Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3878 - RIA Bilag 3
Offentligt
2584372_0001.png
Notat
Skriftlig forelæggelse i Europaudvalget af dagsordenspunkt om forslag
til revision af Schengengrænsekodeks på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 9.-10. juni 2022
Det er med stor beklagelse, at udvalget orienteres med så kort varsel om oven-
stående sag og samtidig anmodes om godkende nedenstående forhandlings-
oplæg. Det bemærkes, at Danmark som følge af retsforbeholdet ikke er med
til at vedtage forslaget til revision af Schengengrænsekodeks, men inden for
seks måneder efter forslagets endelige vedtagelse skal give meddelelse om,
hvorvidt man vil gennemføre forslaget i dansk ret.
Det franske formandskab har med meget kort varsel den 30. maj fremsat se-
neste kompromisforslag med henblik på godkendelse i Coreper den 1. juni
2022.
Formål
Danmark deltager i den gældende Schengengrænsekodeks via en mellem-
statslig aftale. Schengengrænsekodeks blev vedtaget i 2006 med det formål
at fastsætte regler for udøvelse af grænsekontrol af personer, der passerer
Schengenområdets ydre grænser, ligesom den indeholder bestemmelser med
henblik på at sikre, at personer som udgangspunkt ikke kontrolleres ved pas-
sage af de indre grænser mellem medlemsstaterne. Schengengrænsekodeks
blev gennemført i dansk ret samme år og ved efterfølgende ændringer.
Forslaget til revision af Schengengrænsekodeks viderefører muligheden for
midlertidig genindførelse af intern grænsekontrol ved alvorlige trusler mod
den offentlige orden eller den indre sikkerhed. Forslaget indeholder også nye
bestemmelser vedr. politikontrol i grænsenære områder og overførsel i nær-
heden af de indre grænser af udlændinge uden lovligt ophold samt grænse-
håndtering ved epidemier og instrumentalisering af migranter.
Regeringen støtter sikring af medlemsstaternes mulighed for midlertidig gen-
indførelse af grænsekontrol, når det vurderes nødvendigt, og effektive foran-
staltninger til imødegåelse af sekundære bevægelser og andre trusler mod den
indre sikkerhed. Regeringen støtter desuden fleksible nye regler om indrejse-
restriktioner ved epidemier og effektive værktøjer til sikring af de ydre græn-
ser, herunder ved instrumentalisering af migranter.
I øvrigt kan henvises til det tidligere oversendte samlenotat.
Forhandlingsoplægget lyder,
-
at man fra dansk side lægger stor vægt på, at Schengengrænsekodeks
fortsat anerkender, at det er op til medlemsstaterne at vurdere, hvor-
vidt der er behov for midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved
de indre Schengengrænser,
1/2
30. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Sam Salehi
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 85
[email protected]
2019 - 13090
1998133
Side
Rådsmøde nr. 3878 (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2022 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 9-10/6-22 vedr. pkt. om forslag til revision af Schengengrænsekodeks
-
-
at man fra dansk side lægger vægt på, at sekundære bevægelser adres-
seres i forslaget,
at man fra dansk side lægger vægt på fleksible regler om politikontrol
og afvisning af udlændinge uden lovligt ophold ved de indre grænser
af hensyn til imødegåelse af sekundære bevægelser og andre trusler
mod den indre sikkerhed,
at man fra dansk side lægger vægt på effektive foranstaltninger til sik-
ring af de ydre grænser i tilfælde at instrumentalisering af migranter,
herunder ved brug af fysiske barrierer,
at man fra dansk side lægger vægt på, at nye bestemmelser om indrej-
serestriktioner ved de ydre grænser sikrer en fleksibel ramme for en
koordineret og effektiv håndtering af epidemier,
at Danmark efter endelig vedtagelse af forslaget meddeler, at Dan-
mark vil gennemføre forslaget i dansk ret.
-
-
-
En manglende tilslutning til revision af Schengengrænsekodeks kan betyde,
at Danmark i yderste konsekvens må træde ud af Schengensamarbejdet og
dermed ikke længere vil være omfattet af de fælles regler for passage af
Schengenområdets indre og ydre grænser.
Side
2/2