Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3874 - transport, tele og energi Bilag 6
Offentligt
2583542_0001.png
Skriftlig forelæggelse af fornyet forhandlingsoplæg for
Folketingets Europaudvalg i forbindelse med trans-
portrådsmødet den 2. juni 2022
Dato
25. maj 2022
Kommissionens forslag om et europæisk iblandings-
krav til luftfarten forelægges skriftligt til fornyet for-
handlingsoplæg. Formandskabet forsøger at opnå
en politisk aftale på transportrådsmødet på torsdag
den 2. juni.
Dagsordenspunkt 1: ReFuelEU Aviation
Klimaministeren orienterede udvalget om sagen ons-
dag den 25. maj, er der tale om ganske svære for-
handlinger, der særligt har centreret sig om niveauet
for et iblandingskrav, definitionen af de bæredygtige
flybrændstoffer samt luftfartens konkurrenceevne og
tilgængeligheden af bæredygtige flybrændstoffer.
Den 25. november 2021 tog regeringen forhandlings-
oplæg på Kommissionens forslaget. Forhandlin-
gerne har siden udviklet sig i en retning, hvor der vur-
deres at være behov for at tage et fornyet forhand-
lingsoplæg.
Regeringen vurderer, at det samlede ambitionsni-
veau i forslaget er blevet sænket i forhold til Kommis-
sionens oprindelige forslag, og at man fra dansk side
med det nuværende mandat ikke har mulighed for at
sætte sig igennem.
Fra dansk side har det været en særlig prioritet at
sikre høje iblandingskrav på EU-niveau og mulighed
for, at ambitiøse lande kan gå forrest og fastsætte
højere nationale krav.
Side 1/3
Rådsmøde nr. 3874 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-3. juni 2022 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse og samlenotat vedr. rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - transport) 2/6-22 vedr. ReFuelEU Aviation
2583542_0002.png
Særligt er det stærkt utilfredsstillende, at der er sket
en udvanding af definitionen af syntetiske flybrænd-
stoffer og medlemslande begrænses i muligheden
for at kunne fastsætte højere nationale iblandings-
krav.
Fra dansk side har man stået i spidsen for at samle
en gruppe af ligesindede lande, der presser på for at
kunne fastsætte højere nationale iblandingskrav.
En lang række lande og Kommissionen er dog skep-
tiske over for national fleksibilitet og foretrækker har-
moniserede regler på EU-niveau. De finder, at for-
skelligartede krav vil forvride det indre marked, og at
der kun er en begrænset tilgængelighed af bæredyg-
tige flybrændstoffer.
Regeringen mener, at forordningen skal understøtte
medlemslandene med en ambitiøs omstilling af luft-
farten. Regeringen lægger derfor afgørende vægt
på, at forslaget skal være foreneligt med muligheden
for at opnå helt grøn indenrigsluftfart i Danmark i
2030.
Senest har formandskabet i et kompromisforslag ud-
videt definitionen af syntetiske flybrændstoffer til
også at omfatte kulstoffattig brint, hvis energiindhold
stammer fra ikke-vedvarende energikilder. Det bety-
der, at denne form for brint kan være produceret på
fx atomkraft eller naturgas, såfremt der sikres en
CO
2
-fortrængning på 70 pct.
Regeringen lægger således stor vægt på, at brænd-
stoffer baseret på kulstoffattig brint udelukkes fra at
bidrage til opfyldelse af iblandingskravene i forslaget.
Hvis kulstoffattig brint sidestilles med syntetiske
Side 2/3
Rådsmøde nr. 3874 (transport, telekommunikation og energi) den 2.-3. juni 2022 - Bilag 6: Skriftlig forelæggelse og samlenotat vedr. rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - transport) 2/6-22 vedr. ReFuelEU Aviation
2583542_0003.png
brændstoffer produceret på vedvarende energi, risi-
kerer man at udhule markedstrækket på flybrændstof
baseret på PtX, som er produceret på VE og at øge
efterspørgsel på fx naturgas. Det kan skabe en uhen-
sigtsmæssig præcedenseffekt, hvis det tillades at
tælle med i dette forslag. Regeringen mener, at drøf-
telser af rammerne af kulstoffattig brint skal ske i regi
af den grønne gaspakke, som Kommissionen har
fremsat i december sidste år.
Det fornyede forhandlingsoplæg betyder, at der er
behov for væsentlige forbedringer i det foreliggende
kompromisforslag, særligt på muligheden for at
kunne fastsætte højere nationale iblandingskrav eller
at kulstoffattig brint udgår af definitionen for, at man
kan acceptere et endeligt forslag. Det kan betyde, at
man fra dansk side kommer til at sige nej til formand-
skabets kompromisforslag og den politiske aftale i
Rådet.
Side 3/3