fysisk aktivitet, idrætspraksis og større
sportsbegivenheder med Verdensmålene for Bæredygtig Udvikling.
Overveje at skabe strategier, der tager særligt hensyn til spørgsmålene
om reduktion af ressourceforbrug, eliminering af madspild, genbrug af
affald og genbrug af sportsudstyr, bevarelse af biodiversitet og luftkvali-
tet, reduktion af CO2-aftryk.
Være særlig opmærksom på økologiske, sociale og demokratiske spørgs-
mål, gennemsigtighed samt beskyttelse af menneskerettighederne i til-
delingsprocessen ifm. større sportsbegivenheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Side 14
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0015.png
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Konklusionsudkastet har været i bred høring ved DGI, Danmarks Idrætsforbund
(DIF), Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF), Team Danmark (TD), Sport Event Dan-
mark (SEDK), Idrættens Analyseinstitut (IDAN), Lokale og Anlægsfonden (LOA),
Anti Doping Danmark (ADD) og International Sport and Culture Association
(ISCA).
Overordnet har der været bred enighed blandt de hørte aktører om, at temaet for
konklusionsudkastet er godt, og at temaet er vigtigt at adressere.
ISCA og IDAN (Play The Game) mener, at temaet for konklusionsudkastet er fint,
men at konklusionerne ikke er vidtgående nok, og at der i konklusionerne burde
være mere fokus på krav om bæredygtighed ifm. sponsorer og ejerskab.
SEDK mener, at SEDK allerede er på forkant på området, da de i samarbejde med
de mest eventaktive værtsbyer i Danmark og et antal specialforbund er i gang med
at udvælge et antal indsatsområder, der skal gøre internationale sportsevents, der
afholdes i Danmark, mere grønne/bæredygtige.
Konklusionsudkastet er desuden blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist den 3. marts 2022. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er stor opbakning blandt landene til konklusionsudkastet. Der er i den forbin-
delse en bred opfattelse af, at det er svært at være uenige i konklusionerne.
Fra dansk side har det været fremhævet, at udkastet skal afspejle respekt for nær-
hedsprincippet og idrættens autonomi. I den forbindelse har man fra dansk side til-
Side 15
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
kendegivet en tilbageholdenhed med at instrumentalisere, hvad idrætten skal bru-
ges til, og forsøgt at præge udkastet i en retning, hvor der kan skabes merværdi på
europæisk plan.
Samlet set synes der at være taget højde for Danmarks forslag og synspunkter.
10. Regeringens generelle holdning
Sport som løftestang for en grønnere dagsorden kan bakkes op fra dansk side. Bru-
gen af sport til at sætte fokus på bæredygtighed i sporten men også fokus på bære-
dygtighed generelt harmonerer med regeringens linje på klimaområdet. Emnet
modsvarer ligeledes det danske idrætslivs ambitioner, da det danske idrætsliv alle-
rede er langt fremme på den grønne dagsorden.
Regeringen finder, at konklusionsudkastet kan skabe merværdi på europæisk plan,
særligt med hensyn til at bringe fokus på at dyrke bæredygtig sport, der tilskynder
til den grønne omstilling i samfundet. Regeringen finder desuden, at konklusio-
nerne indeholder et passende niveau af opfordringer og vejledning til medlemssta-
terne og Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
Ad 12. Fremme af EU’s værdier gennem sporten og dens organisering
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet ventes at lægge op til, at sportsministrene drøfter, hvordan man kan
fremme EU’s værdier gennem sporten
og den måde, sporten er organiseret på. Punk-
tet forventes bl.a. at videreføre debatten om den europæiske sportsmodel.
Til brug for drøftelsen ventes formandskabet at fremlægge et diskussionsoplæg med
spørgsmål til sportsministrene.
Regeringen finder,
at det er relevant at diskutere, hvordan EU’s grundlæggende
værdier om f.eks. demokrati, gennemsigtighed, ligestilling, menneskerettigheder mv.
kan spille en rolle i sporten og dens strukturer. Endvidere er det regeringens opfat-
telse, at en europæisk sportsmodel bør basere sig på principper som åbne turnerin-
ger baseret på kvalifikationer, solidaritet, integritet, frivillige aktiviteter mv.
EU-landene
har fælles udfordringer også set i forhold til EU’s værdier, der går på
tværs af grænserne
f.eks. bekæmpelse af doping, matchfixing og senest
sportswashing-dagsordenen, som regeringen tog initiativ til at adressere på rådsmø-
det (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 29.-30. november 2021. Dette førte
til, at et overvældende flertal af EU-lande underskrev en erklæring, der opfordrer til
mere demokratiske og gennemsigtige beslutningsprocesser, respekt for menneskeret-
tigheder og minoriteter i de internationale idrætsforbund i forbindelse med tildeling
af værtskaber for større idrætsbegivenheder.
Regeringen finder det vigtigt, at de grundlæggende værdier om demokrati og menne-
skerettigheder er afspejlet i sporten og dens organisationer. Regeringen anser det
derfor for afgørende, at erklæringen, der opfordrer til at gøre op med sportswashing,
følges op, og at fokus fastholdes på sportswashing-dagsordenen sammen med de øv-
rige grænseoverskridende problemstillinger, der har at gøre med idrættens integritet
og troværdighed. EU’s samarbejde om idræt har en væsentlig rolle i forhold til at
løfte disse og andre vigtige sportsemner videre, idet det europæiske niveau kan bi-
drage til at skabe større synlighed og mere effektive løsninger i forhold til problem-
stillinger af grænseoverskridende relevans. Regeringen forventer på den baggrund
at deltage i drøftelsen med udgangspunkt i de konkrete erfaringer med at fremme
sportswashing-dagsordenen.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022.
2. Baggrund
Side 17
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
2548187_0018.png
Formandskabet har endnu ikke løftet sløret for det nærmere afsæt for drøftelsen,
men det fremgår af det franske formandskabsprogram, at man vil følge op på de-
batten om den europæiske sportsmodel, som blev indledt under det slovenske for-
mandskab i andet halvår af 2021, hvor der blev vedtaget rådskonklusioner om em-
net.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at der lægges op til at udveksle synspunkter om, hvordan
EU’s grundlæggende værdier om demokrati, gennemsigtighed, ligestilling, menne-
skerettigheder mv. kan fremmes gennem sporten og dens strukturer. Hertil kom-
mer principperne for en europæisk sportsmodel om f.eks. åbne turneringer baseret
på kvalifikationer, solidaritet, integritet og frivillige aktiviteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekven-
ser og vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 3. marts 2022. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger. Punktet er atter blevet sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 17. marts 2022. Høringen gav ikke an-
ledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at det er relevant at diskutere, hvordan EU’s grundlæggende
værdier som f.eks. demokrati, gennemsigtighed, ligestilling, menneskerettigheder
mv. kan spille en rolle i sporten og dens strukturer. Endvidere er det regeringens
opfattelse, at en europæisk sportsmodel bør basere sig på principper som åbne tur-
neringer baseret på kvalifikationer, solidaritet, integritet, frivillige aktiviteter mv.
Side 18
Rådsmøde nr. 3862 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 4.-5. april 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 4-5/4-22 - kultur og sport
EU-landene
har fælles udfordringer også set i forhold til EU’s værdier, der går på
tværs af grænserne
f.eks. bekæmpelse af doping, matchfixing og senest
sportswashing-dagsordenen, som regeringen tog initiativ til at adressere på råds-
mødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 29.-30. november 2021. Dette
førte til, at et overvældende flertal af EU-lande underskrev en erklæring, der opfor-
drer til mere demokratiske og gennemsigtige beslutningsprocesser, respekt for
menneskerettigheder og minoriteter i de internationale idrætsforbund i forbindelse
med tildeling af værtskaber for større idrætsbegivenheder.
Regeringen finder det vigtigt, at de grundlæggende værdier om demokrati og men-
neskerettigheder er afspejlet i sporten og dens organisationer. Regeringen anser
det derfor for afgørende, at erklæringen, der opfordrer til at gøre op med
sportswashing, følges op, og at fokus fastholdes på sportswashing-dagsordenen
sammen med de øvrige grænseoverskridende problemstillinger, der har at gøre
med idrættens integritet og troværdighed. EU’s samarbejde om idræt har en væ-
sentlig rolle i forhold til at løfte disse og andre vigtige sportsemner videre, idet det
europæiske niveau kan bidrage til at skabe større synlighed og mere effektive løs-
ninger i forhold til problemstillinger af grænseoverskridende relevans. Regeringen
forventer på den baggrund at deltage i drøftelsen med udgangspunkt i de konkrete
erfaringer med at fremme sportswashing-dagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 19