Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3870 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-181
Den 4. maj 2022
Rådsmøde (udenrigsanliggender
udvikling) den 20. maj 2022
SAMLENOTAT
1. Implikationer af den russiske aggression mod Ukraine .............................................................2
1
Rådsmøde nr. 3870 (udenrigsanliggender - udvikling) den 20. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - udvikling 20/5-22
2569332_0002.png
1. Implikationer af den russiske aggression mod Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På Rådsmødet for udenrigsanliggender (udvikling) den 20. maj 2022 forventes en drøftelse af de globale
implikationer af den russiske aggression mod Ukraine med fokus på fødevaresikkerhed og multilateralt
samarbejde. Drøftelsen kan ventes også at berøre misinformation fra russisk side om, at EU er skyld i øget global
fødevareusikkerhed.
2. Baggrund
Ruslands invasion af Ukraine har globale negative konsekvenser som stigende fødevareusikkerhed
samt massive prisstigninger på fødevarer, gødning og energi. Det har alvorlige konsekvenser for
landbrugsproduktion, fødevareforsyningskæder og den globale økonomi generelt. Fattige og
skrøbelige lande rammes særligt hårdt. EU og dets medlemsstater, som både er verdens største
humanitære donor og bidragsyder af udviklingsbistand, gør en stor indsats for at afhjælpe de
globale negative konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, bl.a. gennem finansiering af støtte
til fødevaresikkerhed i skrøbelige lande.
EU-Kommissionen har i marts fremlagt en plan for, hvordan EU kan styrke fødevaresikkerhed og
modstandskraft i fødevaresystemer og landbrug globalt. Planen indeholder en række foreslåede
tiltag ift. global fødevaresikkerhed, bl.a. skalering af humanitær fødevarehjælp, gældslettelse,
makroøkonomisk støtte til lavindkomstlande, der er afhængige af fødevareimport, undgåelse af
eksportrestriktioner og opretholdelse af åben handel. Gennem EU's nye udviklingsinstrument,
NDICI, er der desuden afsat 80 mia. euro i udviklingsbistand til partnerlande over en syvårig
periode for 2021-2027, herunder 29,2 mia. euro til Afrika syd for Sahara og 19,3 mia. euro til
naboskabet. EU’s humanitære budget for 2022 udgjorde per januar 2022 foreløbigt 1,5 mia. euro.
For at imødegå stigende fødevareusikkerhed har EU i 2022 bl.a. allerede givet tilsagn om 554
million euro til Sahel og Tchadsøen samt afsat 348 millioner euro til Afrikas Horn.
EU og dets medlemsstater deltager derudover i internationale drøftelser om den aktuelle
fødevarekrise.
Et væsentligt spørgsmål er koordination mellem EU’s indsatser og
bl.a. G7, World
Food Program og 0-Hunger Coalition. Det er en udfordring at håndtere de mange samtidige kriser,
herunder presset på ressourcer til at dække de eskalerende behov for akut humanitær
fødevarehjælp til sårbare regioner og lande, samtidig med at levere mere langsigtede indsatser for
at opbygge robuste fødevaresystemer og bæredygtigt landbrug
Rusland spreder misinformation om, at den begyndende fødevaremangel og stigende priser skyldes
Vestens sanktioner. Fra EU og ligesindedes lande arbejdes aktivt med at imødegå russisk
misinformation, herunder ved at sende klare signaler om Ruslands ansvar for krigen og de globale
konsekvenser ift. fødevareusikkerhed navnlig via outreach til de afrikanske lande. Som eksempel
kan nævnes at den russiske flåde siden krigens begyndelse har blokeret de store ukrainske
afskibningshavne, der normalt bruges til eksport af 5 mio. ton korn om måneden. Via alternative
fragtruter er det lykkedes at eksportere 600.000 tons korn i april måned. Det understreger det
russiske ansvar for den manglende forsyning af verdensmarkedet med korn. I denne forbindelse
understreges det, at sanktionerne er rettet mod Ruslands regering, den finansielle sektor og den
økonomiske elite, og ikke mod fødevare- og landbrugssektoren.
2
Rådsmøde nr. 3870 (udenrigsanliggender - udvikling) den 20. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - udvikling 20/5-22
3. Formål og indhold
Rådsdrøftelsen ventes at omhandle, hvordan EU både nu og på længere sigt kan styrke
partnerlande, herunder særligt skrøbelige og fattige lande, der påvirkes af konsekvenserne af
Ruslands invasion af Ukraine i form af fødevareusikkerhed og prisstigninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed i EU-kredsen om et stigende behov
i EU’s partnerlande forbundet
med de afledte konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, herunder fødevarekrisen i fattige og
skrøbelige lande. Det er forventningen, at en række medlemslande vil komme ind på vigtigheden
af både at imødegå effekterne på kort sigt og også arbejde med langsigtede indsatser.
Der forventes desuden enighed om behovet for at imødegå russisk misinformation, ikke mindst i
tredjelande, om at sanktionerne har skadelige indvirkning ift. fødevaresikkerhed og landbrug.
Samtidig forventes drøftelsen at berøre imødegåelse af den akutte situation i og omkring
Ukraine. Det er sandsynligt, at der vil være forskel i vægtningen af disse aspekter i
medlemslandenes indlæg, idet landene, der grænser op til det østlige naboskab, foretrækker et
endnu større engagement for og i Ukraine. Det er i den forbindelse muligt, at Solidaritetsfonden
for Ukraine, som blev introduceret i rådskonklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts, vil
kunne blive bragt op.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU gennem såvel udviklingsbistandsindsatser som via det humanitære
budget støtter imødegåelsen af de globale implikationer af den russiske invasion af Ukraine for
EU’s partnerlande, ikke mindst for så vidt angår fødevaresikkerhed. Regeringen støtter, at EU både
holder fast i langsigtede indsatser og imødegår de akutte konsekvenser i EU’s partnerlande af
invasionen i Ukraine. I den forbindelse er det regeringens holdning på linje med ligesindede, at der
bør sikres god koordination blandt de mange internationale initiativer og fora, samt at EU holder
fast i ikke-øremærkede bidrag til de multilaterale organisationer. Endelig bør EU levere på de
3
Rådsmøde nr. 3870 (udenrigsanliggender - udvikling) den 20. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - udvikling 20/5-22
annoncerede investeringspakker ved EU-AU-topmødet i februar 2022, ikke mindst fsva.
indsatserne under Global Gateway. Regeringen støtter endvidere indsatsen for at sikre alternative
fragtruter for eksport af korn fra Ukraine til verdensmarkedet, da de ukrainske afskibningshavne
ved Sortehavet har været blokeret af den russiske flåde siden krigens begyndelse.
Endelig finder regeringen det helt centralt at imødegå Ruslands misinformation om, at den
begyndende fødevaremangel og prisstigninger skyldes Vestens sanktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4