Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3874 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-290
Den 16. maj 2022
Rådsmøde for Generelle Anliggender
samhørighed
den 2. juni 2022
SAMLENOTAT
Indhold
1. Den 8. samhørighedsrapport ............................................................................................................................ 2
1
Rådsmøde nr. 3874 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-3. juni 2022 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 2/6-22, transportdelen (bæredygtig flytransport)
2577710_0002.png
1. Den 8. samhørighedsrapport
KOM (2022) 0034
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet ventes en politisk drøftelse af den 8. samhørighedsrapport og vedtagelse af rådkonklusioner herom.
Den 8. samhørighedsrapport indeholder en vurdering af udviklingen af den europæiske samhørighedspolitik siden
den forudgående rapport blev offentliggjort i 2017. Mens mange regioner i Central- og Østeuropa i løbet af de
seneste år har nærmet sig det økonomiske gennemsnit for EU, har udviklingen i en række regioner i Sydeuropa
været kendetegnet af lav vækst og relativ tilbagegang i forhold til EU gennemsnittet. Rapporten peger på, at den
grønne omstilling og digitaliseringen kan være vigtige vækstfaktorer, men kan også øge regionale forskelle. Ud-
møntningen af samhørighedspolitikken har i de seneste to år i høj grad været præget af den internationale covid-
19-epidemi, der har hæmmet programmerne i mange EU-lande.
Regeringen deler bekymringen fra den 8. samhørighedsrapport over den lave vækst i en række regioner i Sydeu-
ropa, der kalder på opfølgning. Regeringen arbejder for, at samhørighedspolitikken bedst muligt bidrager til at
fremme den grønne omstilling og digitaliseringen. Regeringen finder det vigtigt, at modtagerlandene efterlever
EU’s fundamentale rettigheder og retsstatsprincippet, og at der ikke sker
svindel, korruption eller anden form
for kriminalitet i forbindelse med den betalinger under samhørighedspolitikken.
2. Baggrund
I henhold til artikel 175 TEUF er EU Kommissionen forpligtet til hvert tredje år at aflægge rap-
port om udviklingen af den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed i EU-landene. Som
følge af den internationale covid-19-epidemien blev den 8. rapport dog først offentliggjort i fe-
bruar 2022, dvs. med mere end et års forsinkelse.
3. Formål og indhold
Drøftelse på rådsmødet sigter på at gøre status for udviklingen af samhørighedspolitikken i pe-
rioden 2017 frem til udgangen af 2021:
Rapporten konkluderer, at
en række af EU’s fattigste regioner i Central-
og Østeuropa har gjort
gode fremskridt i forhold til EU-gennemsnittet. Rapporten anbefaler, at disse regioner i højere
grad end hidtil prioriterer uddannelse af arbejdsstyrken med henblik på at fastholde vækst og
beskæftigelse, der hidtil blev sikret af et lavt omkostningsniveau.
Rapporten fremhæver, at en række regioner i Sydeuropa, der i en længere periode har haft lav
eller ingen vækst, delvist endnu ikke har indhentet tabet i forbindelse med finanskrisen i 2008
og 2009. På den baggrund rejser rapporten spørgsmålet om, hvorledes strukturfondene kan
hjælpe regioner med at undgå at blive fanget i en mellem-indkomstfælde.
2
Rådsmøde nr. 3874 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-3. juni 2022 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 2/6-22, transportdelen (bæredygtig flytransport)
Rapporten peger på, at den grønne omstilling kan fremme den økonomiske og sociale udvikling
i mange regioner. Den advarer samtidigt om, at en række mindre velstående regioner, der har
været kendetegnet ved tung industri, kan stå over for betragtelige udfordringer i forbindelse
med den grønne omstilling. På samme måde kan digitaliseringen være en væsentlige vækstfak-
tor, men manglende infrastruktur i de nogle af de fattigste regioner hæmmer deres udvikling.
Med den 8. samhørighedsrapport lægges de første rammer for Kommissionens arbejde med
forslag til strukturfondsforordningerne for perioden 2028-2034. Forordningsforslagene ventes
at blive offentliggjort i efteråret 2025.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet om den 8. samhørighedsrapport.
5. Nærhedsprincippet
Da den politiske drøftelse af den 8. samhørighedsrapport vedrører fonde, der skal fungere på
europæisk plan, kan det kun behandles på EU-niveau. Drøftelsen er således i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der forventes ikke ændringer af gældende dansk ret som følge af drøftelsen af den 8. samhørig-
hedsrapport.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse af den 8. samhørighedsrapport har ikke i sig selv lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller beskyttelsesmæssige konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Den 8. samhørighedsrapport har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De hidtidige drøftelser af den 8. samhørighedsrapport tyder på bred enighed om rapportens
hovedkonklusioner;
at der er blevet opnået væsentlige fremskridt i flere af EU’s fattigste regio-
ner i Central- og Østeuropa, mens udviklingen i en række regioner i Sydeuropa har været min-
dre tilfredsstillende. Der er dog ikke enighed om, hvad der bør være reaktionen på denne udvik-
ling. Mens nogle lande har argumenteret for behov for øget fleksibilitet og højere EU-bidrag,
har andre lande betonet behovet for en mere målrettet indsats under samhørighedspolitikken
med særlig fokus på den grønne omstilling og digitaliseringen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at den 8. samhørighedsrapport udgør et nyttigt analytisk grundlag for drøf-
telserne om samhørighedspolitikken. En målrettet opfølgning på rapporten vil kunne bidrage
til en mere hensigtsmæssig anvendelse af midlerne. Regeringen deler bekymringen fra den 8.
samhørighedsrapport over den lave vækst i en række regioner i Sydeuropa. Problemstillingen
må give anledning til en dybere analyse af årsagerne hertil og kalder på opfølgning.
3
Rådsmøde nr. 3874 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-3. juni 2022 - Bilag 4: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 2/6-22, transportdelen (bæredygtig flytransport)
Regeringen arbejder for, at samhørighedspolitikken bedst muligt bidrager til at fremme den
grønne omstilling og digitaliseringen af samfundet samt bidrager til at fremme vækst og beskæf-
tigelse og social balance. Det må navnlig være en prioritet i forhold til genstarten af den euro-
pæiske økonomi efter covid-19-krisen. I det omfang, at det ikke svækker kontrol med midlerne,
ser Regeringen gerne, at forvaltningen gøres mere smidig gennem enklere regler og færre admi-
nistrative byrder.
Regeringen finder det vigtigt, at modtagerlandene
efterlever EU’s fundamentale rettigheder og
retsstatsprincippet, og at der ikke sker svindel, korruption eller anden form for kriminalitet i
forbindelse med udbetalinger under samhørighedspolitikken.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4