Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3883 - økofin Bilag 2
Offentligt
2593961_0001.png
11. juni 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. juni 2022
1)
Forslag om et fælles europæisk adgangspunkt for virksomhedsoplysninger
(ESAP)
KOM (2021)723, (2021)724 og (2021)725
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Nye indtægtskilder til EU's budget og MMF-revision
KOM (2021) 569 og KOM (2021) 570
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Implementering af dele af OECD-aftale om international beskatning
KOM(2021) 823
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Revision af Solvens II-direktivet
KOM(2021) 581
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Pakke af nye EU-tiltag på hvidvaskområdet – fremskridtsrapport og fælles
EU-hvidvasktilsynsmyndighed
KOM(2021) 420, KOM(2021) 421, KOM(2021) 422 og KOM(2021) 423
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Forslag til ændring af direktiver vedr. forvaltere af alternative investerings-
fonde (FAIF) og kollektive investeringsinstitutter (UCITS)
KOM (2021) 721
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
7) Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) ECB's rapport om konvergens og udvidelse af euroområdet
KOM(2022) 282
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Økonomisk genopretning i EU: Rådsimplementerende beslutning vedr. Po-
lens genopretningsplan
KOM(2022) 268
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester mv
KOM(2022)600-627, KOM(2022)630
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0002.png
Side 2 af 15
Dagsordenspunkt 9:
Økonomisk genopretning i EU: Implementering
af genopretningsfaciliteten (RRF) og
rådsimplementerende beslutning vedr. Polens
genopretningsplan
KOM(2020)408, KOM(2022)268
1. Resume
EU’s genopretningsfacilitet trådte i kraft i februar 2021, og næsten alle EU-lande har offentlig-
gjort deres genopretningsplaner efter en grundig dialog med Kommissionen om planerne.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt forslag til rådsimplementerende beslut-
ninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner, der herefter skal godkendes i ECOFIN med
kvalificeret flertal. ECOFIN har foreløbigt godkendt Kommissionens forslag til rådsimplementer-
ende beslutninger vedr. genopretningsplanerne for 24 lande, herunder rådsbeslutningen vedr. den
danske genopretningsplan.
ECOFIN ventes 17. juni 2022 at godkende Kommissionens forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. Polens genopretningsplan.
Udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten til Polen vil blive besluttet i takt med, at landet
opnår milepæle og målsætninger i genopretningsplanen.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopretningsfaciliteten, der
leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten,
der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen kan støtte Rådets ventede vedtagelse af den rådsimplementerende beslutning vedr. Polens
genopretningsplan ifm. ECOFIN 17. juni 2022 på baggrund af Kommissionens forslag og på
basis af en række principper i overensstemmelse med forordningen om genopretningsfaciliteten, her-
under at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af genopretningsplanerne, hvor ka-
raktererne opfylder minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet af Folketingets
Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder
og retsstatsprincippet. Regeringen ser derfor positivt på, at den polske genopretningsplan indeholder
en række konkrete milepæle, der bidrager til at sikre et mere uafhængigt retsvæsen i Polen.
Regeringen finder det samtidig centralt, at Polen sikrer yderligere fremskridt på retsstatsområdet,
og havde gerne set, at den polske genopretningsplan havde bidraget yderligere hertil.
Regeringen konstaterer, at Kommissionen vurderer, at Polens planlagte reformer i relation til rets-
væsenet, som er forankret i milepæle i genopretningsplanen, samlet set er tilstrækkeligt til en samlet
positiv vurdering og efterlevelse af kravene i genopretningsforordningen.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0003.png
Side 3 af 15
Regeringen konstaterer derudover, at genopretningsplanen – hvis primære formål er at bidrage til
at genoprette Polens økonomi efter Covid-19 pandemien samt fremme grøn og digital omstilling –
ikke kan adressere alle retsstatsudfordringer i Polen, idet genopretningsplanen i henhold til genop-
retningsforordningen primært kan bruges til at sikre tilstrækkelig adressering af konkrete udfor-
dringer identificeret i landeanbefalingerne under det europæiske semester, herunder anbefalingen til
Polen om at forbedre investeringsklimaet, navnlig ved at sikre retsvæsenets uafhængighed. Regerin-
gen støtter således den fortsatte anvendelse af alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse
af retsstatsprincippet, herunder retsstatsmekanismen samt brugen af fx traktatkrænkelsessager og
artikel 7-proceduren.
Regeringen vil følge implementeringen af den polske genopretningsplan mhp., at der ikke udbetales
midler til Polen uden tilstrækkelig efterlevelse af de milepæle og mål, der stilles som betingelser for
de konkrete udbetalinger, herunder i relation til retsvæsenet i Polen.
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lånopta-
gelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-programmer,
særligt en genopretningsfacilitet (”Recovery
and Resilience Facility”)
på 672,5 mia. euro,
heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som følger en fastlagt forde-
lingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-priser). Rammerne for gen-
opretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021.
Genopretningsplanerne
Arbejdet med at operationalisere genopretningsfaciliteten er i gang. For at modtage
midler fra genopretningsfaciliteten skal EU-landene hver især udarbejde nationale
genopretningsplaner (”Recovery
and Resilience Plans”),
hvor landene beskriver de tiltag
(reformer og investeringer), som den finansielle assistance fra genopretningsfacili-
teten (direkte støtte og lån) skal finansiere.
Genopretningsplanerne skal bidrage til at adressere landespecifikke anbefalinger
som led i det økonomiske samarbejde i EU (det
europæiske semester),
grøn og digital
omstilling samt til at understøtte vækst, arbejdspladser, økonomisk robusthed og til
økonomisk, social og territorial samhørighed.
1
Alle EU-lande på nær Nederlandene har på nuværende tidspunkt afleveret deres
genopretningsplaner til Kommissionen,
jf. bilag 2.
Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende beslutninger
De afleverede genopretningsplaner skal vurderes af Kommissionen, der herefter
fremlægger juridisk bindende retsakter i form af forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. planernes indhold. Kommissionens forslag til rådsimplementerede
beslutning skal herefter godkendes af ECOFIN med kvalificeret flertal.
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsfaciliteten, herunder retningslinjer for genopretnings-
planer:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-fa-
cility_en.
1
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0004.png
Side 4 af 15
For yderligere information om processen for operationalisering af genopretnings-
faciliteten, herunder vedr. udbetalinger og opfølgningen på de milepæle og målsæt-
ninger for reformer og investeringer, som er fastlagt i deres respektive landes gen-
opretningsplaner, henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Der har løbende været en uformel bilateral dialog mellem de enkelte lande og Kom-
missionen om landenes genopretningsplaner, herunder på basis af udkast til genop-
retningsplanerne. Formålet med dialogen har været, at landene har haft mulighed
for at styrke deres genopretningsplaner, forud for at planerne afleveres, herunder
for at sikre, at planerne lever op til de krav, som er fastlagt i forordningen om gen-
opretningsfaciliteten, og at Kommissionen er enig heri.
Kommissionen skal i sin vurdering af landenes genopretningsplaner tage hensyn til
11 forordningsbestemte kriterier
2
, herunder om planen kan forventes effektivt at
bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser, økonomiske, instituti-
onelle og sociale robusthed, effektivt vil bidrage til grøn og digital omstilling og til
at adressere landespecifikke udfordringer identificeret som led i det europæiske se-
mester,
jf. boks 1 og bilag 1.
Boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Bidrager til de 6 søjler:
i)
grøn omstilling,
ii)
digital omstilling,
iii)
bæredygtig og inklusiv vækst,
iv)
samhørighed,
v)
Sundhedsmæssig robusthed,
vi)
børn og unge
Adresserer anbefalinger i det europæiske semester
Skaber vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
Alle initiativer efterlever "do no significant harm"
Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Genopretningsplanen har varig virkning
Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
Rimelige og plausible omkostningsskøn
Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
Indeholder reformer og investeringer
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier,
se bilag 1.
Kilde: Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
For hvert af de 11 kriterier gives enten vurderingen A (høj
grad af opfyldelse),
B (middel
grad af opfyldelse)
eller C (lav
grad af opfyldelse).
En
samlet positiv
vurdering af en genop-
retningsplan tildeles under flg. betingelser:
kriterierne 2, 3, 4, 5, 6 og 10 skal alle tildeles vurderingen A
3
, og
for de øvrige 5 kriterier
skal
der tildeles mindst to A’er og ingen C’er.
Såfremt Kommissionen tildeler en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen,
vil Kommissionen fremlægge forslag til en rådsimplementerende beslutning.
Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
Betingelserne for en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen følger generelt af forordningen om
genopretningsfaciliteten, mens kravet om A til kriterie 4 og 10 følger af hhv. taksonomi-forordningen,
KOM(2018)354,
og finansforordningen.
2
3
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0005.png
Side 5 af 15
For yderligere generel information om Kommissionens vurdering og indholdet i de
rådsimplementerende beslutninger henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13.
juli 2021.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt vurderinger og forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner.
ECOFIN vedtog 13. juli 2021 rådsimplementerende beslutninger på baggrund af
Kommissionens forslag for de første 12 lande (Portugal, Spanien, Grækenland,
Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien og
Frankrig). ECOFIN vedtog efterfølgende rådsimplementerende beslutninger ifm.
ECOFIN-møder den 26. juli, 6. september, 5. oktober, 28. oktober 2021 og 3. maj
2022 for yderligere hhv. 4 lande (Kroatien, Cypern, Litauen og Slovenien), 2 lande
(Irland og Tjekkiet), 1 land (Malta), 3 lande (Estland, Finland og Rumænien) og 2
lande (Bulgarien og Sverige). For information om disse lande henvises til samleno-
tater forud for henholdsvis ECOFIN 13. juli, 26. juli, 6. september, 5. oktober, 28.
oktober 2021 og 3. maj 2022.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 17. juni 2022 på grundlag af Kommissionens forslag at behandle
en rådsimplementerende beslutning vedr. den polske genopretningsplan.
Kommissionens vurderinger og forslag vedr. genopretningsplanen for Polen er op-
summeret nedenfor,
jf. tabel 1 og 2.
Tabel 1
Kommissionens vurdering af Polens genopretningsplan
Vurdering
1. Bidrager til de 6 søjler*
2. Adressere anbefalinger i det europæiske semester
3. Skabe vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
4. Alle initiativer efterlever "do
no significant harm"
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Samlet positiv vurdering af genopretningsplan
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier, se bilag 1. *De 6 søjler vedrører i) grøn omstilling, ii) digital omstilling, iii)
bæredygtig og inklusiv vækst, iv) samhørighed, v) Sundhedsmæssig robusthed, vi) børn og unge.
For uddybning af Kommissions vurdering for de enkelte lande henvises til bilag 3.
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning vedr. Polens genopretningsplan.
I vurderingen af Polens genopretningsplan tildeler Kommissionen den højeste ka-
rakter A på alle vurderingskriterier undtaget kriteriet vedr. omkostningsskøn, hvor
Polen modtager karakteren B. Kommissionen har fremlagt forslag til rådsimple-
menterende beslutning vedr. genopretningsplanen på grundlag af en samlet
positiv
vurdering af planen.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0006.png
Side 6 af 15
Kommissionen fremhæver bl.a. i sin vurdering af Polens genopretningsplan, at:
Den vurderes at opfylde kravet om i tilstrækkelig grad at adressere alle eller stør-
stedelen af landets
anbefalinger i det europæiske semester
i 2019 og 2020,
herunder landeanbefalingen vedr. retsvæsnets uafhængighed,
jf. særskilt afsnit.
Den vurderes at opfylde
“do-no-significant-harm”-princippet
(dvs. kravet
om, at ingen tiltag må gøre betydelig skade mod EU’s miljø- og klimamål).
I planen skønnes omkostningerne til
klimatiltag
forbundet med genopret-
ningsplanen at udgøre 42,7 pct., hvilket er
en større andel
af den direkte støtte end
det forordningsfastsatte krav (minimum 37 pct.),
jf. også figur 1.
Planen indeholder bl.a. investeringer i vindenergi, øget kapacitet til lagring af
energi samt bæredygtig transport, herunder udvidelse af jernbanenettet.
I planen udgør de skønnede omkostninger til
digitale tiltag
en større andel
af
direkte støtte og lån end det forordningsfastsatte krav (minimum 20 pct.), idet
planen indeholder digitale tiltag svarende til 21,3 pct. af midlerne,
jf. også figur 1.
Planen indeholder bl.a. investeringer i netværksudbredelse, digitalisering af ud-
dannelsesinstitutioner samt øget digitalisering af offentlige servicetilbud.
Planen vurderes også at opfylde kravet om
kontrol- og revisionsmekanismer
ifm. implementering af genopretningsplanen, som således vurderes at være til-
strækkelige til at undgå, forebygge, opdage og rette op på korruption, svindel og
habilitetskonflikter samt undgå dobbeltfinansiering.
Planen vurderes også at opfylde kravet om
effektive mål og milepæle
for gen-
nemførelsen af genopretningsplanen og indeholder konkret 283 mål og mile-
pæle,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Overblik over indhold i genopretningsplanen
Størrelse/ antal
35,4
23,9
11,5
102
49
53
283
144
139
Direkte støtte og lån (mia. euro)
1
Direkte støtte
Lån
Initiativer (antal)
Reformer
Investeringstiltag
Mål og milepæle (antal)
2
Milepæle
Mål
Anm.:
1
i løbende priser. 70 pct. af den direkte støtte tilkendes i 2021-22, mens de 30 pct. tilkendes i 2023. Fordelingen
af de 30 pct. afhænger af EU-landenes udvikling i BNP i perioden 2020-21. Den forventede tildeling er baseret
på Kommissionens efterårsprognose 2020. Kommissionen forventer, at den endelige tildeling fra EU’s
genopretningsfacilitet vil blive fastlagt i anden halvdel af juni 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes
BNP..
2
Milepæle
er
kvalitative
målsætninger (f.eks. vedtagelse af lovgivning, gennemførelse af et investeringsprojekt
mv.). Mål er
kvantitative
målsætninger (f.eks. antal investeringsprojekter mv.).
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for de enkelte landes genopretningsplaner.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0007.png
Side 7 af 15
Figur 1
Genopretningsplanernes klimatiltag og digitale tiltag
Pct. af tilskud og lån
45
40
35
30
25
20
15
10
5
Pct. af tilskud og lån
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Klimatiltag
Digitale tiltag
0
Anm.: Kommissionens vurdering af EU-landes indsendte genopretningsplaner, 2021.
Kilde: De skønnede omkostninger til hhv. klimatiltag og digitale tiltag er opgjort som andel af forventede direkte
tilskud og evt. lån.
For en uddybning af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. de enkelte landes genopretningsplaner henvises til
bilag 3.
Forhandlingerne om den polske genopretningsplan og udfordringerne ift. retsstatsprincippet
Forhandlingerne om den polske genopretningsplan mellem Kommissionen og Po-
len har været særligt fokuseret på retsstatsudfordringerne i Polen. Kommissionen
har konkret arbejdet på at få milepæle og mål med i planen, som skal adressere en
landeanbefaling til Polen fra 2020 under det europæiske semester om Polens udfor-
dringer ift. retsvæsenets uafhængighed.
Den konkrete landeanbefaling, hvor Polen ifølge forordningens krav skal sikre til-
strækkelige fremskridt, er, at
Polen anbefales at forbedre investeringsklimaet, navnlig ved at
sikre retsvæsenets uafhængighed.
Kommissionens formand meddelte 28. oktober 2021 at forhandlingerne om den
polske genopretningsplan relaterede sig til den konkrete landeanbefaling til Polen
vedr. retsvæsenets uafhængighed, og tilkendegav, at en positiv vurdering fra Kom-
missionen vil være betinget af, at Polen med sin genopretningsplan forpligter sig til:
1.
Afvikling af det såkaldte disciplinærkammer
i den polske højesteret. Disciplinær-
kammeret består af medlemmer, der indirekte udpeges af den polske regering,
og har beføjelser til at føre disciplinærsager og evt. sanktioner mod polske
dommere.
2.
Reform af disciplinærregimet,
der bl.a. indebærer, at der kan indledes disciplinærsa-
ger mod polske dommere pga. indholdet i deres retslige afgørelser.
3.
Påbegyndelse af en proces for genindsættelse af dommere, der er blevet frataget deres tidligere
dommerhverv
som følge af det disciplinære system og afgørelser i disciplinær-
kammeret.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0008.png
Side 8 af 15
Forhandlingerne og Kommissionens krav skal bl.a. også ses i lyset af EU-Domsto-
lens afgørelser vedrørende det polske disciplinærkammer
4
og de verserende traktat-
krænkelsessager mellem Kommissionen og Polen, der også har indvirket på for-
handlingerne om den polske genopretningsplan.
Håndteringen af retsstatsudfordringerne i den polske genopretningsplan
Kommissionen vurderer, at den polske genopretningsplan generelt adresserer lan-
deanbefalingerne til Polen i tilstrækkelig grad, herunder anbefalingen om at sikre
retsvæsenets uafhængighed.
Kommissionens vurdering skal ses i lyset af de konkrete milepæle i den polske gen-
opretningsplan, der bl.a. forpligter Polen til at gennemføre følgende tiltag:
1. En reform af disciplinærkammeret under polsk højesteret, der sikrer, at alle di-
sciplinærsager behandles af en ved lov oprettet uafhængig og upartisk domstol.
I præamblen til Kommissionens forslag til den rådsimplementerende beslut-
ning specificeres det endvidere, at reformen af disciplinærkammeret også skal
indebære en ændring af den personelle sammensætning i kammeret.
2. Dommere kan ikke længere risikere en disciplinærsag, hvis de stiller præjudici-
elle spørgsmål til EU-Domstolen (dvs. bede EU-Domstolen afgøre fortolk-
ningsspørgsmål vedrørende EU-retten), og indholdet i deres retsafgørelser kan
ikke klassificeres som disciplinære forseelser.
3. Parternes rettigheder i disciplinærsager styrkes generelt.
4. Dommere skal kunne verificere, om en domstol opfylder de EU-retlige krav
om at være uafhængig, upartisk og oprettet ved lov. En sådan verifikation skal
ikke kunne klassificeres som en disciplinærforseelse.
5. Alle dommere, der er berørt af tidligere domme afsagt af disciplinærkammeret,
vil have ret til at få disse afgørelser genoptaget ved en uafhængig domstol. Før-
ste retsmøde i de genoptagede sager skal finde sted senest tre måneder efter en
sag anmodes genoptaget, og sagen skal være afsluttet senest 12 måneder efter
denne anmodning.
6. Alle genoptagne sager skal være afsluttet inden udgangen af 2023 undtagen i
helt særlige tilfælde.
Ovenstående tiltag specificeret under punkt 1 - 5 skal ifølge forslaget til Rådets
godkendelse af Polens genopretningsplan gennemføres i 2. kvartal 2022 og vil være
blandt de betingelser, der skal opfyldes, inden Polen kan ansøge om en første ud-
betaling af genopretningsmidlerne. Punkt 6 skal gennemføres inden udgangen af
2023.
Kommissionen vil muligvis på ECOFIN 17. juni ligeledes gøre overordnet status
for implementeringen af genopretningsfaciliteten, herunder orientere om status for
EU-landenes betalingsanmodninger og Kommissionens udbetalinger på baggrund
af opfyldte milepæle og mål,
jf. bilag 2.
EU-Domstolens kendelse af 14. juli 2021 i sag C-204/21 R, Kommissionen mod Polen og EU-Domstolens
dom af 15. juli 2021 i sag C-791/19, Kommissionen mod Polen, begge om disciplinærkammeret ved Polens
højesteret, hvor Polen hhv. pålægges at suspendere behandlingen af sager for disciplinærkammeret samt døm-
mes for traktatbrud.
4
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0009.png
Side 9 af 15
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet lægger generelt vægt på, at lande, som modtager finansiering
fra genopretningsfaciliteten, efterlever EU’s fundamentale rettigheder og retsstats-
princippet, og at genopretningsplanerne bidrager til bl.a. grøn og digital omstilling,
samhørighed samt en styrket krisehåndtering.
Europa-Parlamentet vedtog 9. juni 2022 en resolution, der bl.a. udtrykker stor be-
kymring over Kommissionens vurdering af den polske genopretningsplan og op-
fordrer Rådet til først at godkende planen, når den fuldt ud lever op til kriterierne
fastlagt i forordningen om genopretningsfaciliteten, og når Polen har implementeret
relevante afgørelser fra EU-Domstolen relateret til retsstatsudfordringerne i landet.
5
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godken-
delse af Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslutninger for de en-
kelte landes genopretningsplaner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte fra gen-
opretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som
Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet.
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser, i
det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økonomisk
genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om EU-landenes genopretningsplaner har ikke i sig selv samfunds-
økonomiske konsekvenser. Kommissionen skønner, at EU-genopretningsfonden
samlet set kan løfte det danske BNP med 0,4-0,6 pct. i 2024 og øge beskæftigelsen
med 8.000 personer.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretningsfaciliteten.
5 Link til Europa-Parlamentets resolution af 9. juni 2022: https://www.europarl.europa.eu/news/da/press-room/20220606IPR32324/do-not-approve-polish-reco-
very-plan-until-conditions-are-met-meps-warn
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0010.png
Side 10 af 15
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om EU-landenes genopretningsplaner har ikke i sig selv erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, omend det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete
implementering. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirk-
somheder i forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i
andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte den rådsimplementerende beslutning vedr. Po-
lens genopretningsplan på baggrund af Kommissionens forslag, der ventes god-
kendt med et kvalificeret flertal. Det kan ikke udelukkes, at enkelte lande vil stemme
imod Kommissionens forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopret-
ningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om
EU’s flerårige finansielle ramme og genopretningsinstrument (Next Generation
EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten, der trådte i kraft 19. februar
2021.
Regeringen kan støtte Rådets ventede vedtagelse af den rådsimplementerende be-
slutning vedr. Polens genopretningsplan ifm. ECOFIN 17. juni 2022 på baggrund
af Kommissionens forslag og på basis af en række principper i overensstemmelse
med forordningen om genopretningsfaciliteten, herunder at Kommissionen har til-
delt en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen, hvor karaktererne opfylder
minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet af Folketingets Eu-
ropaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s funda-
mentale rettigheder og retsstatsprincippet og lægger stor vægt på, at Kommissionen
anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse heraf. Derfor ser
regeringen positivt på, at man med genopretningsfaciliteten og den polske genop-
retningsplan stiller krav om, at Polen gør fremskridt med at adressere landeanbefa-
lingen til Polen om retsvæsenets uafhængighed.
Regeringen ser på den baggrund positivt på, at den polske genopretningsplan inde-
holder milepæle om disciplinærkammeret og disciplinærregimet generelt, samt en
proces der sikrer, at dommere, der er berørt af tidligere domme afsagt af discipli-
nærkammeret, får ret til at få disse afgørelser genoptaget ved en uafhængig domstol.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0011.png
Side 11 af 15
Regeringen er tilfreds med, at de væsentligste milepæle vedr. retsvæsenets uaf-
hængighed skal efterleves allerede i 2. kvartal 2022 og som følge af forslaget til Rå-
dets beslutning om Polens genopretningsplan er en del af de betingelser, Polen skal
opfylde for at få adgang til første udbetaling under genopretningsfaciliteten. Rege-
ringen er generelt tilfreds med, at efterlevelse af de aftalte milepæle og mål er en
forudsætning for, at Polen kan få adgang til udbetalinger under genopretningsfaci-
liteten.
Regeringen finder det centralt, at Polen sikrer yderligere fremskridt på retsstatsom-
rådet, og havde gerne set, at den polske genopretningsplan havde bidraget yderligere
hertil.
Regeringen konstaterer samtidig, at Kommissionen vurderer, at Polens planlagte
reformer i relation til retsvæsenet, som er forankret i milepæle i genopretningspla-
nen, samlet set er tilstrækkeligt til en samlet positiv vurdering og efterlevelse af kra-
vene i genopretningsforordningen.
Den polske genopretningsplan, hvis primære formål er at bidrage til at genoprette
Polens økonomi efter Covid-19 pandemien samt fremme grøn og digital omstilling,
kan ikke adressere alle retsstatsudfordringer i Polen, idet genopretningsplanen i
henhold til genopretningsforordningen primært kan bruges til at sikre tilstrækkelig
adressering af konkrete udfordringer identificeret i landeanbefalingerne under det
europæiske semester, herunder anbefalingen til Polen om at forbedre investerings-
klimaet, navnlig ved at sikre retsvæsenets uafhængighed. Regeringen støtter således
den fortsatte anvendelse af alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse af
retsstatsprincippet, herunder retsstatsmekanismen samt brugen af fx traktatkræn-
kelsessager og artikel 7-proceduren.
Samtidig vil regeringen lægge stor vægt på, at der sikres korrekt implementering af
den polske genopretningsplan, så der ikke udbetales midler til Polen uden tilstræk-
kelig efterlevelse af de milepæle og mål, der stilles som betingelser for de konkrete
udbetalinger, herunder i relation til retsvæsenet.
For danske generelle prioriteter vedr. genopretningsfaciliteten henvises til samleno-
tater og forelæggelser, herunder forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg
16. juni 2020 og forelæggelsen forud for ECOFIN 6. oktober 2020.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten
og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner hen-
vises til samlenotatet og forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten og rådsimplementerende be-
slutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0012.png
Side 12 af 15
Sagerne vedr. hidtidige rådsimplementerende beslutninger blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021 (Portugal, Spanien, Græken-
land, Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien
og Frankrig), ECOFIN 26. juli (Kroatien, Cypern, Litauen og Slovenien), ECOFIN
6. september (Irland og Tjekkiet), 5. oktober (Malta), 28. oktober 2021 (Estland,
Finland og Rumænien) og 3. maj 2022 (Bulgarien og Sverige).
Samlenotat om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til forhandlingsoplæg 16. juni 2020,
og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar, 16. februar, 16. marts, 16. april
og 18. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten blev oversendt til Europaud-
valget 25. juni 2020.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0013.png
Side 13 af 15
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilagboks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet i genopretningsplanerne må ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder tiltag til at gennemføre reformer og investeringer, der repræsenterer sam-
hørighedsfremmende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0014.png
Side 14 af 15
Bilag 2: Status for EU-landenes genopretningsplaner
Bilagstabel 1 - Status for EU-landenes genopretningsplaner – primo juni 2022
Mulig finansiel assistance
(mia. euro)
Land
BE
BG
CY
DK
EE
FI
FR
EL
IE
IT
HR
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
RO
SK
SI
ES
SE
CZ
DE
HU
AT
Beløb
i alt
Lande
i alt
3. maj 2021
22. april 2021
31. maj 2021
29. april 2021
30. april 2021
30. april 2021
28. maj 2021
2. juni 2021
28. april 2021
12. maj 2021
30. april 2021
-
26
21. juni 2021
-
25
1. juni 2022
16. juni 2021
27. september 2021
21. juni 2021
2. juli 2021
16. juni 2021
29. marts 2022
19. juli 2021
22. juni 2021
Plan afleveret
30. april 2021
15. oktober 2021
17. maj 2021
30. april 2021
18. juni 2021
27. maj 2021
29. april 2021
28. april 2021
28. maj 2021
30. april 2021
15. maj 2021
30. april 2021
15. maj 2021
30. april 2021
13. juli 2021
Beslutningsforslag
1
23. juni 2021
7. april 2022
8. juli 2021
17. juni 2021
5. oktober 2021
4. oktober 2021
23. juni 2021
17. juni 2021
16. juli 2021
22. juni 2021
8. juli 2021
22. juni 2021
2. juli 2021
18. juni 2021
16. september 2021
Direkte støtte
2
5,9
6,3
1,0
1,6
1,0
2,1
39,4
17,8
1,0
68,9
6,3
2,0
2,2
0,1
0,3
6,0
23,9
13,9
14,2
6,3
1,8
69,5
3,3
7,1
25,6
7,2
3,5
338,2
-
Lån
3
32,4
4,2
1,5
21,3
1,9
16,4
164,9
12,5
24,2
121,7
3,7
2,1
3,3
4,3
0,9
55,1
36,2
14,5
15,2
6,4
3,3
84,6
32,2
15,2
234,5
9,9
27,0
360
7
-
Ansøgt finansiel assistance i
genopretningsplaner
(mia. euro)
4
Direkte støtte
5,9
6,9
1,0
1,6
1,0
2,1
40,9
17,8
1,0
68,9
6,3
1,8
2,2
0,1
0,3
Lån
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7
0,0
122,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Forudbetalinger
(mia. euro)
Direkte støtte
0,8
Godkendte udbeta-
linger
5
(mia. euro)
Lån Direkte støtte Lån
-
0,1
0,2
6
0,1
0,3
5,1
2,3
0,03
-
-
-
-
1,7
7,4
1,7
1,8
9,0
0,8
0,2
0,3
0,01
0,04
16,0
-
-
-
-
0
10,0
11,0
23,9
13,9
14,3
6,6
1,8
69,5
3,3
7,0
27,9
7,2
4,5
336,0
26
11,5
2,7
15,0
0,0
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
166,0
8
0,5
36,6
21
-
19,9
4
29,7
5
13,55
3
0,9
2,3
-
-
1,8
1,9
0,8
0,2
9,0
0,4
0
-
0
-
10,0
0,6
0,6
Anm.:
1
Kommissionens forslag til rådsbeslutninger om genopretningsplaner. Forslag, hvor dato for fremlæggelse er markeret med kursiv, er også rådsgod-
kendt på ECOFIN.
2
Fordelingen af direkte støtte er baseret på Kommissionens efterårsprognose, oktober 2020, for udviklingen i EU-landenes BNP
2020-21. Den endelige tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes BNP.
Fordelingskriterierne fremgår af forordningen om genopretningsfaciliteten samt
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-
response/recovery-plan-europe/pillars-next-generation-eu_en.
3
Lån til et land kan som udgangspunkt udgøre op til 6,8 pct. af dets BNI i 2019.
4
Baseret på Kommissionens offentliggjorte forslag til rådsimplementerende beslutninger om genopretningsplaner, hvor muligt.
5
Udbetalinger på bag-
grund af opfyldte milepæle og mål (dvs. i tillæg til forudbetalinger).
6
Knap 1,5 mia. kr. udbetalt af Komissionen 2. september 2021.
7
I forordningen
om genopretningsfaciliteten er fastsat et loft på 360 mia. for den samlede tildeling af lån til EU-landene.
Kilde: Komissionens pressemeddelelser om indleverede genopretningsplaner og udbetalinger samt Kommissionens genopretningsscoreboard:
http://www.ec.europa.eu/economy_finance/recovery-and-resilience-scoreboard/.
Rådsmøde nr. 3883 (økonomi og finans) den 17. juni 2022 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/6-22, pkt. 9
2593961_0015.png
Side 15 af 15
Bilag 3: Kommissionens vurdering og forslag vedr. Polens genopret-
ningsplan
Kommissionens vurdering af Polens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Polens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 35,4 mia. euro (heraf finansierer RRF 23,9 mia.
euro i tilskud
1
og 11,5 mia. euro i lån
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 15,1 og 7,5 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. at forbedre kvaliteten i sundhedsvæsenet samt på at styrke polsk konkurrenceevne, økonomisk robusthed og retsvæ-
senets uafhængighed.
NGEU
4
skønnes at løfte Polens BNP med 1,1-1,8 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op mod 105.000 personer.
Klimatiltag udgør 42.7 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. B –
Grøn energi og reduktion af energiintensitet
(8.766,2 mio.
euro). Fx øget energieffektivitet i økonomien, støtte til produktion af
grønne alternative brændstoffer og generelt fremme af vedvarende
energi.
Nr. E –
Grøn transport
(6.119,3 mio. euro). Fx investeringer i klima-
venlig offentlig og regulering mhp. på generel reduktion af transportsek-
torens udledning af drivhusgasser og negative påvirkning af miljøet.
Nr. A –
Modstandsdygtig og konkurrencedygtig økonomi
(130,4
mio. euro). Fx styrkelse af innovationskapaciteten og fokus på grønt
samarbejde mellem virksomheder og forskningsinstitutioner.
Nr. C –
Digital omstilling
(74 mio. euro). Fx fremme af mere bæredyg-
tig datainfrastruktur.
Digitaliseringstiltag udgør 21,3 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. C –
Digital omstilling
(4.818 mio. euro). Fx netværksudbredelse,
udbredelse af digitale løsninger i den offentlige forvaltning, fokus på di-
gitalisering af uddannelsesinstitutioner og fremme af digitale færdighe-
der.
Nr. A –
Robust og konkurrencedygtig økonomi
(1.176 mio. euro).
Fx styrkelse af innovationskapaciteten i økonomien og fokus på digitalt
samarbejde mellem virksomheder og forskningsinstitutioner.
Nr. D –
Højere effektivitet, kvalitet og tilgængelighed i sundheds-
væsenet
(1.000 mio. euro). Fx støtte til udvikling af digitale færdighe-
der og løsninger i sundhedsvæsenet.
Nr. E –
Grøn transport
(341 mio. euro). Fx fremme af digitale løsnin-
ger i den offentlige transport.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Fokus på at
højne kvaliteten af lovgivningen
bl.a. ved at indføre konsekvensanalyser og offentlige høringer i lovgivningsprocessen samt oprettelse
af et udvalg til at monitorere gennemførelsen af genopretningsplanen.
Styrkelse af
retsvæsenets uafhængighed
bl.a. ved at reformere det disciplinære regime for dommere.
Fokus på
at øge beskæftigelsen og forbedre adgangen til og kvaliteten af børnepasning
bl.a. ved investeringer i børnepasningsfaciliteter og en
reform mhp. at højne kvaliteten i uddannelsessystemet og indførsel af incitamenter til at blive længere tid på arbejdsmarkedet.
Fokus på at forbedre
adgangen til og kvaliteten af sundhedsydelser
bl.a. ved reformer af og investeringer i sundhedsvæsenet og tiltag mhp. af
fremme digitalisering af sundhedstilbud og forbedre langtidsplejen.
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever ”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima,
digitalisering, bæredygtig og inkluderende vækst samt sundhedsmæssig robusthed, men også
bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, de offentlige finanser, erhvervsklima, det juridiske system, virksomhedernes adgang
til finansiering, arbejdsmarkedspolitikker, social inklusion, uddannelse, sundhed, forskning og
bekæmpelse af korruption.
NGEU
4
, herunder især Polens genopretningsplan, skønnes at øge Polens BNP med 1,1-1,8 pct.
frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 105.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 15,1 mia. euro svarende til 42,7 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 7,5 mia. euro svarende til ca. 21,3 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og insititutionerne samt tiltag vedr. bl.a. grøn og digital omstilling, erhvervsklima,
arbejdsmarked og uddannelse.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere de vigtigste udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s.50 og 54.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Polen:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en