Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3871 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-186
Den 3. maj 2022
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 23. maj 2022
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj 2022 (udkast til
erklæring)..........................................................................................................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2022.........................................................4
3. Artikel 7-procedure (Ungarn) .......................................................................................................6
4. Konferencen om Europas fremtid ................................................................................................9
1
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0002.png
1. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj 2022 (ud-
kast til erklæring)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 forventes udkastet til erklæring for det ekstraordinære
møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj præsenteret og drøftet. Udkastet til erklæring foreligger endnu
ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. Indtil videre er der lagt op til, at der på det ekstraordinære
møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj vil være en drøftelse af Ukraine, forsvar og energi i opfølgning på
Versailles-topmødet den 10.
11. marts samt det seneste møde i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts 2022.
2. Baggrund
Der afholdes ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj 2022. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender)
møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 forventes udkastet til erklæring for det
ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj præsenteret og drøftet. Udkastet til
erklæring foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. Indtil vi-
dere er der lagt op til, at der på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 30.
31. maj
vil være en drøftelse af Ukraine, forsvar og energi i opfølgning på Versailles-topmødet den 10.
11. marts og det seneste møde i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts 2022.
Drøftelsen af Ukraine vil afhænge af situationen, men vil blandt andet kunne fokusere på krigsfor-
brydelser, sanktioner samt støtte til Ukraine
.
Drøftelsen af forsvar forventes at tage udgangspunkt i en analyse, som Kommissionen og Det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA) ventes at præsentere forud for topmødet. Analysen forventes
at fokusere på mangler, kapabiliteter og mulige investeringer i de europæiske forsvar.
Energidrøftelsen ventes på nuværende tidspunkt blandt andet at fokusere på RePowerEU-forsla-
get. Derudover vil drøftelsen kunne komme ind på energipriser, fælles gasindkøb, forsyningssik-
kerhed og spørgsmålet om optimering af energimarkedet.
Det må forventes, at dagsordenen bliver justeret frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
7. Konsekvenser
Udkastet til erklæring for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 30. - 31. maj 2022
ventes
ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget,
for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at
Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller an-
det, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når
der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til erklæring, kendes andre landes holdninger ikke på nu-
værende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til erklæringer for Det Europæiske Råd, som finder
sted få dage før mødets afholdelse. Fra dansk side vil man arbejde for at fremme danske synspunk-
ter i forhold til den kendte dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23.-24. juni 2022
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 forventes udkastet til kommenteret dagsorden for mødet
i Det Europæiske Råd den 23.
24. juni præsenteret og drøftet. Udkastet til kommenteret dagsorden foreligger
endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. På nuværende tidspunkt er forventningen, at der
på mødet i Det Europæiske Råd den 23.
24. juni vil være en drøftelse af økonomiske emner samt konferencen
om Europas Fremtid. Der er samtidig muligt, at udvidelse, Ukraine og energi vil blive tilføjet dagsordenen.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 23.
24. juni 2022. I henhold til forretningsordenen
for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Eu-
ropæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 forventes udkastet til kommenteret dags-
orden for mødet i Det Europæiske Råd den 23.
24. juni præsenteret og drøftet. Udkastet til
kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under over-
vejelse. På nuværende tidspunkt er det forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd den
23.
24. juni vil være en drøftelse af økonomiske emner samt konferencen om Europas Fremtid.
Der er samtidig muligt, at udvidelse, Ukraine og energi vil blive tilføjet dagsordenen.
Det må forventes, at dagsordenen vil blive justeret frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 23.
24. juni 2022 ventes
ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det
Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når der
foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
4
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0006.png
3. Artikel 7-procedure (Ungarn)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Parlamentet vedtog ved afstemning den 12. september 2018 at aktivere proceduren i EU-traktatens arti-
kel 7, stk. 1, over for Ungarn. Sagen, som handler om Ungarns efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier, be-
handles derfor aktuelt af Rådet (almindelige anliggender). På rådsmødet den 23. maj 2022 forventes en fjerde hø-
ringssession af Ungarn.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet vedtog den 12. september 2018 at aktivere artikel 7, stk. 1, i Traktaten om
den Europæiske Union (TEU) over for Ungarn ved at sende et begrundet forslag til Rådet. For
beslutningen stemte 448, mens 197 stemte imod. Ungarn blev dermed det andet medlemsland
imod hvilket, der er åbnet en procedure efter TEU artikel 7, stk. 1.
Sagen handler om Ungarns efterlevelse af EU’s grundlæggende værdier. Europa-Parlamentet
har
som baggrund for afstemningen udarbejdet en rapport (”Sargentini-rapporten”; 2017/2131
(INL)), som kritiserer forholdene i Ungarn på en række områder:
- Den måde hvorpå forfatningen og valgsystemet fungerer
- Retsvæsenets uafhængighed
- Korruption og interessekonflikter
- Privatlivets fred og databeskyttelse
- Ytringsfrihed
- Akademisk frihed
- Religionsfrihed
- Foreningsfrihed
- Retten til ligebehandling
- Rettigheder for personer, der tilhører mindretal, herunder romaer og jøder
- Migranters, asylansøgeres og flygtninges grundlæggende rettigheder
- Økonomiske og sociale rettigheder
Første del af proceduren efter artikel 7, stk. 1, er en høringsproces af Ungarn i Rådet (almindelige
anliggender). Tre høringssessioner er blevet gennemført i hhv. september og december 2019
samt i juni 2021. Rådet (almindelige anliggender) begyndte på rådsmødet den 16. september 2019
en høring af Ungarn i henhold til proceduren i TEU art. 7, stk. 1. Ved rådsmødet (almindelige
anliggender) den 10. december 2019 blev anden session af denne høring afholdt. Rådet er desu-
den blevet orienteret af Kommissionen om status på sagen en række gange, senest ved rådsmø-
det (almindelige anliggender) den 14. december 2021.
Den siddende ungarske regering gik styrket fra parlamentsvalget den 3. april 2022, og Fidesz har
på den baggrund genvundet den såkaldte supermajoritet på to-tredjedeles flertal. Senest har den
ungarske regering varslet, at man ønsker en ændring af forfatningen, så en undtagelsestilstand
kan indføres, hvis f.eks. en ”humanitær katastrofe” er til stede, eller hvis ”der er krig i et nabo-
land”. Hvis ændringen gennemføres, indebærer
det sandsynligvis en udvidelse af regeringens ek-
sisterende vidtgående kompetence til at udstede dekreter, uden involvering af parlamentet, som
fra den ungarske regerings side til stadighed har været begrundet i Covid-19-pandemien.
6
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
Indtil videre er der tale om en planlagt ændring af forfatningen fra den ungarske regering, hvor-
for de nærmere detaljer og tidspunkt for evt. vedtagelse i parlamentet endnu er uvist.
Artikel 7 i Traktaten om Den Europæiske Union
Proceduren i TEU artikel 7, stk. 1, indebærer, at Rådet på begrundet forslag af enten en tredjedel
af medlemsstaterne, Europa-Parlamentet eller Europa-Kommissionen med et flertal på fire-fem-
tedele af sine medlemmer (minus det pågældende land, dvs. aktuelt 21 medlemslande), og efter
godkendelse af Europa-Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlemsland
groft overtræder de værdier, der er nævnt i TEU art. 2. Inden da hører Rådet det berørte med-
lemsland, og Rådet kan efter samme fremgangsmåde rette henstillinger til medlemslandet.
Det Europæiske Råd kan ligeledes ved enstemmighed og på forslag af en tredjedel af medlems-
landene eller Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet
og efter at have op-
fordret dette medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger
fastslå, at et medlemsland groft
og vedvarende overtræder værdierne nævnt i TEU art. 2. Hvis en grov og vedvarende overtræ-
delse måtte blive fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret flertal beslutte at
suspendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder stemmerettigheder.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. april 2022 forventes en høring af Ungarn om de
ovenstående områder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Proceduren efter artikel 7, stk. 1, er igangsat af Europa-Parlamentet, der den 12. september 2018
vedtog det begrundede forslag til Rådet. Der er redegjort nærmere for Europa-Parlamentets vur-
dering under ”baggrund” ovenfor.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over situationen i Ungarn og støtte til
artikel 7-proceduren. Enkelte lande har været mere tilbageholdende eller har
for ganske fås
vedkommende
støttet Ungarn i sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er på en række områder meget bekymret over udviklingen i Ungarn og bakker på den
baggrund op om artikel 7-proceduren. Regeringen har også løbende udtrykt bekymring i forbin-
delse med bilaterale møder med repræsentanter for den ungarske regering.
7
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op til EU’s grundlæggende værdier,
herunder retsstatsprincippet og demokrati. EU’s grundlæggende værdier er afgørende
for legiti-
miteten og effektiviteten af samarbejdet mellem EU’s medlemsstater, herunder eksempelvis også
hvad angår det indre marked.
Regeringen lægger samtidigt vægt på, at forholdene i Ungarn vurderes ud fra et solidt og velbe-
lyst grundlag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 10. december 2021 til oriente-
ring.
8
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0009.png
4. Konferencen om Europas fremtid
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
Konferencen om Europas fremtid afsluttes formelt den 9. maj, hvor Konferencens bestyrelse vil overlevere den ende-
lige rapport til formændene for hhv. Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet. Som det følger af Konferencens
regelsæt, har institutionerne forpligtet sig til derefter hurtigt at undersøge, hvordan de effektivt vil følge op på rap-
porten inden for deres respektive kompetenceområder og i overensstemmelse med traktaterne. I det lys forventes det,
at formandskabet på rådsmødet vil komme ind på den konkrete tilrettelæggelse af Rådets opfølgning på rapporten.
2. Baggrund
Konferencen om Europas fremtid udspringer bl.a. af et løfte, som kommissionsformand Ursula
von der Leyen afgav i forbindelse med udpegningen af den nye EU-Kommission i 2019. Det var
oprindeligt planen, at Konferencen skulle være lanceret i foråret 2020, men starten måtte udsky-
des pga. COVID-19. Rådet, Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen offentliggjorde deres
ønsker og forventninger til Konferencen sidste år, og efter lang tids forhandlinger blev de tre in-
stitutioner enige om rammerne for Konferencen. Formændene for Rådet, Europa-Parlamentet
og EU-Kommissionen underskrev d. 10. marts 2021 en fælles erklæring, som bl.a. fastsatte tids-
rammen og den overordnede struktur for Konferencen.
Forud for Konferencens officielle åbningsceremoni d. 9. maj 2021 i Strasbourg blev Konferen-
cens centrale, digitale platform for borgerdialogerne lanceret d. 19. april. Efterfølgende blev der
afholdt en borgerbegivenhed i Lissabon d. 17. juni med deltagelse af medlemslandenes borgerre-
præsentanter. Derudover er der blevet afholdt plenarforsamlinger hhv. d. 19. juni, 23. oktober
2021, d. 21.-22. januar 2022 og d. 11.-12. marts i Strasbourg, hvor anbefalingerne fra borgerne
har været drøftet. Plenarforsamlingerne d. 25.-26. marts og d. 8.-9. april, herunder på møder i de
ni arbejdsgrupper, har haft til opgave at omforme borgeranbefalingerne til forslag under en
række hovedoverskrifter og med underliggende foranstaltninger. Arbejdet blev afsluttet på ple-
narforsamlingen d. 29.-30. april, hvor der forelå i alt 325 forslag inden for Konferencens ni te-
maer. Forslagene blev videregivet til Konferencens bestyrelse, der udarbejder den endelige rap-
port. Rådet har ikke taget individuel stilling til de enkelte forslag som led i Konferencen, men af-
venter opfølgningen på den endelige rapport i tiden efter Konferencens afslutning.
Konferencen har været understøttet af den samtidige gennemførelse af nationale debatter om
Europas fremtid. I Danmark har Europa-Nævnet bevilget 3,8 millioner kroner til afholdelse af
yderligere 188 arrangementer over hele landet med tilknytning til Konferencen.
Danmark har været blandt initiativtagerne til et fælles indspil til Konferencen i form af et non-
papir sammen med 11 andre medlemslande, som deler de danske ambitioner om, at Konferen-
cen skal fokusere på at fremme et effektivt EU, der leverer konkrete, politiske resultater til gavn
for borgerne. Non-papiret fastslår desuden, at Konferencen bl.a. også bør have til formål at øge
EU’s demokratiske legitimitet, herunder gennem øget åbenhed om EU’s lovgivningsarbejde samt
ved at overveje muligheder for at styrke de nationale parlamenters
rolle i EU’s daglige arbejde.
Derudover er Danmark
sammen med Nederlandene og Tyskland
hovedinitiativtager i en
åbenhedsalliance, der blev lanceret den 23. september 2021 ved en såkaldt åbenhedspledge, som
9
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0010.png
samtlige medlemslande har tilsluttet sig, foruden EU-Kommissionen, en række medlemmer af
Europa-Parlamentet og Den Europæiske Ombudsmand. Den 9. marts 2022 var udenrigsministe-
ren– sammen med tyske og nederlandske ministerkolleger
vært for et online åbenhedsarrange-
ment med deltagelse af EU's ombudsmand, Kommissionen og en række borgere.
3. Formål og indhold
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke detaljerede oplysninger om den kommende drøftelse
på rådsmødet. Det er dog den foreløbige forventning, at formandskabet vil orientere om den
konkrete tilrettelæggelse af Rådets opfølgning på den endelige rapport fra Konferencens besty-
relse, og at der efterfølgende vil være en udveksling af synspunkter herom.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog resolutioner i både januar og juli 2020 om dets ønsker og forvent-
ninger til Konferencen. Parlamentet lagde her op til, at Konferencen beskæftiger sig med en bred
vifte af emner, heriblandt også en række institutionelle spørgsmål om blandt andet gennemfø-
relse af transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og udvælgelsen af spidskandidater til
posten som kommissionsformand. Europa-Parlamentet tilsluttede sig den 4. marts 2021 fælleser-
klæringen om rammerne for Konferencen, som formændene for Rådet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen underskrev den 10. marts 2021.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Konferencen om Europas fremtid ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet. Det kan dog ikke udelukkes, at den afsluttende rapport på Konferencen vil inde-
holde målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne medføre omtalte konsekvenser, så-
fremt de følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse kan først vur-
deres, når de konkrete forslag foreligger.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vides endnu ikke, hvad der bliver fokus for drøftelserne på rådsmødet den 23. maj 2022. Det
er dog forventningen, at der fortsat er enighed om, at Rådet jf. Konferencens regelsæt vil følge
op på rapporten fra Konferencens bestyrelse inden for Rådets kompetencer og i overensstem-
melse med traktaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at der har været tale om en idékonference, hvor borgerne skulle være i
centrum. Konferencen er ikke et beslutningsorgan, men regeringen lægger vægt, at borgernes
idéer bliver taget alvorligt, og at der sker en seriøs opfølgning.
10
Rådsmøde nr. 3871 (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/5-22
2569661_0011.png
Opfølgningen på Konferencen bør så vidt muligt fokusere på politisk indhold og pege på kon-
krete, politiske resultater via EU-samarbejdet inden for rammerne af de strategiske prioriteter,
som Det Europæiske Råd tidligere har vedtaget, og den eksisterende Traktat. Samtidig bør fokus
på institutionelle reformer i opfølgningen på Konferencen begrænses, og traktatændringer bør
for så vidt muligt undgås.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. april 2022.
11