Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3876 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
2578504_0001.png
Orientering om forslag i WTO vedr. intellektuelle ejendomsrettigheder
og COVID-19-vacciner
Der har siden foråret
2020 pågået drøftelser i WTO vedrørende WTO’s
bidrag
til håndtering af COVID-19-pandemien. Især har Indien og Sydafrikas forslag
fra oktober 2020
om en ”TRIPS waiver”
fået meget opmærksomhed. Desuden
har EU fremsat forslag om smidigere og mere effektiv brug af tvangslicenser
samt andre handelspolitiske tiltag.
EU, USA, Indien og Sydafrika har i marts 2022 udarbejdet et tekstforslag til et
muligt kompromis vedr. intellektuelle ejendomsrettigheder og COVID-19-vac-
ciner. Forslaget er resultatet af flere måneders uformelle forhandlinger mellem
de fire parter, faciliteret
af WTO’s generaldirektør Ngozi.
EU har tilkendegivet
at kunne acceptere forslaget, men det afventer endnu formel godkendelse fra
USA, Indien og Sydafrika. I denne måned er forslaget delt med den fulde WTO-
medlemskreds.
Forslaget vil give udviklingslandene nemmere adgang til at producere og ekspor-
tere COVID-19-vacciner uden patenthavers samtykke. Forslaget vil ekstraordi-
nært og i en tidsbegrænset periode skabe simplere procedurer end under det
nuværende tvangslicenssystem. Det sikres dog fortsat, at der ydes en rimelig
kompensation for brug af patentet til patenthaveren. Kompensationen skal af-
spejle, om produktionen skal bruges til humanitære og non-profit formål, eller
om produktet skal sælges på markedsvilkår. Den grundlæggende beskyttelse af
patentrettigheder, som fastlagt i TRIPS-aftalen, ophæves ikke.
Kompromiset omfatter kun COVID-19-vacciner, men lægger op til, at det in-
den for et halvt år skal besluttes, om anvendelsesområdet skal udvides til tera-
peutisk behandling og diagnosticering. Forslagets bestemmelser vil kun gælde i
en tidsbegrænset periode på enten 3 eller 5 år.
De øgede undtagelsesmuligheder vil kun omfatte udviklingslande. Det indgår
som en mulig model i forslaget, at undtagelsesmulighederne kun vil gælde for
de udviklingslande, der eksporterede mindre end 10 % af den samlede globale
eksport af COVID-19-vacciner i 2021. I praksis vil dette krav betyde, at alle
udviklingslande undtagen Kina er omfattet af forslaget. Det er også muligt, at
der findes en anden model for at afgrænse undtagelsesmulighederne.
Kompromiset giver mulighed for, at tilladelser til produktion af COVID-19-
vacciner uden patenthavers samtykke kan udstedes uden forudgående forhand-
ling med patenthaveren samt gives gennem andre former for bemyndigelser end
tvangslicenser, f.eks. regeringsbeslutninger. Det kan bidrage til at løse et konkret
1
Rådsmøde nr. 3876 (udenrigsanliggender - handel) den 3. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 3/6-22 samt notat vedr. forslag i WTO vedr. intellektuelle ejendomsrettigheder og COVID-19-vacciner
problem i udviklingslande, herunder Sydafrika, hvor lovgivningen ikke giver ad-
gang til brug af tvangslicenser som tilladt under TRIPS-aftalen. Dertil vil der
kun være behov for én bemyndigelse til en specifik vaccine, også selvom pro-
duktionen omfatter brug af flere forskellige patenter (hvilket er tilfældet med
COVID-19-vacciner).
Forslaget vil desuden sikre effektiviteten af tiltagene ved at præcisere, at virk-
somheder, der producerer vacciner uden samtykke fra patenthaver, ikke skal
udføre egne kliniske forsøg, men kan basere sig på patenthaverens forsøgsdata.
Endelig vil forslaget ophæve TRIPS-aftalens bestemmelser om, at produkter,
der er fremstillet med brug af regeringsbemyndigelser, som udgangspunkt er
tilladt til national brug og kun i særlige tilfælde kan eksporteres. Kompromiset
præciserer i stedet, at det er tilladt for de omfattede udviklingslande at ekspor-
tere de pågældende vacciner til andre omfattede udviklingslande. De processu-
elle krav om notifikationer mm. for både det eksporterende og det importerende
land ophæves. Imidlertid vil der blive stillet krav om transparens og tiltag for at
undgå reeksport. Alle WTO-medlemslande er endvidere fortsat underlagt krav
om at sikre, at der er effektive juridiske instrumenter tilgængelige, der kan bruges
til at hindre uretmæssig import.
For så vidt angår den videre proces i WTO behandles forslaget nu af den fulde
medlemskreds i TRIPS-rådet. Det skal derefter godkendes i Det Generelle Råd
med konsensus. Foreløbigt har forslaget fået en blandet modtagelse, og det er
endnu for tidligt at sige, om der kan opnås enighed blandt alle medlemslande.
Det er ambitionen, at en eventuel vedtagelse senest sker i forbindelse med
WTO’s ministerkonference MC12 den 12.-15.
juni.
Regeringens holdning
Regeringen ønsker, at WTO leverer konkrete resultater vedr. COVID-19-vacci-
ner, der kan bidrage til øget global adgang til vacciner, og er rede til at drøfte
alle forslag til det formål. På den baggrund støtter regeringen forslaget som basis
for et kompromis i WTO om COVID-19-vacciner og TRIPS-aftalen. Regerin-
gen vurderer, at et kompromis på dette grundlag, den ekstraordinære situation
skabt af COVID-19 taget i betragtning, vil hjælpe udviklingslandene med at
adressere visse konkrete udfordringer, f.eks. med brugen af tvangslicenser. Sam-
tidig vil grundlæggende beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder fortsat
blive respekteret, da aftalen ikke ophæver intellektuelle ejendomsrettigheder,
men alene ophæver og forenkler procedurekrav ved brug af patenter uden pa-
tentshavers samtykke ift. COVID-19 vacciner. Kompromisløsningen vedrø-
rende intellektuelle ejendomsrettigheder bør efter regeringens opfattelse ledsa-
ges af andre handelspolitiske tiltag, der adresserer de væsentligste udfordringer
for global vaccineadgang,
jf. EU’s bredere tilgang og konkrete forslag
om ned-
2
Rådsmøde nr. 3876 (udenrigsanliggender - handel) den 3. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender (handel) 3/6-22 samt notat vedr. forslag i WTO vedr. intellektuelle ejendomsrettigheder og COVID-19-vacciner
bringelse af eksportrestriktioner, hurtig toldbehandling, mm. Hertil kommer ud-
viklingspolitiske initiativer uden for WTO-regi, der understøtter udrulningen af
vacciner, f.eks. ift. svage sundhedssystemer og vaccineskepsis. Regeringen kan
derfor tilslutte sig kompromisløsningen, men vil fortsat arbejde for, at denne så
vidt muligt indgår i en bredere COVID-19-sundhedspakke fra WTO/MC12 og
ikke skaber præcedens.
3